Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 73072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 8 december 2009, 19:06:22
Indien wij, als team, inschatten dat de betrokkene niet rustig is gaat soms de politie mee achterin de auto, en soms besluiten we om iemand helemaal niet mee te nemen. Ook wel eens iemand op de buik op de brancard gelegd, met de handen geboeid achterop de rug.

Ter aanvulling:
Het gebeurd ook wel eens dat een compleet doorgedraaide door een arts word ''platgespoten''  en vervolgs word vervoerd of dat het vervoer per politieauto gaat, met een ambulance er achter aan. Ligt helemaal aan de situatie  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #31 Gepost op: 8 december 2009, 19:14:45
Is er eigenlijk e.e.a. vastgelegd v.w.b. gebruik van geweld, in noodweersituaties, voor ambulancepersoneel?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #32 Gepost op: 8 december 2009, 19:22:19
(Niet) gewoon de gebruikelijke strafuitsluitingsgronden en de rechtvaardigingsgronden die voor de normale burger ook van toepassing zijn (?)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #33 Gepost op: 8 december 2009, 19:52:03
Ook als je een beroep uitoefend, waarbij je in een veel hogere risicofactor zit, v.w.b. het geconfronteerd worden met geweld?

Altijd een betrouwbare getuige hebben dus...in dit geval je maat!  ;)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #34 Gepost op: 8 december 2009, 22:14:23
Alleen op basis van de WGBO (wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) kunnen we dwang toepassen. Denk dan aan het vastketenen van een patiënt of tegen zijn wil in toch meenemen naar de SEH.

In de praktijk betekend dat, dat je in uitzonderlijjke situaties een patiënt best met wat eigen mankracht/dwang/duwwerk mee kan nemen.
De politie heeft echter de geweldsmonopolie, dat moet ook héél duidelijk zijn.

En daar (van de politie dus) moet je dan ook zoveel mogelijk gebruik van maken!

Binnen de ambulancewereld is er nog wel eens discussie over het "meenemen" van politie. Men is bang dat het bepaalde figuren kan afschrikken om de volgende keer weer de ambulance te bellen. Maar dat is voor mij geen redenen om niet op voorhand politie mee te nemen, in die situaties die daar in mijn (of die van de MKA) ogen om vragen.

Ditzelfde is overigens ook van toepassing over de mogelijkheid voor ons om vermoedens van kindermishandeling, of verwaarlozing, gemakkelijk bij het AMK te melden. Maar nu dwaal ik wel heel erg af  ;D

Het belangrijkste is en blijft om voorzichtig te zijn en geweld zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Net zoals bij de politie is "je mond" voor de ambulancebroeder je beste wapen  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #35 Gepost op: 8 december 2009, 22:22:50
Alleen op basis van de WGBO  (knipperdeknip)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. E.e.a. is me al veel duidelijker!


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #36 Gepost op: 10 december 2009, 19:07:45
maar het vreemde aan het geheel is. dat iemand die onder psychiatirische behandeling is en in opdracht van die psychiater dus eigenlijk valt onder de bopz en daarin staan heel strakke regels mbt fixatie en dwang.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 10 december 2009, 21:36:41
maar het vreemde aan het geheel is. dat iemand die onder psychiatirische behandeling is en in opdracht van die psychiater dus eigenlijk valt onder de bopz en daarin staan heel strakke regels mbt fixatie en dwang.  

Behalve dat je zin niet klopt, wat is daar het vreemde aan?
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #38 Gepost op: 10 december 2009, 21:58:24
Behalve dat je zin niet klopt, wat is daar het vreemde aan?

Dat kan ik ook wel bedenken. Het merendeel van de "dwang" patiënten zijn afkomstig uit de psychiatrie, de BOPZ is een stuk restrictiever dan WGBO dus dan sta je dikwijls toch nog met lege handen.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #39 Gepost op: 11 december 2009, 00:56:26
Dat kan ik ook wel bedenken. Het merendeel van de "dwang" patiënten zijn afkomstig uit de psychiatrie, de BOPZ is een stuk restrictiever dan WGBO dus dan sta je dikwijls toch nog met lege handen.

Volgens mij is het mogelijk op basis van IBS fixatie en andere dwangmaatregelen toe te passen ter overbrugging van een zogenoemde noodsituatie, zoals opgenomen in de wet BOPZ. Toetsing vindt (vaak naderhand) plaats door tussenkomst van de rechter (i.t.t. bijv. Finland waar enkel de psychiater een IBS danwel RM afgeeft zonder tussenkomst van de rechterlijke macht en dus ook dwang mag toepassen).

De eisen zijn inderdaad veel strenger o.b.v. de BOPZ dan de WGBO, maar bij het vervoeren van een psychiatrisch patient is volgens mij al vaak een IBS afgegeven.