Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 73058 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #20 Gepost op: 13 november 2004, 10:43:28
Citaat
Op de nieuwe c2000 porto's zit een noodknop.
Na indrukken komt de politie, 2e wagen en ovdg allemaal met spoed ter plaatse.
Tenminste dat is de procedure bij RAD-Hollands-Midden.

Die tweede wagen zal wel voor het eigen personeel zijn dan...


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2009, 00:47:39
samenvoeging van topics

Momenteel een hot item in Belgie na een aantal incidenten. In Belgie moeten de 100 diensten nog steeds collocaties uitvoeren van psychiatrische patienten die gedwongen opgenomen moeten worden door de rechtbank en komen we meer en meer in hachelijke situaties terecht. Ben persoonlijk al 4 weken werkonbekwaam dank zij de tanden van een geintoxiceerde persoon. Zijn er afdelingen in Nederland die beschermende kleding dragen (kogelwerende, steekwerende vesten)

zo ja, worden deze dan permanent gedragen, zijn deze persoonlijk of collectief en welk niveau?
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #22 Gepost op: 5 december 2009, 18:47:20
Wij kunnen kogelwerende vesten dragen wanneer wij een "hoog risico"gedetineerde vervoeren.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #23 Gepost op: 6 december 2009, 21:46:57
Kogelwerende vesten zijn geen gemeengoed in Nederland, zelfs ook niet in de grote steden. Wij proberen niet in dergelijke situaties terecht te komen. Als er gewekd in het spel is, gaat eerst de politie kijken en wij komen pas als de situatie veilig is. Dat is de theorie althans...

Wat betreft het vervoer van psych. patienten betreft, hier hebben we al jaren mee te maken in het kader van een gedwongen opname. Bij mij moet de pt goed gefouilleerd zijn voordat hij bij mij in het busje stapt, daar zorgt de politie voor.

Maar ja, je kunt moeilijk tanden verwijderen van een pt.  :'(. Sterkte!
WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #24 Gepost op: 7 december 2009, 08:09:35
Zoals je zelf zegt: dat is de theorie  :-X

Helaas loopt hier in Belgie de communicatie tussen meldkamer politie en ziekenwagen/brandweer wel eens spaak
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


Bart S

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 7 december 2009, 23:29:43
Kogelwerende vesten zijn geen gemeengoed in Nederland, zelfs ook niet in de grote steden. Wij proberen niet in dergelijke situaties terecht te komen. Als er gewekd in het spel is, gaat eerst de politie kijken en wij komen pas als de situatie veilig is. Dat is de theorie althans...

Wat betreft het vervoer van psych. patienten betreft, hier hebben we al jaren mee te maken in het kader van een gedwongen opname. Bij mij moet de pt goed gefouilleerd zijn voordat hij bij mij in het busje stapt, daar zorgt de politie voor.

Maar ja, je kunt moeilijk tanden verwijderen van een pt.  :'(. Sterkte!
WM

Indien wij, als team, inschatten dat de betrokkene niet rustig is gaat soms de politie mee achterin de auto, en soms besluiten we om iemand helemaal niet mee te nemen. Ook wel eens iemand op de buik op de brancard gelegd, met de handen geboeid achterop de rug.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #26 Gepost op: 8 december 2009, 02:36:34
onrustbanden of planken mag niet als iemand een gevaar voor zichzelf is?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #27 Gepost op: 8 december 2009, 02:46:29
onrustbanden of planken mag niet als iemand een gevaar voor zichzelf is?

Iemand die onrustig is zal ook redelijk gemakkelijk kunnen "ontsnappen" aan het planken.

Wij zetten psychiatrische patiënten/arrestanten met enige regelmaat extra vast met een extra set riemen en/of handboeien.

Het vervoeren van patiënten op de buik is vervelend maar ook een beproefd middel.

Geduld ook  ;)

Patiënten niet meenemen in verband met mijn/onze eigen veiligheid komt eigenlijk niet voor. Die "veilige" situatie is door de aanwezigheid van politie altijd wel tot een aanvaardbaar niveau te brengen.

Hoewel ik me wel afvraag hoe veilig ik ben als er weer een grote boef uit het voormalig Yoegoslavie meelift, want wie schakelen ze altijd als eerste uit.... de chauffeur  ;D

(en dan helpt mijn kogelwerende vest ook niet als ze goed kunnen mikken  ;) )
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #28 Gepost op: 8 december 2009, 02:57:47
zeker weten strongbow maar dankje wel voor je toelichting ;) stel er spugen patienten ga je dan ook voorzorgmaatregelen nemen? en waar moet ik dan aan denken?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #29 Gepost op: 8 december 2009, 09:09:37
stel er spugen patienten ga je dan ook voorzorgmaatregelen nemen? en waar moet ik dan aan denken?

Héél boos kijken kan helpen, een spatbril ook.

Verder kan je tegen het bewust spugen denk ik weinig wapenen. Pas als je door hebt dat de persoon gaat spugen kan je proberen weg te duiken, een deken over zijn hoofd trekken of zonodig geweld gebruiken.

Ik weet dat het tegenstrijdig klinkt ambulancemedewerkers en geweld, maar als iemand spuugt, of slaat, kan je de donder op zeggen dat twee tellen later de persoon bij de nekharen zal worden gegrepen. Dat dien je niet te tolereren.

Uitzondering hierop zijn er natuurlijk ook genoeg. Iemand in een hypo bijvoorbeeld kan agressief zijn, maar niet bewust. Je kan dan ook moeilijk kwaad worden op de persoon. Een 82 jarige oude baas sla je ook niet de twee laatste tandjes uit de bek.

Maar een 17 jarige dronken vent die je vol in je gezicht probeert te rochelen.  :-X

Maar voor de rest ben ik hééél lief voor mijn patiënten hoor  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur