Waardering rampenbestrijdingstaak brigades?

Auteur Topic: Waardering rampenbestrijdingstaak brigades?  (gelezen 3829 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2004, 16:24:11
Je ziet het denk ik anders als ik het zie, met de taak die redned heeft kan je veel veel tijd besteden aan oefenen en trainen op die taak, maar doordat inzet erg incidenteel plaats vind is het niet erg rendabel. Er zijn voldoende mensen welke zonder training op deze taak deze taak ook uit te voeren.

9910001
9910001


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2004, 20:42:42
Dus als ik het goed begrijp 991001, bedoel je dat je mensen wil inzetten die te weinig ervaring of kennis hebben van het redden en evacueren.

Dus een stuardes op een vliegtuig hoeft geen brandbestrijdings cursus te doen, zo vaak komt dat niet voor!

Als je mensen inzet voor bepaalde activiteiten dan ga je ervan uit als so dat zij er wel versand van hebben. Niet alleen onderkoelde mensen een isodeken geven maar ook verdere so hulp zoals reanimeren en het geven van O2 en AED. Als snelinzetbare hulpdienst moet je toch het een en ander leren. Dat geld denk ik voor REDNEDERS, KNRM, BRIGADES en OVERIGE HULPDIENSTEN.

Matthijs


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2004, 22:04:37
Dus als ik het goed begrijp 991001, bedoel je dat je mensen wil inzetten die te weinig ervaring of kennis hebben van het redden en evacueren.

Dus een stuardes op een vliegtuig hoeft geen brandbestrijdings cursus te doen, zo vaak komt dat niet voor!

Als je mensen inzet voor bepaalde activiteiten dan ga je ervan uit als so dat zij er wel versand van hebben. Niet alleen onderkoelde mensen een isodeken geven maar ook verdere so hulp zoals reanimeren en het geven van O2 en AED. Als snelinzetbare hulpdienst moet je toch het een en ander leren. Dat geld denk ik voor REDNEDERS, KNRM, BRIGADES en OVERIGE HULPDIENSTEN.

Matthijs

Inderdaad Matthijs,

ik dacht dat het aan mij lag, maar ook jij leest de respons van 9910001 hetzelfde als mij. Liever incompentent als helemaal niet.

Nee, helaas ben ik toch echt van mening, dat de Rampentaak van RN KNBRD een taak is die naar behoren dient ingevuld te worden. Oke, nu zou je aan kunnen halen dat er genoeg mensen zijn die van een bewakende reddingsbrigade afkomen en wel genoeg improvisatie talent hebben, zodat die hulpverlening toch wel enigszins goed verloopt. En als dat dan niet gebeurt of de bewakende reddingsbrigades zijn niet aanwezig en komen de zwemmende reddingsbrigades met hun alarmploeg die twee keer per jaar trainen. (Sorry, voor die reddingsbrigades, maar 't gaat om het statement)

Vervolgens moeten zij kwartier maken en patrouilles inzetten en in het GRP of OT een adviserende taak krijgen waarin hun inzet en evacuatietijd gevraagd wordt. Enige basiskennis is dan toch wel gewenst, zodat er meer in de organiek gewerkt kan worden. Deze kennis kan de lokale reddingsbrigade ook weer gebruiken in hun eigen Gemeente ter assistentie van bijvoorbeeld Brandweer en Politie.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2004, 23:32:11
Citaat
Nee, helaas ben ik toch echt van mening, dat de Rampentaak van RN KNBRD een taak is die naar behoren dient ingevuld te worden.

Helemaal mee eens. Voor het naar behoren uitvoeren dient de opdrachtgever, het ministerie van BZK, dan wel de brigades en RN goed toe te rusten.

Op het gebied van opleidingen, structuur, wet en regelgeving en ook materieel valt de rampenbestrijdingstaak van de brigades te verbeteren. Met alle aandacht voor rampenbestrijding snap ik niet dat er zo weinig gebeurt.

Vind het ministerie de rampenbestrijdingstaak niet belangrijk, dan zeg ik, stop er dan maar helemaal mee.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 5 november 2004, 09:32:16
Vind het ministerie de rampenbestrijdingstaak niet belangrijk, dan zeg ik, stop er dan maar helemaal mee.

Koen,

maar dat zou resulteren in een complete twee-deling, zoniet de dood van RN KNBRD. De kustreddingsbrigades met de actief bewakende reddingsbrigades vs de zwemmende (rampeneenheid ingeleverde en dus geen varende eenheden) reddingsbrigade. Dan zou het verschil dusdanig groot worden dat de varende reddingsbrigades beter kunnen aansluiten bij een KNRM of Brandweer of aparte status binnen de hulpverleningsregio en de zwemmende reddingsbrigades aansluiten bij de KNZB.

Aangezien de door BZK gefinancieerde rampeneenheden dan retour financieer gaan en er geen opleiding en trainingsvaartuigen kunnen worden uitgezet. De zwemmende reddingsbrigade moeten dan zelf een vaartuig aanschaffen, in onderhoud hebben en opleidingen doen. Ik ben bang dat dat voor vele zwemmende reddingsbrigaders de nekslag zal zijn, zodat zij  zich zullen specialiceren op het zwemmend redden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #15 Gepost op: 5 november 2004, 14:20:24
Rolf, als er niets gebeurt denk ik dat het sowieso geen stand houdt.

RN zou eens kunnen kijken naar hoe de zaken bij andere koepelorganisaties zijn geregeld.
Zoals bij de NVBR, AZN/BVA en het Rode Kruis. De Rode Kruis SIGMA leden worden operationeel door de RGF van de veiligheidsregio ingezet en niet door het Rode Kruis-bestuur.

RN had goede ideeen in een vergelijkbare richting met de Regionale Reddingsbrigade Voorziening. Helaas komt dit (nog) niet echt van de grond. Zie: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/Presentatie%20RedNed%20RVR.ppt (3MB)

Het Oranje Kruis heeft zichzelf omgevormd tot stichting.

Bij RN is de afgelopen jaren relatief (te) weinig gebeurd.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #16 Gepost op: 5 november 2004, 14:38:10
Bij de anderen zie je inmiddels dat naast de koepelorganisaties verwante instellingen zijn ondergebracht.

Bij de brandweer naast de NVBR het kennisinstituut NIBRA, het examenbureau NBBE en in samenwerking met het Oranje Kruis het NIBHV.

Bij ambulancezorg naast de koepels AZN/BVA: de opleider SOSA, het innovatieplatform SOVAM, de stichting LAMP en nog enkele verwante organisaties.
Allemaal op één adres met één ondersteunende organisatie, naar buiten bekend als het Nederlands Ambulance Insituut. Zie: http://www.ambulancezorg.nl/

Een voorbeeld voor het reddingswezen? Ik hoop het.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 13 november 2004, 11:21:51
Maar Koen,

je zou bijvoorbeeld de hogere opleidingen en kwaliteiten van leidinggevenden, zoals bijvoorbeeld postcommandanten, centralisten kunnen gaan meten aan andere organisaties, waardoor er standarisering en kwaliteitsgarandering komt tijdens inzetten. Dillema is echter wel, tot hoever is dit nog te doen voor vrijwilligers. Bijvoorbeeld; Kan je van een vrijwilliger van de reddingsbrigade, welke is aangewezen door het bestuur van die reddingsbrigade, als zijnde hulpverleningsvoertuigchauffeur, verwachten dat deze de opleiding lichte voertuigen van de Brandweer/ NIBRA en/ of Ambulance/ SOSA volgt. En indien nee, waar ligt de grens dan wel?

Wat zijn de minimale eisen van een hulpverlener? Ik neem aan dat we het eens kunnen zijn over EHBO, BLS, Zwemmen diploma, Reddend zwemmen. Maar is dat de minimale grens?
Maar waar moet een hulpverlener varend, commandant, centralist aan voldoen tijdens een inzet voor RN KNBRD bij een Nationale Ramp. Waar menigeen het met me eens is, is dat de opleiding "Bondsschipper" hier niet afdoende bij is. Maar wat wel?

En waar doen we het eigenlijk allemaal voor? Lokaal en regionaal hebben reddingsbrigades hun handen vol aan het krijgen van erkenneing van hun werk. Regionaal komt dit ook steeds meer van de grond, dooordat reddingsbrigades elkaar steeds meer opzoeken en gezamelijk de regionaal opererende OOV organisaties opzoeken, zodat er meer en meer erkenning klomt voor het werk van alweer diezelfde reddingsbrigades. Maar landelijk . . . . . . . . . . . . .
Gelukkig hoeven we niet allemaal hetzelfde gedachte patroon te hebben, gelukkig, maar als alle neuzen dezelfde kant op zouden staan dan was het toch een heel stuk makkelijker.
Elke hulpverlening start met communicatie.