Onenigheid beroeps - vrijwilligers

Auteur Topic: Onenigheid beroeps - vrijwilligers  (gelezen 7924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lamper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
    • Brandweer Yerseke
Reactie #20 Gepost op: 12 november 2004, 20:47:54
Je kan het ook proberen met een gedeelte beroepslieden die alleen op de uitruk zitten, dus geen preventisten en een gedeelte vrijwilligers dan heb je beide in een. Een preventist hoort in principe op de baan te zitten en zou bijv wel voor een middelbrand of -ongeval en groter gealarmeerd worden want dan heb je toch mensen genoeg en dan hoeft die preventist niet weg bij zijn afspraak. En dan rijdt de TAS tenminste toch nog snel weg omdat de eerste vrijwilligers de eerste plaatsten bezetten.

Ik heb het bij ons korps eens bijgehouden hoe vlug wij telkens uitrukten en dat licht gemiddeld zo rond de vier, viereneenhalve minuut, en dat met een vrijwilligerkorps van 18 man. En zou ik het bij alle uitrukken overdag alleen middelen zitten we om 5 min 10 sec gemiddeld dus dat valt ook nog wel mee. Terwijl we gemiddeld binnen 2-3 minuten tp zijn (met prio 1).

Kortom, een vrijwilliger korps doet het bij lange na niet zo slecht, zoals steeds wordt aangenomen!!

Groeten
Adryan


junior

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 14 november 2004, 10:07:47
Dat betekend dat jullie anders binnen 3-4 minuten daadwerkelijk ter plaatse zouden kunnen zijn. Voor degene die aan de dakgoot hangt een aardig verschil. Ook kan het enorme hoeveelheid schade verminderen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 14 november 2004, 10:41:59
Ik heb al eens eerder vertelt dat een vrijwilligerskorps hier opgepiept voor assistentie van een beroepskorps nog maar met twee of drie van de 60 man op komt dagen. Keer op keer worden ze nl opgepiept ruim na het sein brandmeester om de slangen door de beroeps gebruikt op te ruimen.

Zou ik na 'n tijdje ook geen zin meer in hebben...   :(

Henk


firemanr

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 14 november 2004, 10:43:42
Als die beroeps dan zonodig slangen afrollen, rollen ze ze maar weer terug op ook, of zouden ze daar te goed voor zijn ??? ??? ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 14 november 2004, 11:12:04
Als die beroeps dan zonodig slangen afrollen, rollen ze ze maar weer terug op ook, of zouden ze daar te goed voor zijn ??? ??? ???

Zo denken ze er daar ook over dus...


Henk


firemanr

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 14 november 2004, 11:13:57
Ik denk dat iedere vrijwilliger er zo over denkt.... 8)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 14 november 2004, 11:17:57
Ik denk dat iedere vrijwilliger er zo over denkt.... 8)
het wordt je thuis ook zo geleerd.als je zooi maakt,ruim je het maar weer op ook ;D ;D ;D


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 18 november 2004, 13:46:01
Bij brandweer Leidschendam-Voorburg is het zo dat beroeps en vrijwilliger door elkaar heen draaien. overdag is de kazerne helemaal bezet door beroepsmensen en 's avonds en in de weekenden wordt het korps aangevuld met vrijwilligers. Ze draaien dus met elkaar diensten en met veel wisseling tussen beroeps en vrijwilliger iedereen is daar trouwens gelijk aan elkaar!

Groetjes Ronald


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #28 Gepost op: 27 december 2004, 19:20:12
Ik denk dat we er lang over kunnen praten, maar als de aanrijtijden in gevaar komen en er vanuit diverse plannen wordt aangegeven dat er een oplossing moet komen dat er dan toch wel beroeps komen in plaats van vrijwilligers.

En het fabeltje dat er alleen maar door vrijwilligers slangen mogen worden opgerold nadat de beroeps klaar zijn is ook niet helemaal terecht uiteraard.

Wij hebben zelf een beroepskorps waarbij de eerste uitruk altijd door de beroeps gedaan wordt. In het geval van een middelbrand komt de tweede wagen met beroeps/vrijwilligers en wordt ook ingezet. Op het moment dat de brandmeester is en er een wagen terug kan zal dat altijd de eerst aangekomen wagen zijn. Die moet toch weer uitruk gereedt gemaakt worden en dat er dan wel eens wat slangen achterblijven die nog ingezet moeten worden is dan een ander verhaal.

In ieder geval hoor ik onze vrijwilligers nooit klagen als ze nog ter plaatse mogen komen, in tegendeel zelfs. Ze staan te springen om ook maar even iets van de brand mee te kunnen maken. Het is iets waar ze zelf voor gekozen hebben en ze weten dat ze niet als eerste aankomen in 99% van de gevallen. Die enkele keer dat ze dan voor herbezetting op de kazerne zitten en dan een andere melding meepikken is alleen maar top.

Maar we willen allemaal vooraan bij de brand staan en in deze tijd van het jaar met alle procedures en noem maar op is dat dus niet altijd meer mogelijk. De keren dat je dan wel er bent dan moet je ook niet te bang zijn om slangen te moeten rollen. Of zou je zelf na een zware middelbrand niet blij zijn als je collega's, of het nou beroeps of vrijwilligers, zijn dit voor je doen???


Gast48368

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 27 december 2004, 19:28:04
Ik denk dat wij vrijwilligers, zonder beroepskorps waarschijnlijk anders denken. Die doen namelijk alles "op eigen houtje".

Vrijwilligers welke zich aangemeld hebben in een korps met beroeps, vinden het beleid wat in betreffend korps is, heel normaal(anders meld je je daar toch niet aan) omdat daar eenmaal zo gewerkt wordt.