Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 73393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #150 Gepost op: 24 augustus 2015, 00:09:51
Citaat van: Matth link=msg=1368453 date=1440362216
1 en 2 duidelijk verhaal is iedereen het wel over eens in dit topic volgens mij.
3. Het DSI stelsel is al voorzien van medics en derhalve zie ik persoonlijk de meerwaarde niet.

Medics leveren geen ALS zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #151 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:38:21
Citaat van: Loekie link=msg=1368456 date=1440363521
Jij hebt wel grote ballen om dit met je droge ogen te beweren. Ik durf te stellen dat het net omgekeerd is. We vervallen in Nederland meer en meer in regeltjes en protocolletjes. De achterliggende reden is even simpel als hard: indekken van MMA's en aanverwanten bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

In andere berichten van jouw hand zie ik al een enorme frustratie. Dat is niet gezond. Het leidt er ook toe dat je niet meer begrijpend kunt lezen of nuchter nadenken. Er staat nergens iets over MMA'S of een LPA.

Wel dat we nog steeds in staat zijn op straat nuchter na te denken en situaties die afwijken van wat "normaal"is daardoor tot een goed einde gebracht kunnen worden.

In deze thread lees ik wederom het verlangen om je tot in detail voor te bereiden op elke denkbare situatie, en dan focussen we ons nu heel erg op kogelwerende vesten. Maar de realiteit is dat je je nooit 100% op elk denkbaar (en ondenkbaar) incident kan voorbereiden.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #152 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:48:05
Postings over CBRN / decontaminatie evenals de semantische discussie over adem- of perslucht afgesplitst
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93066


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #153 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:15:23
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1368502 date=1440405501
In andere berichten van jouw hand zie ik al een enorme frustratie. Dat is niet gezond. Het leidt er ook toe dat je niet meer begrijpend kunt lezen of nuchter nadenken. Er staat nergens iets over MMA'S of een LPA.

Wel dat we nog steeds in staat zijn op straat nuchter na te denken en situaties die afwijken van wat "normaal"is daardoor tot een goed einde gebracht kunnen worden.

In deze thread lees ik wederom het verlangen om je tot in detail voor te bereiden op elke denkbare situatie, en dan focussen we ons nu heel erg op kogelwerende vesten. Maar de realiteit is dat je je nooit 100% op elk denkbaar (en ondenkbaar) incident kan voorbereiden.

Het is een ambulanceverpleegkundige die jou zegt dat je onzin zit te verkopen. Als jij hier schrijft dat het wel mee valt met de protocollen/regeltjes en nog eens zegt dat deze streetwise professionals ter plaatse adhoc juiste beslissingen kunnen nemen veroorzaak je dit soort reacties zelf.

De reutelclub die dat LPA-vodje maakt is niet bezig met met de beste prehospitale zorg bieden. Als ik 10 seconden kijk naar doseringen zie ik al dat een bange schijterd met artsenbul dat bedacht heeft. Ik kan me prima vinden in de stelling dat het LPA in belang van de MMA is, zichzelf indekken.

Ik ken veel ambulanceverpleegkundigen, zo goed dat ze mij soms om een opinie vragen als de MMA of zijn onderknuppel tijdens een achterlijk steekproefje van ritbonnen fouten ontdekt en de broeder op het matje roept, bijv. de broeder die voor pijn conform LPA ketamine geeft maar ook dormicum. Ik vind het niet meer dan normaal dat je beide gaat combineren, schijnbaar vinden de halve zolen op de Nederlandse ambulancekantoren dat onterecht afwijken van protocol waardoor er een pittig gesprek gehouden moet worden. Ik beschouw dit niet als een fout van de verpleegkundige.

Het komt dus neer op de mensen die echt iets kunnen en weten een reprimande krijgen van mensen die niets kunnen en weten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #154 Gepost op: 24 augustus 2015, 12:38:33
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1368464 date=1440367229
Inderdaad, Nederland en de Nederlandse Overheid denken dat het hier niet zo'n vaart zal lopen omdat de terroristen ons land zo leuk tolerant en uitermate handig vinden qua infrastructuur om te reizen en info te verzamelen voor ene aanslag buiten NL. Behoorlijk naief om te denken dat ze in hun gastland nooit iets zulen ondernemen. Bizar dat zelfs de overheid deze denkwijze aanhangt. kop in het zand steken noemen we dan in normaal Nederlands.

Een meer adequate voorbereiding op dit soort incidenten en rampen is hard nodig in Nederland, met kop in het zand systemen gaan we het naemlijk niet redden.

Bij de buren aan de overkant van de Noordzee denken ze er iets anders over, je collega's van Britse ambulancediensten tijdens examen.









Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #155 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:14:26
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1368502 date=1440405501
In andere berichten van jouw hand zie ik al een enorme frustratie. Dat is niet gezond. Het leidt er ook toe dat je niet meer begrijpend kunt lezen of nuchter nadenken. Er staat nergens iets over MMA'S of een LPA.

Wel dat we nog steeds in staat zijn op straat nuchter na te denken en situaties die afwijken van wat "normaal"is daardoor tot een goed einde gebracht kunnen worden.

In deze thread lees ik wederom het verlangen om je tot in detail voor te bereiden op elke denkbare situatie, en dan focussen we ons nu heel erg op kogelwerende vesten. Maar de realiteit is dat je je nooit 100% op elk denkbaar (en ondenkbaar) incident kan voorbereiden.

Op straat zijn we inderdaad in staat soms nuchter na te denken. Op straat zijn dat de mensen in de frontlijn. Hier zijn het mensen die in de frontlijn staan die kritiek geven en ontkennen wat jij hier stellig poneert. Dat komt omdat mensen die aan de zijlijn staan vaak je er op afrekenen als je je gezond en nuchter verstand gebruikt hebt.
Ik vergelijk dat met bevelhebbers die op het slagveld aan de zijlijn staan, toekijken en af en toe aansturen. Loopt het goed, dan gaan zij met de eer lopen. Loopt het fout, dan is het de schuld van het voetvolk.
Jij bent, zo geef je zelf aan, ook iemand die aan de zijlijn staat. Je ganse houding en attitude ten opzichte van mensen die het aandurven kritiek te geven bevestigt mijn vermoeden dat jij zo'n figuur bent. Je keuze voor de de nickname "azijnzeikerd": "nomen est omen".

Bovenstaande leidt overigens niet tot frustratie. Het triggert mij en ik word voornamelijk getriggerd door het gedrag van praatjesmakers, psychopaten en/of borderliners.

Ohja, ook mooie vrouwen maar dat heeft een ander effect op me.  0098


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #156 Gepost op: 24 augustus 2015, 16:29:01
Citaat van: Loekie link=msg=1368563 date=1440418466
Op straat zijn we inderdaad in staat soms nuchter na te denken.

Soms? En hoe doe je dat anders dan? Bij elke casus en inzet als een kip zonder kop blindelings "het protocol" volgen en pas wakker schieten als het protocol ineens niet in een bepaalde casus of situatie voorziet?

Verder mag je lekker denken wat je wilt en vooral aannemen wat je wilt....   098uo .


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #157 Gepost op: 24 augustus 2015, 17:33:32
Een tweetal persoonlijke reacties verwijderd. Discussieren doen we op inhoud, niet op de persoon.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #158 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:04:59
Citaat van: Matth link=msg=1368453 date=1440362216
1 en 2 duidelijk verhaal is iedereen het wel over eens in dit topic volgens mij.
3. Het DSI stelsel is al voorzien van medics en derhalve zie ik persoonlijk de meerwaarde niet.

Die medics in het DSI stelsel ... waar halen die hun klinische ervaring vandaan?

Met wat cursusjes en oefeningen doen haal je het niet.  Is mooi op papier, in praktijk niet.

Ik heb de kans gehad om samen te werken met Special Forces medics (SOF aidman). Zij zeggen zelf dat ze wel bepaalde handelingen mogen doen en ook wel zullen doen als het moet, maar zijn heel eerlijk dat zij reële ervaring missen die een ambulanceverpleegkundige/paramedic wel heeft omdat die dagdagelijks hetzelfde werk doet. En het zijn geen omhoog gevallen jongens, ze weten goed wat ze wel of niet kunnen.

Laat nu net dat zijn wat ze over de grote en kleine plas al lang achter zijn (zie eerdere post met links van mij) en daardoor paramedics uit de civiele EMS diensten in hun tactische diensten integreren.  Is voor hun een win-win situatie.  Zij hebben een agent vrij voor het echt tactische werk en ze krijgen een vent/meid die top is in het medisch handelen oa door hun ervaring.

Of ze daar aan deze kanten klaar voor zijn? Duidelijk niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #159 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:23:56
Citaat van: Chrisdup link=msg=1368609 date=1440435899
Die medics in het DSI stelsel ... waar halen die hun klinische ervaring vandaan?

Met wat cursusjes en oefeningen doen haal je het niet.  Is mooi op papier, in praktijk niet.

Ik heb de kans gehad om samen te werken met Special Forces medics (SOF aidman). Zij zeggen zelf dat ze wel bepaalde handelingen mogen doen en ook wel zullen doen als het moet, maar zijn heel eerlijk dat zij reële ervaring missen die een ambulanceverpleegkundige/paramedic wel heeft omdat die dagdagelijks hetzelfde werk doet. En het zijn geen omhoog gevallen jongens, ze weten goed wat ze wel of niet kunnen.

Laat nu net dat zijn wat ze over de grote en kleine plas al lang achter zijn (zie eerdere post met links van mij) en daardoor paramedics uit de civiele EMS diensten in hun tactische diensten integreren.  Is voor hun een win-win situatie.  Zij hebben een agent vrij voor het echt tactische werk en ze krijgen een vent/meid die top is in het medisch handelen oa door hun ervaring.

Of ze daar aan deze kanten klaar voor zijn? Duidelijk niet.

Chris, ik ben het vaak met je eens, absoluut als het gaat om HART (verplaatst naar ander topic) en ambulancemensen trainen om levens te kunnen redden in MCA scenario, Nederland en Belgie zijn daar helemaal niet klaar voor. Dat is zorgwekkend omdat sommige landen zeker weten dat ze ambulancediensten hebben die snel een forse slag kunnen slaan door burgerlevens te redden en er landen zijn die moeten bidden dat in hun land de aanslag nooit zal komen.

Medics van defensie kunnen niet de zorg verlenen zoals een paramedic of een ambulanceverpleegkundige het wel kan.

Echter werkt men in Nederland met ambulanceverpleegkundigen, de kans dat er iemand tussen zit die geschikt zou kunnen zijn om te kunnen werken met een arrestatieteam van de politie of een anti-terreureenheid (politie/mariniers) is nihil. Het moet iemand zijn die fysiek geschikt is maar ook het juiste karakter heeft. Ik denk dat als ambulancediensten dit willen ze wel mensen naar de politie of mariniers kunnen sturen voor een test maar de broeders 2 uur later al weer weggestuurd zijn door politie/marine.

Als je de hypothetische situatie zou hebben dat een medic van de Nederlandse special forces aan de slag zou kunnen op een Nederlandse ambulance heb je potentieel iemand die je zou kunnen aandragen bij de politie voor dit soort taken.

Deze mensen liggen niet voor het opscheppen, momenteel heeft Londen een vacature, ze zitten op dit moment al in de fase om deze man te zoeken buiten de UK.

Het is veel te kort door de bocht om te stellen dat in Nederland de boel niet op orde is omdat er niemand van de ambulance mee gaat met dit soort eenheden. Ik denk dat wat men op dit gebied in Nederland heeft het hoogst haalbare is.