Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 119148 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Aboutaleb: 'afschuwelijk veel' wapenvergunningen
Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam vindt dat er in Nederland "afschuwelijk veel" wapenvergunningen worden afgegeven. Hij hoopt dat het kabinet de wettelijke criteria voor het verkrijgen van een wapenvergunning snel aanscherpt.
Landelijk hebben op dit moment vijftigduizend mensen een wapenvergunning. In de regio Rotterdam-Rijnmond ligt dat aantal op drieduizend. Ook dat vindt Aboutaleb erg veel en zorgwekkend: "Je weet nooit wanneer iemand met een vergunning doordraait en verkeerd gebruik maakt van een wapen".
De discussie over het verkrijgen van een wapenvergunning laaide op na het schietincident in Alphen aan den Rijn waarbij zeven mensen om het leven kwamen.

Den Haag
Als burgemeester van Rotterdam kan Aboutaleb niks doen aan de vereisten voor het krijgen van een wapenverlof. Hij hoopt daarom dat er vanuit Den Haag snel actie wordt ondernomen.
Naar aanleiding van het schietincident in Alphen aan den Rijn zijn in Rotterdam-Rijnmond de afgegeven vergunningen opnieuw onderzocht. Daarbij zijn geen problemen geconstateerd.
http://rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fseptember%2FAboutaleb%20over%20wapenvergunningen


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zou iemand Aboutaleb heel voorzichtig eens willen influisteren hoeveel illegale wapens in handen van criminelen er eigenlijk circuleren in zijn gemeente? Wapens waarvan hij niet weet waar ze zijn, wie ze heeft en wat er allemaal mee gebeurd?

Want dat overleeft hij waarschijnlijk niet.

Het moet kennelijk nog steeds gaan over wetsgetrouwe burgers waarvan men weet waar ze wonen en wat ze hebben. En vooral niet over hoe slecht de overheid zich kwijt van haar taak om de wet goed uit te voeren. Dat is kennelijk veel moeilijker voor politici om te begrijpen.

En daar word ik zo langzamerhand kotsmisselijk van. Misschien wordt het eens tijd voor een statement.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Diamondback ik zou het hem graag vertellen maar ik vrees dat het verdomd weinig nut zal hebben.
Al die zo zichzelf respecterende politici moeten eens ophouden met dat paniekvoetbal zoals ik het noem.

Ze zouden beter moeten weten maar zoals zo vaak met mensen die te lang met een stropdas om de nek lopen kom je
op het probleem dat ze er geen erg in hebben dat het de luchttoevoer naar de hersenen ontneemt waardoor ze niet
meer normaal kunnen nadenken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wapenwetgeving wordt aangepast

Laatste update:  11 september 2011 12:59 info.

AMSTERDAM - Het is niet de bedoeling dat gewone burgers aan wapens kunnen komen zoals het semi-automatische geweer dat Tristan van der V. in Alphen aan den Rijn gebruikte.

Foto:  ANP

De wetgeving wordt zo aangepast dat deze wapens niet meer legaal verkrijgbaar zijn, kondigde minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten zondag in Buitenhof aan.

Hij maakte niet concreet op wat voor punten de wetgeving wordt aangepast omdat hij nog wacht op rapporten over de schietpartij in winkelcentrum De Ridderhof.

an der V. schoot in april zes mensen dood, waarna hij zelfmoord pleegde. Hij gebruikte onder meer een semi-automatisch geweer waar hij een vergunning voor had.

 Doel
 
Wat volgens de minister van belang wordt, is waar een wapen voor is bedoeld. "Is zo'n wapen bedoeld voor schieten op statische doelen of voor schieten op bewegende doelen?"

Voor beoefenen van de schietsport is een wapen dat op bewegende doelen kan schieten volgens de minister niet nodig. Ook is het volgens hem niet nodig zo'n wapen mee naar huis te nemen.

Toekomst
Ook het verlenen van een wapenvergunning kan in de toekomst anders verlopen. "We moeten meer weten over personen die met wapens aan de slag gaan."

De informatie die de geestelijke gezondheidszorg heeft moet daarbij volgens hem een belangrijkere rol gaan spelen.

bron: http://www.nu.nl/politiek/2612531/wapenwetgeving-wordt-aangepast.html

Ivootje, Ivootje, Ivootje toch...

Ik heb je gehoord bij Buitenhof en wat kraamde je daar toch een ongelooflijke onzin uit.
In essentie kun je met elk wapen op een bewegend doel schieten. Wat lost dit dan op?
Helemaal niets. Nog steeds geen adequate actie om de ICT binnen de politie op orde te brengen, nog steeds geen extra budget voor de regio's om de afdelingen BW beter te fasciliteren en dus nog steeds allerhande labiele personen die legaal aan een wapen kunnen komen.

Maar anderzijds moet ik je wel feliciteren hoor. Als je namelijk je zin krijgt, dan hoef je over 2 jaar niet meer te controleren op wapenverloven van sportschutters. Want dan zijn die er gewoon niet meer. Want met dit plan, sterft de schietsport vanzelf. En je hoeft er niets moeilijks voor te doen.
Alleen maar even 40.000 mensen die zich netjes aan de wet houden hun hobby onmogelijk maken, een olympische sport in Nederland om zeep helpen, een 100-tal schietverenigingen faïlliet laten verklaren alsmede een kleine honderd gezinnen aan de bedelstaf te brengen.

Ivo, bedankt jongen.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Er is vrijwel geen enkel onderwerp waarbij Opstelten zichzelf niet voor gek zet met een hoop onzin (Wie herinnert zich het prachtige brabbel stukje bij Powned over de 'cyberspacecrime' nog).

Deze beste man is toch echt rijp voor de geraniums immers 10 jaar terug werd hij al met goede reden te kakken gezet bij Kopspijkers.
Freude am Fahren


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
.... alsmede een kleine honderd gezinnen aan de bedelstaf te brengen.

De meeste punten in je post begrijp ik wel, maar kan je dit wat verder toelichten?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Hoe denk je dat ik aan een wapen kom?

Niet ergens op een afgelegen parkeerplaats 's nachts in het donker.

http://www.wapenhandel.info/onzeleden.html

Tel daar nog een paar importeurs en de groothandel bij op en er kunnen zo een paar 100 man de ww in.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Ging dit niet (alleen) over automatische wapens? Lijkt mij sterk als de wapenhandel op zijn gat ligt als alleen die verboden zouden worden. Volgens mij schiet het gros van de amateurschutters juist niet met dat soort wapens.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Een pistool is ook semie-auto en met elk wapen kun je op een bewegend doel schieten. Ivo is gewoon een leugenachtig sujet.

Als hij weet waar hij over praat, dan kent hij de consequenties voor de sport. Kom daar dan ook gewoon voor uit. Zeg dan gewoon dat het zijn bedoeling is om de sportschutter dusdanig te beperken en te criminaliseren totdat deze er zelf de brui aangeeft. Zeg dan gewoon glashard ( hij is toch al aan het liegen, dus deze kan er dan ook nog wel bij) dat niet de overheid verantwoordelijk is geweest voor het drama van Alphen maar 40000 sportschutters.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Ging dit niet (alleen) over automatische wapens? Lijkt mij sterk als de wapenhandel op zijn gat ligt als alleen die verboden zouden worden. Volgens mij schiet het gros van de amateurschutters juist niet met dat soort wapens.

Nee, want automatische wapens worden niet gebruikt in de schietsport in Nederland. Wel semi-automatisch.

Bij automatisch kun je de trekker ingedrukt houden en blijft je geweer doorgaan tot hij leeg is.
Bij semi-automatisch schiet je met elke trekkerbeweging 1 patroon af. (je hoeft dan niet met een grendel het lege patroon uit te werpen en een nieuw patroon in de kamer te plaatsen en de hamer op spanning te brengen.)

Je kunt met ieder vuurwapen op statische en bewegende doelen schieten. Net als dat je een steen zowel naar een statisch als een bewegend doel kunt gooien.

Overigens is militair geweer (in de niet-vol-automatische versie) gewoon een erkende schietsport dicipline.
Wapens welke niet voor een erkende dicipline kunnen worden gebruik kun je niet (legaal) kopen.
Uiteraard speelt de looks van een vuurwapen voor een deel van de sportschutters een rol bij de keuze (naast prestaties). Maar dat speelt het volgens mij bij alles wat we kopen (ben zelf ook naar een andere winkel gegaan omdat de kleur van de fles voor mijn dochter mij niet aan stond).

Dus het onderscheid dat je dan nog kunt maken als politicus is: "dat wapen ziet er mij te agressief uit, laten we die maar verbieden".
Leuk voor de politiek, onzinnig voor de veiligheid op straat en rampzalig voor de schietsport.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !