Politie, KMar, Douane en Handhaving's vaartuigen

Auteur Topic: Politie, KMar, Douane en Handhaving's vaartuigen  (gelezen 373027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #750 Gepost op: 15 januari 2014, 21:05:34
Mooi ding, weing toeters en bellen op zo te zien!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #751 Gepost op: 16 januari 2014, 15:02:02
Wel blauw flits licht op A-frame en twee blauwe flitsers voor op console en hoorn. Striping  op console a la Duitse politieauto's moet er nog op komen.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #752 Gepost op: 16 januari 2014, 21:21:40
Citaat van: Belker1678 link=msg=1237385 date=1389880922
Wel blauw flits licht op A-frame en twee blauwe flitsers voor op console en hoorn. Striping  op console a la Duitse politieauto's moet er nog op komen.

Da's al meer dan ik gewend ben.  O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #753 Gepost op: 11 mei 2014, 16:17:38
Citaat van: HGL link=msg=1053734 date=1340572198
Heb recent eens iets gehoord over vervanging van alle politieschepen voor een soort grote RIB's aLa de KNRM! Is er iemand die hier nog meer van weer?
Citaat van: jordi link=msg=1053813 date=1340599684
bij de kmar gaat dit ook gebeuren

Citaat van: http://magazines.defensie.nl/kmarmagazine/2014/01/melding-rhib
Nieuwe RHIB’s snel en flexibel

De brigade Waddengebied krijgt naar verwachting over een half jaar als eerste brigade 2 nieuwe Rigid-Hulled Inflatable Boats (RHIB’s) voor de maritieme grensbewaking. Momenteel werkt een projectgroep de invoering van de RHIB’s en het informatiegestuurd optreden aan de blauwe grens verder uit. (...)

In totaal krijgt de KMar 7 nieuwe RHIB’s, dat is inclusief de 2 van de brigade Waddengebied. De eerste 2 vaartuigen worden samen met de douane aangeschaft en door beide organisaties gebruikt. De RHIB’s vervangen de grotere rijksvaartuigen, die uit de vaart worden genomen. De nieuwe RHIB’s varen sneller en zijn flexibel in te zetten. Ook zijn ze goedkoper. Daarnaast sluiten ze aan bij het informatiegestuurde optreden. De KMar is met de RHIB’s minder voorspelbaar in haar optreden. Om een verrassingseffect te kunnen creëren op het water, is die goede informatiepositie een vereiste. Daar gaat de Maritieme Backoffice (MBO) van het PTTC voor zorgen.
(...)
Citaat van: http://magazines.defensie.nl/kmarmagazine/2014/03/kmar-kort_03
Eerste 2 RHIB’s in aantocht
De Koninklijke Marechaussee heeft samen met de douane het leasecontract getekend met de Rijksrederij voor de aanschaf van twee RHIB's (rigid-hulled inflatable boat). (...) Naar verwachting worden de twee RHIB’s van de Rijksrederij vanaf 1 januari 2015 in gebruik genomen.

De KMar en de douane gaan de RHIB’s gebruiken voor het maritieme grenstoezicht in het Waddengebied. Daar gaan beide partijen vervolgens gezamenlijk informatiegestuurd werken. De twee RHIB’s zijn de eerste van in totaal 7 vaartuigen, die op termijn landelijk worden ingezet voor informatiegestuurd optreden op de maritieme grens. Deze ontwikkeling houdt verband met de reorganisatie van de vaargroepen.

Ben benieuwd wat voor RHIB's we kunnen verwachten. De Kmar heeft nu o.a. dit type en de JokerBoat Coaster 470, zoals hier op de trailer:
Citaat van: Maarten link=msg=715126 date=1261516065

En dan nog wat vaartuigen van de BSB. Daarnaast is de RHIB 2000 natuurlijk een bekende verschijning binnen defensie. Maar allen lijken me niet echt geschikt om langere tijd op zee te patrouilleren. Toch iets van een Cabin RHIB wellicht?

Ben benieuwd of dit in samenspraak met de Kustwacht gebeurt, die ook met kleinere, snelle vaartuigen wil gaan werken. Zie:
Citaat van: Maarten link=msg=1264402 date=1399134739
Voor de geïnteresseerde: in de nieuwsbrief Kustwacht op Koers valt één en ander te lezen over de visie van de Kustwacht voor 2020. Er wordt o.a. gedacht over een concept met snellere vaartuigen (interceptors) voor handhaving, zoals eerder ook in de media te lezen was (zie http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article20799893.ece/Kustwacht-heeft-speedboten-nodig-voor-felle-jacht-op-drugssmokkelaars). Ook wordt nagedacht over andere middelen voor waarneming vanuit de lucht, zoals een gyrocopter of een drone.

Het artikel kun je hier vinden: http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/Kustwacht%20op%20Koers%20nr.1-2014.pdf

De tendens lijkt in ieder geval te zijn dat de 'kantoorschepen' grotendeels plaats gaan maken voor RHIB's. De DBBO heeft misschien nog wel geschikte tekeningen liggen :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #754 Gepost op: 11 mei 2014, 23:31:28
Citaat van: Maarten link=msg=1266564 date=1399817858
Ben benieuwd wat voor RHIB's we kunnen verwachten. De Kmar heeft nu o.a. dit type en de JokerBoat Coaster 470, zoals hier op de trailer:En dan nog wat vaartuigen van de BSB. Daarnaast is de RHIB 2000 natuurlijk een bekende verschijning binnen defensie. Maar allen lijken me niet echt geschikt om langere tijd op zee te patrouilleren. Toch iets van een Cabin RHIB wellicht?

Ben benieuwd of dit in samenspraak met de Kustwacht gebeurt, die ook met kleinere, snelle vaartuigen wil gaan werken. Zie:
De tendens lijkt in ieder geval te zijn dat de 'kantoorschepen' grotendeels plaats gaan maken voor RHIB's. De DBBO heeft misschien nog wel geschikte tekeningen liggen :P
Worden eenzelfde soort als welke de Mariniers gebruiken. Met geloof ik 8 zitplaatsen (weet even niet meer of dit inclu of exclu schippers is), waarbij er een cabine over de zitplaatsen heen is gemaakt zodat iedereen wel droog blijft
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


KW01

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #755 Gepost op: 14 mei 2014, 11:26:10
Zou moeten gaan om de FRISC van MST, echter dan met een stuurhut.



Tenminste dat was voor defensie de keuze tot ongeveer een jaar terug. Hierna is voor de eerste twee RHIB's (op de waddenzee) gekozen om de samenwerking met de Douane en Rijksrederij aan te gaan. Dus is de vraag of deze verandering ook invloed op de keuze voor de RHIB's heeft gehad.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #756 Gepost op: 14 mei 2014, 12:53:33
Citaat van: KW01 link=msg=1267284 date=1400059570
Zou moeten gaan om de FRISC van MST, echter dan met een stuurhut.



Tenminste dat was voor defensie de keuze tot ongeveer een jaar terug. Hierna is voor de eerste twee RHIB's (op de waddenzee) gekozen om de samenwerking met de Douane en Rijksrederij aan te gaan. Dus is de vraag of deze verandering ook invloed op de keuze voor de RHIB's heeft gehad.
Dat is inderdaad de RHIB die er komt, en dan idd een stuurhut over alle zitplaatsen heen
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #757 Gepost op: 14 mei 2014, 13:52:42
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1267300 date=1400064813
Dat is inderdaad de RHIB die er komt, en dan idd een stuurhut over alle zitplaatsen heen

Dat zal waarschijnlijk meer een zonneluifel/regenkap zijn, zoals bij de Superrhib (http://www.solico.nl/projects/defense/rhib.html). Dit is, in de Carib, de voorganger van de FRISC.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #758 Gepost op: 15 mei 2014, 01:00:14
Citaat van: Highfield link=msg=1267309 date=1400068362
Dat zal waarschijnlijk meer een zonneluifel/regenkap zijn, zoals bij de Superrhib (http://www.solico.nl/projects/defense/rhib.html). Dit is, in de Carib, de voorganger van de FRISC.
Het word een volledig gesloten huis. Dit om het mogelijk te maken onder alle weersomstandigheden te kunnen varen zonder dat de opvarenden last krijgen van de wind/regen/zeewater
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #759 Gepost op: 21 juni 2014, 22:13:15
Momenteel te Harlingen: De Groene Draeck, samen met de P87.