Decontaminatie procedures waterredding

Auteur Topic: Decontaminatie procedures waterredding  (gelezen 2085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 18 april 2011, 17:49:20
Hebben jullie iets van decontaminatie procedures voor jullie vrijwilligers als zij werk hebben gedaan in mogelijk bevuild water..  

Denk aan oppervlakte redding / zwemmend redden / Werken in overstromingsgebieden, waarin diverse bacteriën, chemicaliën

En hoe ziet die decontaminatie procedure er dan uit ?




muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2011, 10:11:11
We bellen de brandweer


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2011, 13:26:07
Wij hoeven de brandweer niet te bellen. Inzet in overstromingsgebieden etc. is altijd op verzoek van de brandweer. Zij zijn er al, dus zij ontsmetten. Ook waar het gaat om contact met chemicaliën. Zelfs bij een oppervlakteredding in een modderige sloot worden de pakken schoongespoten bij de TAS.

Gaat MR zelfstandig te werk? Als MR gealarmeerd wordt door de GMK, dan hoef je toch geen interne procedure te verzinnen?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2011, 14:06:42
Tijdens grootschalig optreden, bijvoorbeeld overstromingen, worden we gewoon door brandweer/defensie ontsmet...

En als je in "vies" water hebt gelegen voor bijvoorbeeld een redding, wordt diegene wel even uitgebreid afgespoten (Zowel met als zonder pak, zodat er niks op je huid achterblijft). Mocht er een mogelijke bacteriële besmetting o.i.d. zijn kan er natuurlijk ook contact worden opgenomen met de witte tak van sport voor een controle.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2011, 14:37:24
Vind je het raar als ik hier nooit over heb nagedacht? Als ik veel water over mijzelf heen kreeg douchte ik daarna. In uitzonderlijke gevallen als waarin ik in met chemicaliën vervuild water zou springen reken ik er op dat we daar op dat moment een passende oplossing voor vinden. Je kunt je niet op alles voorbereiden. Wat doe je als je te water moet maar er is zujuist een Orca in de Noordzee gemeld?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2011, 14:51:10
Gezien je nick ben je ook meer van het zoute water en dit kent minder risico's dan zoet water waar allerlei bacteriën en andere parasieten zich heerlijk in thuis voelen.