Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 73656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #80 Gepost op: 19 augustus 2015, 04:40:22
Citaat van: RAdeR link=msg=1367836 date=1439925292

We hebben (gelukkig) geen ervaring met terrorisme waarbij de schutters een heel ander doel hebben namelijk zoveel mogelijk doden en daarbij is terugkeer geen denkbeeldige optie .

Het belang van het slachtoffer dat Chrisdup aangeeft is minstens zo belangrijk. In de tijd dat politie pd veilig stelt is het slachtoffer doodgebloed.
Alphen aan de Rijn? Geen terreur, wel AMOK. Ik ben zoals ik al aangeef voorstander van gecombineerd samenwerken. Maar dat doodbloeden vind ik een zeer slecht argument. Bovendien klopt het ook niet. Ook in het gecombineerd samenwerken kan je het slachtoffer namelijk pas behandelen als het gebied rond het slachtoffer beveiligd wordt. Je gaat als medisch hulpverlener in je kogelwerende vest namelijk niet voorop in de strijd, maar je volgt onmiddellijk achter je "beveiligers" .

Dan geef je niet meteen het hele gebied vrij met een sein veilig, maar werk je ruimte voor ruimte waarbij het gecontroleerde gebied weer als relatief veilig wordt beschouwd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #81 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:08:26
Citaat van: Red link=msg=1367855 date=1439951453
Ik heb nergens gezegd dat het een aanname is. Maar op basis van het vlot verzamelen van informatie bij omstanders kan je al heel wat uitsluiten. Je vergelijking met een chirurg is appels met peren vergelijken. ;)  Natuurlijk is het sein veilig altijd betrekkelijk maar bij het grootste deel van de schietpartijen zal de dader meteen vluchten. Hij wil namelijk niet gepakt worden, en al helemaal niet in een confrontatie met de politie belanden.

Vergeef mij dat ik deze casus iets dieper heb uitgespit. Op de website van Omroep Brabant staan diverse filmpjes met interviews met de politiewoordvoerder. De beste man zegt "Er is een vrouw overleden, er is een helikopter ter plaatse geweest met traumadokter, de politie weet niet of de dader een man of vrouw is, geen getuigen, inmiddels is de politie onderzoek gestart in de wijdere omgeving op zoek naar getuigen waardoor men hoopt meer informatie te krijgen over de dader en de vluchtrichting".

Ik begrijp nog steeds niet hoe iemand van de politie ter plaatse of op een meldkamer het sein veilig kan geven als er helemaal geen getuigen zijn. Jij noemt chirurg een fout voorbeeld, ik vind het een prima voorbeeld omdat een chirurg constant besluiten moet nemen. Om een besluit te kunnen nemen moet je informatie hebben. Als je geen informatie hebt noemen we het gokken.

Het sein veilig is niets meer dan een gevoel van een paar agenten op basis van ervaringen uit verleden "nog nooit meegemaakt dat dader terug komt, dus zal vandaag ook wel niet".


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #82 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:16:42
Citaat van: Red link=msg=1367856 date=1439952022
Alphen aan de Rijn? Geen terreur, wel AMOK. Ik ben zoals ik al aangeef voorstander van gecombineerd samenwerken. Maar dat doodbloeden vind ik een zeer slecht argument. Bovendien klopt het ook niet. Ook in het gecombineerd samenwerken kan je het slachtoffer namelijk pas behandelen als het gebied rond het slachtoffer beveiligd wordt. Je gaat als medisch hulpverlener in je kogelwerende vest namelijk niet voorop in de strijd, maar je volgt onmiddellijk achter je "beveiligers" .

Dan geef je niet meteen het hele gebied vrij met een sein veilig, maar werk je ruimte voor ruimte waarbij het gecontroleerde gebied weer als relatief veilig wordt beschouwd.

Ik noem het een uitstekende argument omdat het gewoon klopt. Op de ouderwetse manier waarbij de politie eerst het gebied geheel veilig moet stellen voor er medisch hulp op de incidentlocatie kan worden toegelaten kies je er voor om mensen te laten doodbloeden of te laten stikken.

Je kan dat voorkomen door beter samen te werken. Je kan ambulancepersoneel meenemen tijdens de AMOK-procedure waardoor de ambulanceverpleegkundige direct levensreddende handeling kan uitvoeren bij neergeschoten mensen (catastrofale bloeding onder controle brengen, ademweg veiligstellen, spanningspneumothorax ontlasten).

Als journalisten met iPhone achter politie aan kunnen hobbelen tijdens dit soort procedures is het toch appeltje-eitje om ambulancebroeders mee te nemen?

https://www.youtube.com/watch?v=tfqRRzl-syw

Voorts voeg ik er nog aan toe dat niet alleen Amerikaanse chirurgen dit bedacht hebben, de Chief Medical Officer van de FBI zat ook aan tafel. Ik heb alle respect voor het werk van Nederlandse politie maar je maakt mij niet wijs als FBI in de USA deze wijze van werken propageert omdat het in praktijk simpel te realiseren is, het in Nederland een enorm probleem moet zijn of in praktijk onuitvoerbaar/te gevaarlijk voor ambulancemensen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #83 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:34:35
Citaat van: Frank. link=msg=1367850 date=1439937442
Moet iets eerst zijn voorgekomen in NL voordat het een denkbeeldige optie wordt?

Alternatief is om te gaan praten over dingen waar niemand het graag over heeft omdat het de Westerse waan van veiligheid aantast.

Iedereen in Westen heeft een week "ik ben charlie" op twitter en facebook gezet. Ik vind dat prima als burgers dat doen maar kinderlijk als professionele hulpverleners dat doen. Wat ik zag was een extremist die zonder pardon een politieman doodschiet.

Ik werk zelf in Midden Oosten, iedereen hier weet dat veiligheid iets betrekkelijks is. Wat we allemaal dagelijks in kranten lezen zijn aanslagen of aanhoudingen van terreurverdachten in Bahrain, Saudi Arabie en Kuwait waarbij de verdachten zonder pardon dodelijk geweld gebruiken tegen politie of andere hulpverleners. Het gaat niet om criminelen maar om figuren die niet bang zijn om te sterven of zelfs de eigen dood beschouwen als het hoogst haalbare.

Organisaties zoals het Internationale Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen hebben al regelmatig gewezen over deze zorgwekkende ontwikkeling. Vroeger was er sprake van een strijd tussen landen waarbij eigenlijk iedere partij zich hield aan afspraken zoals niet schieten op "ambulances, artsen, journalisten".

De wereld is anders geworden, groepen zoals ISIS geven bonuspunten als je ambulances van de weg schiet, artsen en journalisten om het leven brengt.

Ik durf niet te zeggen dat het vooral een probleem is in Midden Oosten van een paar barbaarse arabieren. Een substantieel deel van deze strijders zijn gewoon jongens geboren en getogen in EU-landen. Experts moeten zelf maar bepalen of deze heren na een paar jaar strijd in Syrie of Irak na terugkeer in Europa de Westerse normen en waarden weer aanhangen omdat ze de poster "blijf met je handen van onze hulpverleners" gezien hebben op Amsterdam CS.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:48:04
Citaat van: Red link=msg=1367855 date=1439951453
Natuurlijk is het sein veilig altijd betrekkelijk maar bij het grootste deel van de schietpartijen zal de dader meteen vluchten. Hij wil namelijk niet gepakt worden, en al helemaal niet in een confrontatie met de politie belanden.

In Nederlandse media lees ik de afgelopen jaren steeds vaker over "verwarde mensen". Als je in je land steeds meer psychiatrische patienten krijgt die niet meer naar de dokter gaan of zelf besluiten dat pilletjes slikken onzin is kan je alles verwachten, bijv. de schizofreen die zijn eigen moeder doodschiet. Bij deze categorie "verwarde mensen" zou ik bijzonder voorzichtig zijn om te roepen dat ze niet terugkomen of dat ze een confrontatie schuwen met politie.

Als ik het goed heb ligt de verantwoording voor psychiatrische zorg van de jongste categorie tegenwoordig zelfs bij ambtenaren van de gemeente.


helm

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 19 augustus 2015, 11:11:55
Dat zelf veel professionele hulpverleners in de ontkenningsfase (Elisabeth Kübler-Ross) blijven hangen is verontrustend.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #86 Gepost op: 19 augustus 2015, 11:26:30
Citaat van: René van der Helm link=msg=1367873 date=1439975515
Dat zelf veel professionele hulpverleners in de ontkenningsfase (Elisabeth Kübler-Ross) blijven hangen is verontrustend.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens omdat je dan het probleem bij de hulpverleners op straat neer gaat leggen.

In dezelfde kranten lees ik ook dat zowel politie- als ambulancemensen al erg lang bezig zijn met andere zorgen, namelijk CAO. Ik verwijt geen agent of ambulancebroeder dat ze niet te veel over werk of dit soort verbeteringen willen nadenken als ze moeten bedenken hoe ze de hypotheek volgende maand betalen, de kinderen aan vreten houden of ooit voor het grut een studie willen betalen.

Met andere woorden, het probleem ligt ook bij de politieke onwil en de stilte in de gehele samenleving omdat ze allemaal vinden dat basiszorg zoals goede politie-, brandweer- en ambulancezorg helemaal niets mag kosten maar al deze diensten ongenadig de maat genomen worden als ze iets vergeten, onvoldoende snel reageren, etc.

Als je dit soort zaken niet alleen op papier goed wil regelen maar ook in praktijk zal je moet beginnen met zorgen voor tevreden (dus gemotiveerd) personeel.


helm

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 19 augustus 2015, 11:43:18
Citaat van: Oma link=msg=1367874 date=1439976390
Daar ben ik het niet helemaal mee eens omdat je dan het probleem bij de hulpverleners op straat neer gaat leggen.

In dezelfde kranten lees ik ook dat zowel politie- als ambulancemensen al erg lang bezig zijn met andere zorgen, namelijk CAO. Ik verwijt geen agent of ambulancebroeder dat ze niet te veel over werk of dit soort verbeteringen willen nadenken als ze moeten bedenken hoe ze de hypotheek volgende maand betalen, de kinderen aan vreten houden of ooit voor het grut een studie willen betalen.

Met andere woorden, het probleem ligt ook bij de politieke onwil en de stilte in de gehele samenleving omdat ze allemaal vinden dat basiszorg zoals goede politie-, brandweer- en ambulancezorg helemaal niets mag kosten maar al deze diensten ongenadig de maat genomen worden als ze iets vergeten, onvoldoende snel reageren, etc.

Als je dit soort zaken niet alleen op papier goed wil regelen maar ook in praktijk zal je moet beginnen met zorgen voor tevreden (dus gemotiveerd) personeel.

Touché


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #88 Gepost op: 19 augustus 2015, 14:29:34
Citaat
Effective translation of military advances in prehospital trauma care may also increase survival for law enforcement officers wounded in the line of duty and for civilian victims of Active Shooter or terrorist-related mass-casualty incidents.

Implementing and preserving the advances in combat casualty care from Iraq and Afghanistan throughout the US Military
Butler, Frank K. MD; Smith, David J. MD; Carmona, Richard H. MD
Journal of Trauma and Acute Care Surgery: August 2015 - Volume 79 - Issue 2 - p 321–326 doi: 10.1097/TA.0000000000000745


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #89 Gepost op: 19 augustus 2015, 14:44:36
Citaat van: Oma link=msg=1367861 date=1439968106
Het sein veilig is niets meer dan een gevoel van een paar agenten op basis van ervaringen uit verleden "nog nooit meegemaakt dat dader terug komt, dus zal vandaag ook wel niet".
Je doet hier zelf een onzinnige aanname. Ik vertel jou niet hoe jij je werk moet doen als chirurg, het zou je sieren als je zelf niet hetzelfde doet over de werkwijze van de politie. Je trekt in ieder geval verkeerde conclusies.
Citaat van: Oma link=msg=1367862 date=1439968602
Ik noem het een uitstekende argument omdat het gewoon klopt. Op de ouderwetse manier waarbij de politie eerst het gebied geheel veilig moet stellen voor er medisch hulp op de incidentlocatie kan worden toegelaten kies je er voor om mensen te laten doodbloeden of te laten stikken.

Je kan dat voorkomen door beter samen te werken. Je kan ambulancepersoneel meenemen tijdens de AMOK-procedure waardoor de ambulanceverpleegkundige direct levensreddende handeling kan uitvoeren bij neergeschoten mensen (catastrofale bloeding onder controle brengen, ademweg veiligstellen, spanningspneumothorax ontlasten).

Nogmaals je leest of begrijpt niet wat ik schrijf. Ja, ik ben voorstander van het gecombineerd samenwerken. Maar! ook bij het gecombineerd samenwerken in een Amok procedure moet je heel voorzichtig te werk gaan waarbij je iedere keer een gebiedje vrij geeft voor de medische tak.

Het principe van Amok is het ruimte voor ruimte naar voren verplaatsen. Ook als er twintig meter verderop iemand ligt dood te bloeden zal je eerst het voorliggende gebied moeten doorzoeken. Er staan genoeg voorbeeldfilmpjes op youtube waarin dit wordt gedemonstreerd. Uiteraard ga je zo snel mogelijk maar je ontkomt er niet aan dat je ook daar tijd voor nodig hebt.... Tijd waarin het helaas voor kan komen dat het slachtoffer doodbloed.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.