Onenigheid beroeps - vrijwilligers

Auteur Topic: Onenigheid beroeps - vrijwilligers  (gelezen 7889 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 2 november 2004, 02:29:48
Ik ben het zeker met je eens, Christian, maar je legt gelijk de vinger op de wond.....als je 10x voor de kat zn viool aangescheurd komt en je bent steeds te laat, krijg je datgene wat jij beschrijft, zo simpel is dat. En dan kunnen we allemaal wel naar de burger zijn belangen praten, maar zo zit de gemiddelde vrijwilliger niet in elkaar. Deze willen de branden blussen en niet hun handtekening zetten en weer huiswaarts keren. :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 2 november 2004, 16:57:54
Om een voorbeeld te noemen in Goes: er is een prio 1 alarmering voor de HV of ladderwagen, alleen de chauffs en bevelvoerders worden gepiept. Binnen 2 minuten rukt deze uit met dagdienst personeel. Ik denk, als scanneridioot: 'goh, wat goed, lekker snel. Ik moet alleen wat harder fietsen.' Maar de vrijwilligers zijn onderweg en komen de wagen tegen en denken na 10 keer zoiets meegemaakt te hebben: stik maar met je alarmering, dagdienstpersoneel rukt toch uit. Lullig toch? Zeker als die dagdienst mensen een preventieronde aan het doen zijn, dan komt er niemand.
Ik denk: hoe eerder het voertuig uitrukt, hoe beter. Heel erg lullig voor de vrijwilligers, maar het beang van de burger moet voorop staan, maar daar is niet iedereen het mee eens...

Christian
goed nu een voorbeeld,stel nu gaan ze de sigmateams beroeps maken.En jij blijft vrijwilliger,hoe zou jij het vinden als jij elke keer naast de pot piest omdat de auto al weg is.Want het is goed dat die auto zo snel op de weg is,want het belang van de burger staat voorop.
Vergeet niet brandweer Nederland bestaat voor het grootste deel uit vrijwilligers,die elke minuut van de dag klaar staan voor de mede mens.

Ik zou ook de ***ziekte van krijgen als ik alleen maar goed ben voor die kat in de boom of een wegdek reiniging.Wat je ermee bereikt is dat er veel vrijwilligers stoppen met hun werk bij de brandweer,en dus komen de belangen van de burgers in gevaar


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #12 Gepost op: 2 november 2004, 18:47:08
Tuurlijk Peter, ik zou het ook erg vinden als ik niet mee kon en de beroeps gingen. Het is heel moeilijk. Zoals ik al zei: heel erg lullig voor de vrijwilliger, groot voordeel voor de burger.
In Goes zijn er trouwens een paar beroeps, er is geen volledige bemanning voor een TAS aanwezig, als ik me niet vergis. Dit ter verduidelijking.

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #13 Gepost op: 2 november 2004, 21:38:09
Ik ben het zeker met je eens, Christian, maar je legt gelijk de vinger op de wond.....als je 10x voor de kat zn viool aangescheurd komt en je bent steeds te laat, krijg je datgene wat jij beschrijft, zo simpel is dat. En dan kunnen we allemaal wel naar de burger zijn belangen praten, maar zo zit de gemiddelde vrijwilliger niet in elkaar. Deze willen de branden blussen en niet hun handtekening zetten en weer huiswaarts keren. :-\

De regeling die Terneuzen hanteert is op zich een aardige om de motivatie van de vrijwilligers op een rechtvaardige manier hoog te houden: pas na vier minuten de beroeps uit laten rukken als er niet voldoende vrijwilligers opgekomen zijn.
De vrijwilligers zullen er dan wel begrip voor moeten hebben dat na die vier minuten toch echt beroepskrachten instappen omdat anders de aanrijtijden in gevaar komen.

Maar..... de burger heeft schijt aan de belangen van de vrijwilligers. ZO ligt de situatie. De burger wil zo snel mogelijk die brandweer ter plaatse hebben. En als dat te lang gaat duren doordat er niet genoeg vrijwilligers opkomen.... dan denk ook ik dat er maatregelen genomen moeten worden.

Die maatregelen hoeven niet perse vrijwilligers-onvriendelijk te zijn. Kijk maar naar het voorbeeld wat Peter D in Zeist beschrijft. Dat vind ik een hele goeie oplossing. Het levert een leuk zakcentje op voor de vrijwilligers, het verdeelt evenwichtig de belasting, het zorgt voor een gelijkmatige verdeling van uitrukervaring, het houdt de vrijwilligers betrokken en gemotiveerd.

Ik denk dat we in de toekomst naar creatieve oplossingen toe moeten werken waarin in veel gevallen zeker plaats kan blijven bestaan voor de vrijwilligers, zeker in kleinere en middelgrote plaatsen.

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #14 Gepost op: 2 november 2004, 21:40:45
Tuurlijk Peter, ik zou het ook erg vinden als ik niet mee kon en de beroeps gingen. Het is heel moeilijk. Zoals ik al zei: heel erg lullig voor de vrijwilliger, groot voordeel voor de burger.
In Goes zijn er trouwens een paar beroeps, er is geen volledige bemanning voor een TAS aanwezig, als ik me niet vergis. Dit ter verduidelijking.

Christian


Je vergist je niet. In totaal negen beroepskrachten, waarvan er in principe vijf mee gaan op de uitruk. Van die vijf zijn er drie preventie-inspecteurs die, uit hoofde van hun functie, veel op pad zijn.
Gemiddeld schat ik twee tot drie beroepskrachten op de kazerne beschikbaar voor de uitruk.

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2004, 00:36:47
Het aantal beroeps ligt in Terneuzen ook iets lager, maar die zijn ook niet altijd op hun kantoor. Dus zijn ze toch weer afhankelijk van de vrijwilliger. :)


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #16 Gepost op: 5 november 2004, 10:39:56
Er is al eerder over geschreven dat de burger er geen boodschap aan heeft of de vrijwilliger gemotiveerd blijft.

Maar... als de vrijwilligers massaal afhaken komen de aanrij tijden echt in gevaar. Bezetting met alleen beroeps is dan dus noodzakelijk en dat kost een gigantische hoeveelheid geld.
Wedden dat er dan een een of ander onderzoek buro een rapport op maakt waarin staat dat de snelheid van aanrijden niet (meer) het belangrijkste is? Kortom een 'wachttijd' voor de beroeps is zo'n slechte optie niet.

Groeten, Ton.


Johan

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 november 2004, 03:34:29
Ik denk dat je ook de aard van de melding mee moet nemen in de beslissing al dan niet een wachttijd aan te houden. Bij een serieuse melding waarbij slachtoffers betrokken zijn moet je niet lopen zeuren als je weer tegen het achterluik aan moet kijken. Dan is het zo snel mogelijk een TAS en/of HV bemannen en gaan. We roepen toch altijd "als iedere seconde teld...".  Ga dan niet zeggen wacht effe vier minuten want misschien komt er nog iemand. Je zou maar het slachtoffer zijn en
gered moeten worden door een brandweerkorps met een wachttijd! 

Bij een melding waar niet zoveel te halen valt, zoals een auto of containerbrand of reinigen wegdek of bermbranden etc, dan kun je nog zeggen laat diegene maar gaan die er normaal altijd net naast vallen.

Voorwaarde voor een goede inschatting is wel dat je een centralist hebt die goed uitvraagt. Helaas is dat maar zelden het geval.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 12 november 2004, 11:55:59
Waar zo de burger het meest bij gediend zijn.

24-uurs bemanning door beroepskrachten of combinatie zoals in Zeist.
Voordeel: korte aanrijtijd
Nadeel: Hoge kosten (belasting)

Een goed harmoniemodel met wellicht een wachttijd.
Voordeel: lagere kosten (belasting)
Nadeel: iets langere aanrijtijd.

Bovendien denk ik dat het gemiddelde korps niet zonder vrijwilligers kan. Met alleen beroeps kun je niet zonder torenhoge kosten een goede hulpverlening garanderen.
M.a.w. je zult je vrijwilligers te vried moeten houden.

RAdeR


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 12 november 2004, 16:14:58
Waar zo de burger het meest bij gediend zijn.

24-uurs bemanning door beroepskrachten of combinatie zoals in Zeist.
Voordeel: korte aanrijtijd
Nadeel: Hoge kosten (belasting)

Een goed harmoniemodel met wellicht een wachttijd.
Voordeel: lagere kosten (belasting)
Nadeel: iets langere aanrijtijd.

Bovendien denk ik dat het gemiddelde korps niet zonder vrijwilligers kan. Met alleen beroeps kun je niet zonder torenhoge kosten een goede hulpverlening garanderen.
M.a.w. je zult je vrijwilligers te vried moeten houden.

RAdeR

heel mooi gesproken,en je legt de vinger precies op de zere plek ;)