Zendpiraat uit de lucht gehaald

Auteur Topic: Zendpiraat uit de lucht gehaald  (gelezen 5043 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Gepost op: 14 april 2011, 10:08:06
Een kennis van mij is onlangs betrapt met zenden op een frequentie waar hij niet mocht zitten.
Op een 27Mhz frequentie en met teveel wattage.

Het Agentschap Telecom heeft de boel in beslag genomen en nu is de grote vraag hoeveel dit gaat kosten.
Er wordt veel over gespeculeerd en hij leest de meest gekke bedragen over het internet.

Onder wat voor wet vallen deze overtredingen en gaat dit via de OvJ ?
Hij is nu ongeveer 2 maanden geleden gesnapt en heeft nog steeds geen schikking binnen.
Wel een bevestigingsbrief met wat er allemaal in beslag is genomen.

Kan iemand mij wat meer info erover vertellen zodat ik hem wat meer duidelijkheid kan geven ?


Groetjes, Marco


hannob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #1 Gepost op: 14 april 2011, 12:32:13
Citaat
De boete bedraagt €2500,-. Daarnaast wordt een last onder dwangsom opgelegd van €2250,- per keer dat een etherpiraat op een bepaald perceel vervolgens opnieuw uitzendt.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Piratenzender


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2011, 13:39:47
Dat bedrag is onzin, tenzij dat recentelijk significant is verhoogd? Ik kan zelf uit ervaring spreken, ik heb ook wat inbeslagnames op mijn naam staan. 1x was dat een portofoon met politiefrequenties (zendend en al). Volgens mij bedroeg dat enkele honderden euroos en 1x hetzelfde als waarover de vraag wordt gesteld, 27MC met een niet-toegestaan apparaat/vermogen. Ook dat was volgens mij 'slechts' enkele honderden euroos. Slechts tussen haakjes, want dat is niets vergeleken bij die 2500 euro.

Ik denk dat het een groot verschil maakt of er gezonden wordt op de 3 meter (radioband) waarbij je legale, BETALENDE gebruikers kunt verstoren en met een slechte zender zou je zelfs de luchtvaart kunnen storen, of het "illegaal" zenden op de 27MC waar het in feite toch al een puinhoop is. In het laatste geval komt men in principe alleen in aktie na klachten, meestal van omwonenden omdat ze storing hebben op radio, telefoon, tv, etc.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #3 Gepost op: 14 april 2011, 14:27:08
Dat van die absurd hoge boetes klopt wel,
dat is gepakt worden op de 3mtr band.
Alleen 2500.- wordt het alleen als je meerdere keren ermee gesnapt bent,
wordt je voor de 1ste keer ermee betrapt is het "slechts" rond de 1100.- boete.
**meen ik ergens gelezen te hebben**

Wat wij ons nu afvragen of gesnapt worden door het AT tijdens illegaal gebruik op de 27Mhz dit ook via de OvJ behandelt wordt of dat het AT zelf een sanctie oplegt.
Soort van Wet Mulder of via de OvJ zeg maar..
Groetjes, Marco


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #4 Gepost op: 15 april 2011, 17:44:29
wordt je voor de 1ste keer ermee betrapt is het "slechts" rond de 1100.- boete.

Klopt, zoiets heb ik ook gelezen.
Hoe vaker je in overtreding gaat, hoe hoger de boete oploopt.
Alsnog is 1100 euro echt enorm veel (zonde) geld.
Voor een boete vind ik hem alsnog pittig, je bent je appratuur kwijt en dan krijg je er nog even een beste bon over heen. Maargoed, je weet dat het niet mag voordat je eraan begint.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2011, 19:36:35
Ik kan me nog herrinneren dat in een ver duister en erg illegaal verleden iemand 998765 bij een illegaal commercieel radiostation werkte en toen de gedoogtijd voorbij was en alle etherpiraten weg moesten er drastische maatregelen genomen werden.
Als je je muziek zat te draaien als DJ en je werdt betrapt werdt je gezien als eigenaar van het (commerciële) radiostation en kon je hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld en 100.000 gulden boete krijgen.

De aanduiding gulden geeft aan dat die tijd al lang geleden is (1989) ... maar alleen de dreiging hiermee was voor de meest volhardende radiostations reden genoeg om het verzet op te geven.

Dus dat er eventueel hoge boete's uitgedeeld kunnen worden ... ik heb er beeld bij.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #6 Gepost op: 15 april 2011, 22:58:09
Er zijn duizenden mensen die niet geheel legaal op de 27 Mhz. een leuke hobby beoefenen. Helemaal zeker ben ik er niet van, maar volgens mij was het beleid dat hier niet tegen opgetreden werd, tenzij er storing of overlast veroorzaakt werd. Dus heeft je kennis misschien met 2 kilowatt op de 27.555 Mhz. gezeten  :D en viel zijn gedrag daardoor wellicht op?

Over de boete: je kennis kan toch zelf gaan bellen? Naar het AT, of naar de officier van Justitie. Er zal vast wel iemand zijn de een goed antwoord op je vraag kan geven.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #7 Gepost op: 16 april 2011, 05:54:07
http://lexius.nl/beleidsregel-richtlijn-voor-strafvordering-telecommunicatiewet

Hier staan alle categorieën basisdelicten en de opslag- en aftrekpercentages voor bijzondere omstandigheden.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2011, 23:23:07
27Mhz  dat is toch de bandbreedte van de 27MC bakkies? als dat nog steeds bestaat.. lol

want daarop mag je met max 10 watt (tenminste dat is wat ik er nog van weet... maar das lang geleden) op uitzenden.
Daar waren ook wat illegale bakken bij, die te veel kanalen had.

Maar als je dan hier over een etherpiraat praat... weet niet


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 26 april 2011, 00:28:05
27Mhz  dat is toch de bandbreedte van de 27MC bakkies? als dat nog steeds bestaat.. lol

want daarop mag je met max 10 watt (tenminste dat is wat ik er nog van weet... maar das lang geleden) op uitzenden.
Daar waren ook wat illegale bakken bij, die te veel kanalen had.

Maar als je dan hier over een etherpiraat praat... weet niet

Sinds 1991 kunnen 40 kanalen in de zogenaamde 27 MHz band zonder vergunning worden gebruikt. Daarbij mocht uitsluitend FM worden toegepast met een uitgangsvermogen van maximaal 4 watt. Nieuw is dat in 2001 in Nederland nu ook onder voorwaarden gebruik mag worden gemaakt van AM en SSB.

Bakken werden idd regelmatig gemodificeerd waardoor je (ik meen) 400 kanalen had. Daarnaast werden er vaak "kachels" gebruikt voor vermogens van (voorzover ik meegemaakt heb) 500watt. Maar ik ben er al zolang uit dat ik niet weet hoe het op dit moment is. Die 400 (?) kanalen zal vast nog steeds wel. Kachels zullen ook vast nog wel gebruikt worden door de enthousiastelingen, maar hoeveel watt die de lucht insturen ??
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)