KNRM samenwerkingsbeleid

Auteur Topic: KNRM samenwerkingsbeleid  (gelezen 12446 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #20 Gepost op: 22 november 2004, 10:40:00
Je kan 4 dingen doen

1 je aansluiten bij de brandweer
2 je aan laten sturen door de kustwacht
3 je wel laten opnemen in dergelijke verdragen
4 niets

de eesret drie zijn makkelijker gezegd dan gedaan het laatste is het makkelijkst maar dat wil je dan weer niet.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 22 november 2004, 12:50:51
Als er niemand belang heeft bij een reddingsbrigades (behalve misschien de reddingsbrigades), moet je die misschien ook geen subsidie geven toch ?

Ik vind dat met name de preventieve toezichtstaak van reddingsbrigades een waardevol iets. maar blijkbaar word dat niet gedeeld door allerlei overheidsinstanties..

Maar ook de reddingsbrigades zelf, hebben flink lopen slapen in de afgelopen 8 jaar..

Almere heeft het niet zo verkeerd gedaan. Geen middelen beschikbaar, dan doen we de volgende taken niet meer..  Gemeente u  heeft nu een probleem...
Alleen kunnen ook andere partijen dan die taak overnemen en een contract met de gemeente afsluiten.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #22 Gepost op: 23 november 2004, 10:24:18
Als er niemand belang heeft bij een reddingsbrigades (behalve misschien de reddingsbrigades), moet je die misschien ook geen subsidie geven toch ?

Nou, ik denk dat de gemeentes wel een belang hebben bij het subsidie verstrekken aan reddingsbrigade's, ze kopen heel goedkoop een meestal betrouwbare groep badmeesters, en als er shit is kan de burgervader altijd weer omlaag wijzen naar de badmeesters, zaak geregeld,kloten geklaard.
Dit is denk ik de enige reden waarom gemeentes subsidies verstreken aan een opgeleukte zwemverenigingen.

Res ( die al jaren bij zo'n opgeleukte club hoort, en er zich erg goed thuisvoelt).  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #23 Gepost op: 23 november 2004, 10:50:55
Het is niet aan een birgade om alle regelingen, maar als je wat wilt dan moet je wat. Het belang van brigades als preventief werkend orgaan en voor de hulpverlening op het strand is wel gegelijk duidelijk bij de gemeenten. Zonder toezicht op het strand kan je weinig met je strand in het kader van toerisme. Als je ook van het strand af wil als brigade en meer wilt dan alleen toezicht zal je meer moeite moeten doen om er tussen te komen.

9910001
9910001


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #24 Gepost op: 23 november 2004, 11:34:39
Ik denk dat de gemeente meer krijgt als ze subsidie verstrekken aan een brigade dan aan een tennisclub.    Ten eerste leren zo veel kinderen in de gemeente zwemmen en leren nog veel kinderen reddend zwemmen. Wat dus de brandweer en reddingsbrigade uitrukken scheeld en dus de gemeente geld.

Er zullen meer inwoners van de gemeente bewegen, wat goed is voor de gezondheid van de inwoners, waardoor ze weer meer weerstand krijgen.

Ze kunnen een beroep op de vrijwilligers doen voor het beveiligen en helpen organiseren van evenementen.

En zo kan ik nog wel effe door gaan, dus ik denk dat een gemeente meer aan een brigade heeft dat aan een bedrijfje wat EHBO lessen geeft. Daar komen vooral mensen van buiten de gemeente op af.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #25 Gepost op: 23 november 2004, 12:24:11
Hiernaast heeft een vereniging nog steeds een sociale functie, of je een voetbal club of een zwemclub subsidie geeft of een brigade dat dient dan nog net wat meer als alleen sociaal functie. Naast hulpverlenig is er ook toezicht dat is wel een verschil.

991001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 23 november 2004, 13:07:41
Hiernaast heeft een vereniging nog steeds een sociale functie, of je een voetbal club of een zwemclub subsidie geeft of een brigade dat dient dan nog net wat meer als alleen sociaal functie. Naast hulpverlenig is er ook toezicht dat is wel een verschil.

991001

Let even op de ondertoon van Peter.

Citaat
Als er niemand belang heeft bij een reddingsbrigades (behalve misschien de reddingsbrigades), moet je die misschien ook geen subsidie geven toch ?

maw, de gemeentes laten het niet zo blijken, maar kennelijk wordt de reddingsbrigade wel gewaardeerd, anders gaven ze immers geen subsidie!

Maar ook hier geldt dat de gemeente zo goedkoop mogelijk de hulp "inkoopt". Als je als reddingsbrigade je werk toch wel doet, ongeacht de hoogte van de subsidie zal de gemeente juist dat bedrag geven om de brigade in leven te houden. Daarmee, net als Res aangeeft "de kloten klarend". De reddingsbrigade hier is altijd trots als onze burgervader verklaart dat hen verzekerd is door de reddingsbrigades dat de hulp op het Gooimeer onder alle omstandigheden altijd optimaal geregeld is. De valkuil die in deze verklaring voor de reddingsbrigades ingesloten zit, ontgaat het arme bestuur van deze klub kennelijk volledig.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 23 november 2004, 14:56:07
Wat ik zeg is dit.

Strandhulpverlening, reddingswerk moet uit de hobby sfeer, dus niet een opgeleukte zwemvereniging of een club met een toevallig een bootje..

Ik denk dat je voor OOV taken, heel goed met vrijwilligers kunt werken, maar die ook profesioneel moet laten werken..

En als zoals in diverse gemeente schijnbaar geen belang is voor subsidie voor de OOV taken, zoals preventieve bewaking aan het strand, of het in de lucht houden van een 7x24uurs uitrukploeg. dan moet je er misschien mee stoppen. tot dat een verantwoordelijke gemeente wel geld voor beschikbaar stelt en eisen aan stelt voor de geleverde dienstverlening..

Dus complimenten voor Almere in deze..


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #28 Gepost op: 23 november 2004, 16:07:47
tuurlijk peter ik ben het met je eens dat het mooi zou zijn als je de hobby sfeer nier meer hebt, bij onze brigade valt het nog mee, en is er een duidelijke scheiding tussen de vaarploeg en de kinderactiviteiten.

Maar ik weet ook dat er foto's of het net staan van een brigade die met de vletten op kamp gaan afgeladen met tassen en kinderen. En ja daardoor hou je wel het imago hobbisten.
Het ligt gewoon een beetje aan de inzet van de brigade en gemeente. Zo ken ik een brigade dat een botenploeg aan het opzetten is, ze krijgen wel mede werking van de gemeente maar deze willen dat ze liever een zwemplas bewaken dan dat ze op de rivier gaan varen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #29 Gepost op: 23 november 2004, 18:25:51
Het blijft een hobby voor vele, al is het proffesioneel. Een hobby kan ook proffesioneel, waarom niet. Het full-time aannemen van vaste krachten voor een strandbewaking is financieel niet haalbaar. Verder kan er naast de bewakingtaak ook vereniging taken worden uitgevoerd dat doet niet af aan onproffofesioneel werken. Dit houdt in dat een jeugdbrandweer een korps onproffesioneel maakt, ik zie het verband niet.

9910001
9910001