Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 73057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 5 november 2004, 15:27:20
Bij agressieve 'patiënten' gaat vaak een agent mee achterin de ambu.
Hij/zij is ook veelal geboeid. Ligt op zijn buik op de brancard en handjes op de rug.  ;D
Als dat allemaal niet mogelijk is kun je hem/haar ook eerst immobiliseren en zorgen dat de handen mee vastgebonden worden.  ;D
Een laatste middel is zorgen dat je voldoende ketanest toegediend heeft. Hij/zij kan dan een heerlijk tripje maken. 8)

Met een vest kun je dat niet voorkomen, want een spuit kan in je arm gestoken worden.  >:(


zustertje20

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 6 november 2004, 20:26:22
Vind het een prima idee! Ik heb zelf een keer mee mogen rijden in Tel Aviv op de ambulance en daar hadden Medic's naast die kogel-/steekwerende vesten ook nog eens allemaal pistolen op zak, dus dan gaat het nog een trapje verder.
Het is toch ook van de gekke dat je als hulpverlener zelf het slachtoffer wordt.
Hoeveel hulpverleners houden we dan nog over? En wie wil er dan nog als hulpverlener optreden?


harold

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 6 november 2004, 22:06:55
In veel Amerikaanse grote steden is een kogelwerend vest bittere noodzaak voor ambulancepersoneel.

In dergelijke steden gaan de paramedics regelmatig vuurwapengevaarlijke stadsdelen binnen waar rivaliserende bendes actief zijn en drugsgerelateerde toestanden aan de orde van de dag zijn.
Het is niet ongebruikelijk dat ook ambulancepersoneel wordt aangevallen.

Behalve beschermende vesten, zijn hele duidelijke veiligheidsprocedures nodig. Bijvoorbeeld dat een ambulance bij aankomst op een veilige afstand blijft wachten totdat de politie de scene heeft veiliggesteld en eventueel weer vertrekt als de veiligheid van de bemanning in gevaar komt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 10 november 2004, 01:22:20
Ook al gaat de ambulance niet eerder tp vóórdat de politie veiligheid kan garanderen, vind ik het toch wel verstandig als het medische personeel een steek-/ schotwerend vest als standaard uitrusting op de ambu heeft.

Want hoe zit het met agressie ín een ziekenauto? Als een patiënt, al dan niet bewust, een steekvoorwerp (bv. een injectiespuit) te pakken krijgt en daarmee de ziekenbroeder te lijf gaat.

Helaas... een ziekenbroeder vind je meestal in een klooster en een ziekenauto is ook al wat oude terminologie  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 10 november 2004, 01:24:51
Bij agressieve 'patiënten' gaat vaak een agent mee achterin de ambu.
Hij/zij is ook veelal geboeid. Ligt op zijn buik op de brancard en handjes op de rug.  ;D
Als dat allemaal niet mogelijk is kun je hem/haar ook eerst immobiliseren en zorgen dat de handen mee vastgebonden worden.  ;D
Een laatste middel is zorgen dat je voldoende ketanest toegediend heeft. Hij/zij kan dan een heerlijk tripje maken. 8)



Beste RADER,  ketanest (S-Ketamine) geven bij een onrustige patient is absoluut geen indicatie! hij kan er zelfs zeer onrustig van gaan worden!, medicatie wordt alleen gegeven bij acute psychose en grote lichamelijke onrust als gevolg van psychiatrische problemen, niet als een patient even geen zin heeft om met het ambulanceteam mee te werken  :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


wicher

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 10 november 2004, 17:30:50
protocol 5.1.1 EIGEN VEILIGHEID !!!!!!!
als er een melding komt van een steek/ schietincident dan eerst de politie er heen en die moeten het sein veilig geven. Is dit er niet dan ga ik niet ter plaatse. Mijn vrouw en kinderen willen mij toch ook weer aan tafel hebben.
Ik vind het niet goed dat ambu personeel al over vesten moet gaan denken, waar is het einde dan ?????


Zustertje

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 10 november 2004, 21:19:16
Is die agressie altijd bekend? Lijkt mij van niet, want sommige dingen kunnen escaleren om het moment van de hulpverlening :-\.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #17 Gepost op: 10 november 2004, 21:47:00
Is die agressie altijd bekend? Lijkt mij van niet, want sommige dingen kunnen escaleren om het moment van de hulpverlening :-\.

Precies,

Klein voorbeeldje wat in mijn woonplaats heeft afgespeeld.

Een ambulanceteam komt bij iemand die verbrand is door een BBQ die hij met brandstof had overgoten. Maar omdat de familieleden van meneer vonden dat het ambulanceteam niet snel genoeg zijn werk deed, werden ze bedreigd. Zowel fysiek als verbaal. Toen is later de politie te plaatse gekomen voor de veiligheid van het ambulanceteam.

In de tussentijd had er wel degelijk iets kunnen gebeuren van misschien wel een steekpartij. Wie zal het zeggen  ???


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 11 november 2004, 16:18:17
Op de nieuwe c2000 porto's zit een noodknop.
Na indrukken komt de politie, 2e wagen en ovdg allemaal met spoed ter plaatse.
Tenminste dat is de procedure bij RAD-Hollands-Midden.
Misbruik wordt gestraft.  ;D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 12 november 2004, 21:43:27
Op de nieuwe c2000 porto's zit een noodknop.
Na indrukken komt de politie, 2e wagen en ovdg allemaal met spoed ter plaatse.
Tenminste dat is de procedure bij RAD-Hollands-Midden.
Misbruik wordt gestraft.  ;D

Ja hoor....................en ondertussen krijg je gewoon ff e barbecue spiesjes tussen je ribben geduwd, ohohoh wat fijn dat de politie en ovd-g er dan aankomen, daar hebje dan heel wat aan >:( ..........
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod