Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 73311 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #190 Gepost op: 26 augustus 2015, 15:29:13
Citaat van: Fletwed link=msg=1368880 date=1440593107
Waar zou je meer geld voor vrij willen maken Oma?

Dit antwoord geef ik apart omdat het in feite off-topic is en eerder een politieke mening.

Ik zou veel geld vrijmaken om langslepende CAO-conflicten binnen politie- en ambulancesector direct op te lossen omdat je in de huidige tijdsgeest met toenemende dreiging dat soort gedoe niet eens kan gebruiken. Wat verwacht je als land van deze mensen als ze horen dat "we geld over hebben op begroting" maar geen cent naar politie of ambulancedienst gaat.

Ik zou zorgen dat je stopt met brandweervrijwilligers af te schaffen, omdat het nogal triest is om mensen die je alleen maar hoeft te betalen als je ze echt nodig hebt al te duur bent gaan vinden, idem voor nationale reserve bij het leger.

Ik zou zorgen dat de explosieven opruimingsdienst vandaag nog extra geld krijgt omdat je ze gewoon nodig hebt.

Ik zou zorgen dat de landmacht weer geld krijgt om de genietanks te repareren die op papier de brandweermensen komen helpen bij grote natuurbranden.

Ik zou zorgen dat al die ambulancemensen die hier beweren zelden te oefenen tijd en geld krijgen om wel te gaan oefenen.

Ik zou zorgen dat politiemensen die zeggen dat ze veel te weinig oefenen in zelfverdedigen en of schieten eens geld en tijd krijgen om wel te oefenen omdat ze dan ook niet iedere keer een chef sorry hoeven te laten zeggen als ze iets fout doen in de ogen van het kritische volk.

Ik zou zorgen dat ambulancediensten wel materieel en middelen krijgen waardoor ze in staat zijn om direct levens te redden na een terreuraanslag met een explosief, een spree-shooting of een chemisch incident zodat burgers in levensgevaar een kans krijgen op overleven en we als Nederland eens gaan vinden dat het niet past in een rijk land om het nog steeds normaal te vinden dat bij dit soort incidenten als ze zich ooit doen het prima is dat burgers creperen op de keien en we ze laten doodbloeden omdat de heersende doctrine is dat medisch hulpverleners achter het lintje moeten blijven wachten voor ze veilig het gebied kunnen betreden.


MDA-TLV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #191 Gepost op: 26 augustus 2015, 15:51:50
@oma

eigenlijk is het topic aardig verschoven, maar goed een verhoogde dreiging op een joodse instelling (want er is helaas altijd dreiging voor deze instellingen) betekent naar mijn idee niet dat je Ambulancepersoneel moet gaan uitrusten/trainen om in de warme zone te gaan werken. Dat verband zie ik niet zo. Nederland heeft/had sigma of iets wat dat zal vervangen, opschalings protocollen om voldoende personeel tp te krijgen om die te behandelen in de veilige zone. Ik snap niet dat jij zo graag die warme zone in wil, het klinkt stoer en ziet er cool uit op tv zo'n engelse paramedic in combat kleding maar zet het echt zoden aan de dijk, ik vraag het me af. En om daar dan allerlei geld en training in te steken...laten ze eerst het bestaande zien te financieren. Zolang mn "tante nog 3 uur lang op de grond kan liggen in een verzorgingshuis voordat ze gevonden word" omdat er maar 1 nachtverzorgende is.

Laten ze daar maar eerst naar kijken vind ik persoonlijk een groter zorgelijk punt dan, als er een terroristische aanslag is, als er dan iemand gewond is, als die dan 10 min moet wachten inplaats van 5 min. vervelend maar om daar complete landelijke teams voor te gaan creeren etc. is niet echt realistisch denk ik.

Ook ken ik heel een aantal AT'ers en heb aantal AT inzetten meegemaakt, zij zitten zover ik weet hier ook helemaal niet op te wachten. Voor hen is iedereen die niet van hun team uitmaakt een last, omdat ze dan ook die moeten beschermen. En zelfs als die gewapend zijn zoals agenten, willen ze zo ver mogelijk uit de buurt houden omdat ze niet weten hoe die persoon reageerd of nog nooit met hun getraind heeft. Heb gezien dat een collega met ging "helpen" met het boeien van een arrestant die het AT gemaakt had. Werd gewoon weggetrokken en weggeduwd.

Naar mijn idee, laat AT en DSI hun werk doen, die slepen de gewonden zsm als ze kunnen wel naar buiten daar heeft ambulancepersoneel niks te zoeken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #192 Gepost op: 26 augustus 2015, 16:22:48
Citaat van: MDA-TLV link=msg=1368894 date=1440597110
@oma

eigenlijk is het topic aardig verschoven, maar goed een verhoogde dreiging op een joodse instelling (want er is helaas altijd dreiging voor deze instellingen) betekent naar mijn idee niet dat je Ambulancepersoneel moet gaan uitrusten/trainen om in de warme zone te gaan werken. Dat verband zie ik niet zo. Nederland heeft/had sigma of iets wat dat zal vervangen, opschalings protocollen om voldoende personeel tp te krijgen om die te behandelen in de veilige zone. Ik snap niet dat jij zo graag die warme zone in wil, het klinkt stoer en ziet er cool uit op tv zo'n engelse paramedic in combat kleding maar zet het echt zoden aan de dijk, ik vraag het me af. En om daar dan allerlei geld en training in te steken...laten ze eerst het bestaande zien te financieren. Zolang mn "tante nog 3 uur lang op de grond kan liggen in een verzorgingshuis voordat ze gevonden word" omdat er maar 1 nachtverzorgende is.

Laten ze daar maar eerst naar kijken vind ik persoonlijk een groter zorgelijk punt dan, als er een terroristische aanslag is, als er dan iemand gewond is, als die dan 10 min moet wachten inplaats van 5 min. vervelend maar om daar complete landelijke teams voor te gaan creeren etc. is niet echt realistisch denk ik.

Ook ken ik heel een aantal AT'ers en heb aantal AT inzetten meegemaakt, zij zitten zover ik weet hier ook helemaal niet op te wachten. Voor hen is iedereen die niet van hun team uitmaakt een last, omdat ze dan ook die moeten beschermen. En zelfs als die gewapend zijn zoals agenten, willen ze zo ver mogelijk uit de buurt houden omdat ze niet weten hoe die persoon reageerd of nog nooit met hun getraind heeft. Heb gezien dat een collega met ging "helpen" met het boeien van een arrestant die het AT gemaakt had. Werd gewoon weggetrokken en weggeduwd.

Naar mijn idee, laat AT en DSI hun werk doen, die slepen de gewonden zsm als ze kunnen wel naar buiten daar heeft ambulancepersoneel niks te zoeken.

Mijn punt is dat men het argument gebruikt dat je geen geld hoeft te besteden als iets in Nederland nog nooit eerder is voorgevallen. Joodse scholen krijgen direct politie voor de deur en de Nederlandse overheid moet even budget vrij maken. Het toont aan dat het geen enkel probleem is voor de Nederlandse overheid om geld vrij te maken of de politietaken even te herschikken. Immers het is niet dat er extra politie komt om deze scholen te beveiligen, men besluit om het uit de bestaande capaciteit te trekken.

Je kan zelfs stellen dat als je een specifieke bevolkingsgroep extra gaat beschermen je gaat zorgen dat een terrorist zijn aandacht richt op soft targets. Hij weet namelijk dat de kans gering is om joodse kinderen dood te schieten in de klas, maar voor deze groep tuig is dat geen probleem omdat ze een keurig lijstje afwerken joden eerst, daarna afvalligen en ongelovigen.

Niet alleen ik ben van mening dat zowel burgers als ambulancediensten direct in moeten kunnen grijpen na een mass casualy attack, ik bevind me in goed gezelschap van Royal College of Surgeons, American College of Surgeons (hartford consensus) en onze eigen Mr. Pieter van Vollenhoven die afgelopen weekend na de verijdelde aanslag in de Thalys een pleidooi hield dat ook burgers in dit soort omstandigheden veel meer moeten doen en uiteraard ook niet door heersende doctrine binnen hulpdiensten worden weerhouden om in te grijpen of hulp te verlenen aan mensen in direct levensgevaar (catastrofale bloedingen, bedreigde ademwegen). Hij gaf zelfs advies dat het verstandig is als de overheid iets gaat regelen met betrekking tot verzekering in geval deze burgers tijdens het ingrijpen zelf slachtoffer worden of gewond/invalide raken.

De discussie gaat hier over kogelwerende vesten bij ambulancediensten en inzet samen met politie (amok situaties), het gaat niet over waar de Nederlandse overheid nog meer haar geld aan moet besteden.

Ik heb nergens gezegd dat de Nederlandse ambulancedienst ingezet moet worden met arrestatieteams of anti-terreureenheden. Ik heb bij herhaling gepost dat het DSI systeem met medics het hoogst haalbare is en volstaat.

Bij active shooters treden gewone politiemensen op om bijvoorbeeld de schutter uit te schakelen (shooting spree), het is geen enkel probleem om gelijktijdig ambulancemensen mee te sturen achter de eerste agenten aan waardoor ze zich niet in de hot zone bevinden maar in de warm zone waar neergeschoten bloedende burgers liggen die direct hoogwaardige medisch zorg nodig hebben omdat ze anders dood zijn voor de politie het sein veilig heeft gegeven voor het gehele afgezette gebied.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #193 Gepost op: 27 augustus 2015, 00:03:53
Citaat van: Oma link=msg=1368891 date=1440595753


Niets aan toe te voegen Oma! Of....misschien een CaDi-wagen Ambulancedienst.  :P


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #194 Gepost op: 29 augustus 2015, 20:39:24
http://www.emsworld.com/video/12108704/ill-paramedic-challenges-fire-department-over-body-armor


bijzonder in USA...   werkgever vindt kogelwerende vesten maar niks..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #195 Gepost op: 29 augustus 2015, 20:56:39
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1369532 date=1440873564
http://www.emsworld.com/video/12108704/ill-paramedic-challenges-fire-department-over-body-armor


bijzonder in USA...   werkgever vindt kogelwerende vesten maar niks..  policy over safety...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #196 Gepost op: 1 september 2015, 20:05:37
Citaat van: MDA-TLV link=msg=1368824 date=1440577645

Het verschil is wel, Israel heeft dagelijks dodelijke aanslagen, aanvallen, een heel aantal medics maar ook heel veel burgers zijn gewapend, dus burgers en ambulances zijn daar minder afhankelijk van de politie gedurende een terrorisme inzet.

Dat gezegd hebbende vind ik vesten in de ambu hier voor de warme zone echt onzin... Is gewoon niet naar de realiteit..en iedereen die zegt jah 1 dag kan er iets gebeuren,


Citaat
Israël geeft negatief reisadvies West Europa

De terreurdreiging in Europa is volgens het Israëlische Bureau voor Nationale Veiligheid zo reëel dat toeristen uit Israël wordt aangeraden tot 5 oktober weg te blijven.  01/09/2015 - 18:56

http://zoomin.tv/#!v/702283




spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #198 Gepost op: 6 oktober 2015, 21:20:02
Alleen terreurdreiging is voor mij niet de enige reden dat ik een eventueel vest zou willen de kans dat ik met terreur in aanraking kom acht ik iets kleiner dan de collega's van de ambulance. Op de HAP auto, een iets andere tak van sport zie ik wel veel psychiatrie omdat er eerst een medische oorzaak moet worden uitgesloten voordat de crisisdienst ingeschakeld kan worden. In sommige casussen gaan we dan met de politie naar binnen. Voor de veiligheid.
Ook is het wel eens voorgekomen dat er onder politiebegeleiding naar dreigingen wordt gereden.
Mij is het gelukkig niet overkomen, maar er zijn gevallen geweest waarbij vuurwapens op mijn collega's zijn gericht dan wel collega's een nachtje in een huis van de patiënt hebben moeten doorbrengen. Ik ben zelf ook wel eens benaderd door junks die morfine van me wilden hebben in panden met maar één uitgang als ik even een andere koffer ging halen uit de auto. Ik heb toen geweigerd. En nou had deze persoon geen mes bij zich, maar wat nou als ik door was gelopen en ik vervolgens een mes in m'n rug geprikt kreeg?

Ik zou het best fijn vinden om dan een vestje aan te hebben, ik voorkom er niet alles mee. Die illusie heb ik niet. Hetzelfde geldt voor het semi-automatische reddingsvest dat ik op het strand draag, als ik in de branding lig met dat ding is de kans dat ik verzuip ook aanwezig. Maar er kan wel het één en ander mee voorkomen worden.
Ook op de evenementen EHBO zou ik geen nee zeggen tegen een vest. Ik heb niet één keer de beveiliging horen roepen "stoppen met fouilleren" in een pand dat onder toezicht stond van de politie. Als je dan een melding krijgt in het publiek wordt je niet vrolijk. En dan ook, wel een CO melder en reflecterende kleding voor je eigen veiligheid maar geen vest?


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #199 Gepost op: 7 oktober 2015, 07:08:20
rectificatie: medische oorzaak moet somatische oorzaak zijn