Ervaringen Virtueel Oefenen crisisteams (CoPI)

Auteur Topic: Ervaringen Virtueel Oefenen crisisteams (CoPI)  (gelezen 2677 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gepost op: 20 april 2011, 21:02:24
Misschien herinneren sommige leidinggevenden van de oudere generatie nog het maquette-oefenen. Zelf ben ik begonnen met de zgn. table-top oefeningen; getructe foto's en situatieschetsen gaven het visueel beeld.
In de Veiligheidsregio Kennemerland kennen we nu al zo'n 3 jaar het virtueel oefenen, wat dit jaar een nieuwe fase ingaat met een multifunctionele VR-oefenruimte/nBBE-examenruimte/regionaal actiecentrum Crisiscommunicatie.

Hieronder een bericht over VR-oefenen van crisisteams (CoPI's) door de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Met een bekend forumlid als regisseur.
Uiteraard zijn we benieuwd naar zijn ervaringen, maar gebeurt dit in andere regio's ook?

Crisisteams trainen op ergste scenario's in Den Helder

Gepubliceerd op 20 april 11, 15:43 Laatst bijgewerkt op 20 april 11, 18:06

DEN HELDER - De meest vreselijke scenario’s namen ze door deze weken in Den Helder. Meer dan honderd officieren van hulpdiensten, meldkamermedewerkers en overheden uit de veiligheidsregio Noord-Holland Noord trainden er in crisisteams voor als het echt mis gaat.

Op de beeldschermen van regisseur Gijsbert Voskamp is een tankwagen met gevaarlijke stoffen gekanteld. Een beangstigende witte wolk stijgt op in de richting van een verzorgingstehuis naast de snelweg. Niet echt, natuurlijk. Net als de plotselinge brand die Voskamp kan doen ontstaan in een touringcar met gewonde mensen en ambulanciers speelt het zich af in een virtuele wereld die op aanwijzen van oefenleider Ad Krom kan veranderen.

Buiten, op het kazerneterrein van de Helderse brandweer staat een ’copibak’, een in een container ingericht commandocentrum waarin het crisisteam de verschillende hulpverleningstaken coördineert. De officieren van dienst van de verschillende hulpdiensten stemmen daar de acties van hun discipline op elkaar af.

Zie ook voor enkele foto's:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article8740981.ece/Crisisteams-trainen-op-ergste-scenario's-in-Den-Helder




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2011, 01:13:08
O0

vandevoskamp Gijsbert Voskamp
NHD - Crisisteams trainen op ergste scenario's in Den Helder http://t.co/ImSTEaU. Ben beroemd! ;)
4 minutes ago
Samen sterk in de hulpverlening!


VandeVoskamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
  • Hoofdbrandmeester
Reactie #2 Gepost op: 26 april 2011, 16:58:01
En naar welke ervaringen ben je precies op zoek Simon?  ;)
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everone is an expert ||  Veiligheidsregio Kennemerland


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 27 april 2011, 07:26:38
En naar welke ervaringen ben je precies op zoek Simon?  ;)

Teneerste de tevredenheid van de deelnemers; ervoeren ze het "wandelen" door een virtueel incident als voldoende realistisch? Heeft het een duidelijke meerwaarde ten opzichte van "operationele" oefeningen met "echte" eenheden e.d.?

Ten tweede hoe realistisch kunnen jullie de locatie maken. Ik heb zelf recent aan een VR-oefening deelgenomen waar het incident in de haven van IJmuiden zich afspeelde. De VR-omgeving leek echter totaal niet op de IJmuidense kade. Hoe gaan jullie daarmee om?

Kan ik aannemen dat jullie eenzelfde werkwijze als wij hanteren? D.w.z. de OvD's gaan in de VR-omgeving eerst ter plaatse, voeren een verkenning uit en zetten eerste acties weg. Vervolgens komt de HOvD/Leider CoPI en gaan ze in de daadwerkelijke CoPI-container een overleg voeren.
Daarna weer terug "het veld in" en zodoende proberen we 3 CoPI-overleggen te doen in 1 sessie.

Waar ligt bij jullie de nadruk: op het functioneren in het CoPI, of als OvD in het veld? M.a.w. als de tijd dreigt uit te lopen, versnellen jullie dan de tijd die ze in het veld kunnen "wandelen" of skippen jullie een CoPI-overleg?

Dan over deelname; zijn het ook echt allemaal CoPI-overleggen, dus met Leider CoPI erbij, of zitten er ook "motorkap-overleggen" bij? Omdat wij in verhouding meer OvD's hebben dan HOvD's/Leiders CoPI kunnen/willen deze laatste niet aan alle sessie's deelnemen.

Voor mijn eigen rol/warme functie: hoe hebben jullie de IM/Netcentrische lijn ingebouwd? Is er een tegenspeler voor de IM CoPI, en door wie wordt deze ingevuld? Door een IM Meldkamer of een IM OT, of (zoals bij ons) door een oefenleider (die onvoldoende praktijkinzicht heeft om in LCMS een uitdagend beeld te zetten voor de IM CoPI).

Ten slotte, hoe gaan jullie om met waarneming? Is er 1 multi-waarnemer in de container en mono-waarnemers voor "in het veld"? Wij ervaren dat de mono-waarnemers ook behoefte hebben om de overleggen in de container mee te krijgen. De GHOR werkt daarvoor met "oortjes", maar misschien moeten we wel gewoon een camera plaatsen met buiten de container een meekijk-scherm?

Vragen genoeg?  :P
Oh ja, voor de duidelijkheid, ik ben zelf niet betrokken bij het organiseren van VR-trainingen, maar werk wel met die collega's samen. En draaf nu dus af en toe op als deelnemer. Ben gewoon een erg geďnteresseerd nieuwsgierig aagje (daarom is Informatiemanagement ook zo'n leuke job).


Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2011, 11:38:15
Teneerste de tevredenheid van de deelnemers; ervoeren ze het "wandelen" door een virtueel incident als voldoende realistisch? Heeft het een duidelijke meerwaarde ten opzichte van "operationele" oefeningen met "echte" eenheden e.d.?

Ten tweede hoe realistisch kunnen jullie de locatie maken. Ik heb zelf recent aan een VR-oefening deelgenomen waar het incident in de haven van IJmuiden zich afspeelde. De VR-omgeving leek echter totaal niet op de IJmuidense kade. Hoe gaan jullie daarmee om?

Waar ligt bij jullie de nadruk: op het functioneren in het CoPI, of als OvD in het veld? M.a.w. als de tijd dreigt uit te lopen, versnellen jullie dan de tijd die ze in het veld kunnen "wandelen" of skippen jullie een CoPI-overleg?

Ten slotte, hoe gaan jullie om met waarneming? Is er 1 multi-waarnemer in de container en mono-waarnemers voor "in het veld"? Wij ervaren dat de mono-waarnemers ook behoefte hebben om de overleggen in de container mee te krijgen. De GHOR werkt daarvoor met "oortjes", maar misschien moeten we wel gewoon een camera plaatsen met buiten de container een meekijk-scherm?

Well, als je feedback wilt.

1 Naar wat ik begreep: met name de "huh, speelt dat ook mee" reactie verbaasde. Dingen zoals waterstand, effect van eb/vloed op de situatie en meer van dat. Da's het leerdoel bij dergelijke bijeenkomsten.

2 Het feit dat het ergens anders speelde werd als verwarrend maar niet ernstig storend ervaren. Het was wél wennen hoe je de boel besturen moest.

3 Het doel is de samenwerking oefenen. Het informatiemateriaal (beeldscherm, papier, foto's, etc) zijn hulpmiddelen om het doel van samenwerking en wederzijds inzicht te verbeteren. Nu breng ik het alsof die beeldschermen weg kunnen, maar da's even om de relevantie van oefendoelen uit te drukken: het gaat ten eerste om de mensen. Hierbij is het voor mensen uit het veld uitermate belangrijk om een beeld te hebben bij de situatie, dus wanneer dat beeld zo bewegend gemaakt kan worden is dat fantastisch. In geval van tijdstekort zou ik het beeldwerk eerder skippen (mits er al een paar keer virtueel rondgekeken is, want operationele mensen moeten zicht hebben op een situatie) en verder te gaan met de mens als middelpunt van aandacht.

4 Camera's, zoals bij de oefening bij jullie, zijn een prima middel. Daarbij: jullie COPI container was een flinke slag groter dan de gemiddelde container: ik heb oefeningen meegemaakt waar partners buiten moesten blijven omdat de bak vol was....  :'( Realistisch: in de meeste situaties zal er geen plaats zijn voor extra mensen hoewel het wél nodig is (mijn perspectief) dus electronica lijkt mij de oplossing. Ook vanuit de claimcultuur waarmee Nederland geteisterd wordt tegenwoordig zouden opnamen van crisis besprekingen niet onhandig zijn: zo wordt duidelijk op basis van welke info geacteerd wordt (logging is ook niet altijd zaligmakend  ::) ).