Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 119142 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Illegale handel in legale wapens zie ik niet gebeuren.

Maar die schietbaan, zou zo maar kunnen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
(..) Ik voorspel straks razzia's onder sportschutters. Iedereen met gespreide benen, gezicht tegen de muur, handen omhoog en open die kluis. Gaat de politie kijken of het wapen wat je heb nog wel mag.

Mag ik me even gedemoniseerd voelen?
Nou DB ik denk dat jij het heel niet erg vind om gespreid te staan als het 2 leuke vrouwelijke agentes zijn die lang komen ;) ;). Maar nu even serieus, hoe slim denk onze minister te zijn door dit in te voeren? 1 zwaluw maakt geen zomer en 1 gek maakt ook geen gekkenhuis toch? Wat ik wel grappig vind is dat nu overal word gezegd dat alle semi-automatische vuurwapens verboden worden. Maar volgens mij zijn de enige wapens die verboden worden de rifles, want de handvuurwapens die mag je als ik het goed begrepen hebt nog steeds gebruiken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
"Boer betrapt met illegale schietbaan en wapenhandel onder maisveld"  ;)

"Agrariër huisvest Al Qaida trainingskamp"  Het is wel de Telegraaf natuurlijk.... ;)
Met de volgende dag "Kamer eist onderzoek naar LTO Nederland", en na langdurig onderzoek: "Minister wil verbod op Maisvelden"
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Nou DB ik denk dat jij het heel niet erg vind om gespreid te staan als het 2 leuke vrouwelijke agentes zijn die lang komen ;) ;). Maar nu even serieus, hoe slim denk onze minister te zijn door dit in te voeren? 1 zwaluw maakt geen zomer en 1 gek maakt ook geen gekkenhuis toch? Wat ik wel grappig vind is dat nu overal word gezegd dat alle semi-automatische vuurwapens verboden worden. Maar volgens mij zijn de enige wapens die verboden worden de rifles, want de handvuurwapens die mag je als ik het goed begrepen hebt nog steeds gebruiken.

Customs:

Dit betreft een simpele circulaire wijziging en gaat ter kennisgeving naar de Tweede Kamer, waarna de publicatie volgt in de Staatscourant en klaar.

Hier valt niets meer aan te doen voor wat de dynamische disciplines betreft.
En dus gaan we straks deze S & W M&P 15-22 in het kleinkaliber .22 lr vervangen



voor een ander S & W M&P15 in het grootkaliber .223 Remington.



Die mag namelijk nog wel. Alleen schiet ik hier tot ver boven de 150 meter mee, met een zwaardere kogel en een veel hogere mondingsenergie.
En in Jip en Janneke taal is dat dus veel enger dan dat geval wat ik nu heb.

Maar Nederland wordt echt veiliger, hoor.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Ja, maar die munitie is natuurlijk veeeel duurder, dus meer belastingcentjes innen ofzo. Je kent de kronkels van de staatssecretarissen niet :P


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Customs:

Dit betreft een simpele circulaire wijziging en gaat ter kennisgeving naar de Tweede Kamer, waarna de publicatie volgt in de Staatscourant en klaar.

Hier valt niets meer aan te doen voor wat de dynamische disciplines betreft.
En dus gaan we straks deze S & W M&P 15-22 in het kleinkaliber .22 lr vervangen



voor een ander S & W M&P15 in het grootkaliber .223 Remington.



Die mag namelijk nog wel. Alleen schiet ik hier tot ver boven de 150 meter mee, met een zwaardere kogel en een veel hogere mondingsenergie.
En in Jip en Janneke taal is dat dus veel enger dan dat geval wat ik nu heb.

Maar Nederland wordt echt veiliger, hoor.
Nou ik vind die 1e er eigenlijk "enger" uitzien met zijn kijker. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de mensen die dit soort regels bedenken totaal geen idee hebben wat er in dat soort verenigingen omgaat.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wees maar niet bang. Die kijker gaat gewoon op de onderste.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Wees maar niet bang. Die kijker gaat gewoon op de onderste.
:D O0 O0 ;D
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En daar gaan we.

De eerste echte belangenbehartiger die zich afvraagt waar we nou allemaal mee bezig zijn.

http://dl.dropbox.com/u/9540062/Brief%20voorstellen%20NPSA%20voor%20ALV%20KNSA%202012.pdf


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Oeps....

Volgens mij zijn de KNSA én dolle Ivo gisteren een beetje op hunn plaat gegaan.

Er zijn in Nederland heel veel situaties waarbij je 'bij wet' gedwongen wordt om lid te worden van een vereniging. Grondrechten in Nederland zijn niet zo absoluut. Verder is het zoals zoals het is. Ik denk overigens dat lobbyen bij leden van de Tweede Kamer - wat de NPSA wil doen - weinig kans van slagen heeft omdat politici van links tot rechts in meerderheid geen belangstelling hebben voor dit onderwerp. In Nederland kunnen politici daar immers niet mee scoren bij de kiezers.

Dat had dus weldegelijk zin.
Wat de KNSA niet is gelukt in haar maandenlange overleg met de minister, is de NPSA, de DWSA, vele sportschutters en schietverenigingen kennelijk wel gelukt in een tijdsbestek van een paar dagen.

Ik heb echt met klapperende oren naar het kamerdebat van gisteren gekeken en er zijn mij een paar dingen opgevallen:

1: er is geen politiek draagvlak voor het verbieden van dynamische disciplines. Sterker nog: een aantal politieke partijen gaat niet mee doen aan symboolpolitiek en leggen heel duidelijk de nadruk op screening.
2: bij tijd en wijle leken de kamerleden over bepaalde schietsportdisciplines beter op de hoogte dan de minister.
3: de minister heeft alleen met de KNSA gepraat. Het is dan wel heel vreemd dat de minister niet op de hoogte is van de organisatiestructuur en de verschillen tussen KNSA gereglementeerde disciplines ( zeg maar de klassieke schietsport vormen zoals luchtgeweer, kleiduiven (over bewegende doelen gesproken! maar goed DB dwaalt weer af... ) en de erkende disciplines ( de andere disciplines waar de KNSA onder druk van haar leden deze toestond onder haar koepel en dat zijn vreemd genoeg alle dynamsche disciplines) die dus door separate organisaties zoals de Nederlandse Parcours Schutters Associatie, de Association for Practical Shooting en Dutch Field Target Association worden ge-organiseerd.
Saïllant detail: CDA-er Cörus haalt zelfs de Dutch Western Shooting Association aan. Da's de cowboyclub die het westernschieten (Cowboy Action Shooting onder de internationale regels van de enorm grote organisatie de Single Action Shooting Association en het duel schieten) organiseerd. Heel pikant hierbij is dat deze club binnen de geldende regels los van de KNSA haar wedstrijden moet verschieten omdat zij vanwege idiote motivatie van het toenmalige KNSA-bestuur niet zijn erkend. Die idiote motivatie bestond eruit dat schietsport geen verkleedpartij is en dat dit:


geen goede reclame is voor de schietsport. De wapens die bij deze vorm van schietsport horen zijn dan wel weer voorhanden binnen andere disciplines. En het bevreemd mij eigenlijk een beetje dat de minister dit niet wist. Het roept heel wat vragen op over de wijze waarop de minister is geïnformeerd en door wie. Dat combattrainingverhaal en camo ( wat dus absoluut pure nonsense is: de NPSA verbiedt het categorisch, de Association for Practical Shooting staat het alleen toe als de kleding fuctioneel is - d.w.z. draagsystemen voor magazijnen met een camokleur mag nog net, maar complete camopakken is gewoon een nono), lijkt wel op een vooropgezet plan om ergens vanaf te komen...

De basiscertificering zoals die nu is uitgestippeld, klinkt heel goed en zal op termijn zeker plaats gaan vinden. Maar ook hier is weerstand tegen bij de schietverenigingen. En dat ligt niet aan de basiscertificering an sich, maar in de grote mate van onzekerheid over de kosten die dit mee gaat brengen voor de vereniging, de mate waarin een goede ballotage volgens dit nieuwe model nu eigenlijk mogelijk is, de rechtspositie van bestuursleden van verenigingen, de mate waarin er nog wel ruimte is om nieuwe schietsportsdisciplines nog te kunnen starten en in hoeverre deze certificering geen afbreuk doet aan de manier van sportbeleving binnen de eigen club. Niemand zal roepen dat hij tegen het verbeteren van de kwaliteit is van zijn vereniging, maar het moet wel werkbaar blijven voor de vrijwilligers die zo'n club draaiende houden. En dat aspect wordt nog al eens vergeten. Met name door de KNSA. De minister gaat er van uit dat dit wel door het bestuur van de KNSA in orde wordt gebracht, maar zoals gezegd: er komt nog zoiets als een ALV aan...

U hoort van mij.