Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 73075 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #210 Gepost op: 10 november 2018, 10:41:39
Ondertussen heb ik al een aantal ambulancemedewerkers gesproken die aangeven het kogelwerende vest en helm niet te gaan dragen omdat het dan gaat over een onveilige situatie. Zij geven aan te willen wachten achter het lintje tot het veilig is. Sterker nog, de noodzakelijke levensreddende handelingen in de warm zone zijn een taak van de DSI, aldus deze medewerkers.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ik vind dat bijzonder. Want waarom bereid je je dan voor met TECC cursussen? Blijf je serieus in de cold zone wachten tot iemand je je patiënten komt brengen? (en een cold zone kan best een heeeeel end verderop zijn).

Juist als ambulance dienst kun je in de warm zone het verschil maken met levensreddende handelingen. De hele kapstok waaraan dit advies en aanschaf is opgehangen is TGB. Als je dan op voorhand al zegt dat je er geen gebruik van gaat maken en achter het cold zone lintje blijft wachten... Mensen gaan dood als er geen hulp komt. En een DSI of andere blauwe eenheid is primair bezig met veiligheid, niet met gewonden verzorging.

Ik snap de reacties van de ambulancemedewerkers wel. Als ik af ga op de informatie en foto's uit de mediaberichten is het "ambulance"-vest, volgens mij te vergelijken met het politie/KMar-vest wat al dagelijks wordt gedragen. Dit vest is niet geschikt om een gebied in te gaan waar een terroristische aanslag bezig is, daarvoor hebben de blauwe diensten ook aanvullende bescherming.

Ik zou als ambulancemedewerker juist dit vest gaan dragen op diensten wanneer er verhoogde kans is op meldingen met geweld (steekpartijen) en in uitgaansgebieden (alcohol/drugs).

Daar heb je een goed punt. Alleen een normaal vest zonder additionele bescherming is dan idd "minder wenselijk". Misschien iets met kosten te maken. Of nog steeds niet een helder beeld over wat er moet/gaat gebeuren.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #211 Gepost op: 11 november 2018, 11:46:28
Ik vind dat bijzonder. Want waarom bereid je je dan voor met TECC cursussen? Blijf je serieus in de cold zone wachten tot iemand je je patiënten komt brengen? (en een cold zone kan best een heel end verderop zijn).Ik merk in mijn gesprekken dat er nog heel erg in oude doctrines wordt gedacht over veilig en onveilig, helaas heeft terreur aangetoond dat het zo niet (meer) werkt

Juist als ambulance dienst kun je in de warm zone het verschil maken met levensreddende handelingen. De hele kapstok waaraan dit advies en aanschaf is opgehangen is TGB. Als je dan op voorhand al zegt dat je er geen gebruik van gaat maken en achter het cold zone lintje blijft wachten... Mensen gaan dood als er geen hulp komt. En een DSI of andere blauwe eenheid is primair bezig met veiligheid, niet met gewonden verzorging.Er zijn RAV's die dit beleid hebben geïntroduceerd, wachten in de Cold Zone. Overigens is dit niet het advies van ambulancezorg Nederland. Blijkbaar heb je in deze regio's minder recht op zorg :-\

...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #212 Gepost op: 11 november 2018, 13:29:17
Dat maakt het voor de overige ketenpartners wel erg lastig.. Bij een beetje incident krijg je steun uit meerdere regio's. Ambu 1 komt uit regio X en gaat met rood en blauw mee de warm zone in (uiteraard voorzien van beschermingsmiddelen). Ambu 2 komt uit regio Y en blijft afwachten in de cold zone. (ook in beschermingsmiddelen? Of laten ze die aanschaf dan ook voor wat het is?)

Lijkt me heel bijzonder als er in de regio's met zo'n beleid een incident gebeurt en hun eigen ambulance's blijven wachten in de cold zone, en ambulance personeel uit een andere regio moet de hete kolen uit het vuur komen halen. Laat de OVD-G van regio Y, waar het niet is toegestaan om de warm zone in te gaan, bij een incident in zijn regio wel ambupersoneel uit regio X, waar het beleid het wel betreden van de warm zone is, hun gang gaan? Wie is er dan verantwoordelijk?


Dat ga je gewoon niet uit kunnen leggen. Niet aan de belastingbetaler, maar al helemaal niet aan de nabestaanden van slachtoffers.

Ik mis hierin wel echt een landelijke sturing die gewoon beleid bepaald. Als je dit bij de regio's laat krijg je een heftige versplintering waar je echt last van gaat hebben bij een incident. (Om maar niet te spreken van een parlementair onderzoek, de onderzoeksraad, lokale en landelijke politiek, etc etc.)


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #213 Gepost op: 13 november 2018, 10:49:13


Dat ga je gewoon niet uit kunnen leggen. Niet aan de belastingbetaler, maar al helemaal niet aan de nabestaanden van slachtoffers.

Ik mis hierin wel echt een landelijke sturing die gewoon beleid bepaald. Als je dit bij de regio's laat krijg je een heftige versplintering waar je echt last van gaat hebben bij een incident. (Om maar niet te spreken van een parlementair onderzoek, de onderzoeksraad, lokale en landelijke politiek, etc etc.)

Ik sluit mij als OVDG en ambupleeg hier helemaal bij aan.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #214 Gepost op: 13 november 2018, 10:56:38
Ondertussen heb ik al een aantal ambulancemedewerkers gesproken die aangeven het kogelwerende vest en helm niet te gaan dragen omdat het dan gaat over een onveilige situatie. Zij geven aan te willen wachten achter het lintje tot het veilig is. Sterker nog, de noodzakelijke levensreddende handelingen in de warm zone zijn een taak van de DSI, aldus deze medewerkers.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Er is nog zo weinig awareness op dit gebied. Zoveel interpretatieverschillen. Zoveel emotie in plaats van rationele gedachten. Weinig tot geen oefening op dit gebied. Collega's ambulancehulpverleners die echt denken dat de politie even alle slachtoffers gaat halen.
Ik heb hier meerdere gesprekken over gehad met collega's en die verzanden allemaal in op emotie gebaseerde meningen. Ik heb eerlijk gezegd soms plaatsvervangende schaamte voor collega's die zeggen niet de warm zone in te gaan om mensen te helpen.
Die echt roepen dat ze dit gaan weigeren. Ik vraag mij dan echt af of die mensen begrijpen wat ze nu eigenlijk zeggen.

Het is lullig om te zeggen, maar misschien werkt het feit dat we nog geen aanslag hebben gehad hierbij niet mee.
En blijven sommige in de gedachten hangen dat het hier toch niet gaat gebeuren.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #215 Gepost op: 13 november 2018, 18:49:01
Goed dat het voorzien wordt voor de medewerkers. Ook goed dat de keuze om te dragen bij de medewerker zelf ligt. Is er in Nederland voor echt gevaarlijke situaties niet iets als het Engelse systeem daar zijn speciale Hart ( hazerdous area response teams ) eenheden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #216 Gepost op: 14 november 2018, 08:48:54
Goed dat het voorzien wordt voor de medewerkers. Ook goed dat de keuze om te dragen bij de medewerker zelf ligt. Is er in Nederland voor echt gevaarlijke situaties niet iets als het Engelse systeem daar zijn speciale Hart ( hazerdous area response teams ) eenheden.

In Amsterdam hebben ze S.O.R.T.
https://www.spoedzorgnet.nl/actueel/sortenhart


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #217 Gepost op: 14 november 2018, 10:05:40
Er is nog zo weinig awareness op dit gebied. Zoveel interpretatieverschillen. Zoveel emotie in plaats van rationele gedachten. Weinig tot geen oefening op dit gebied. Collega's ambulancehulpverleners die echt denken dat de politie even alle slachtoffers gaat halen.
Ik heb hier meerdere gesprekken over gehad met collega's en die verzanden allemaal in op emotie gebaseerde meningen. Ik heb eerlijk gezegd soms plaatsvervangende schaamte voor collega's die zeggen niet de warm zone in te gaan om mensen te helpen.
Die echt roepen dat ze dit gaan weigeren. Ik vraag mij dan echt af of die mensen begrijpen wat ze nu eigenlijk zeggen.

Het is lullig om te zeggen, maar misschien werkt het feit dat we nog geen aanslag hebben gehad hierbij niet mee.
En blijven sommige in de gedachten hangen dat het hier toch niet gaat gebeuren.

Awareness en mindset zijn inderdaad cruciaal. Ik begrijp heel goed dat het betreden van een warm zone een hele stap uit de richting is, als je het afzet tegen de huidige hulpverlening. (veilig/niet veilig, beschermingsmiddelen etc)  De situaties waarin wij als hulpverleners in terecht kúnnen komen veranderen van aard. En dus zal de aard van de hulpverlening moeten veranderen.

Ik vraag me wel af hoe dat destijds in het Verenigd Koninkrijk is gegaan, met de invoering van de HART's.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #218 Gepost op: 14 november 2018, 20:38:57
Goed dat het voorzien wordt voor de medewerkers. Ook goed dat de keuze om te dragen bij de medewerker zelf ligt. Is er in Nederland voor echt gevaarlijke situaties niet iets als het Engelse systeem daar zijn speciale Hart ( hazerdous area response teams ) eenheden.

Dat is er niet bij ambulancediensten in Nederland. Ook in gewone situaties wreekt zich dat, bijvoorbeeld bij een trauma op hoogte. Nu moet men wachten op de brandweer en hopen dat het slachtoffer het redt. En zo zijn er legio voorbeelden. HART bij de ambulancedienst zou een heel goed idee zijn maar zal denk ik een utopie blijven met 25 RAV's.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #219 Gepost op: 16 november 2018, 16:05:48
Dat is er niet bij ambulancediensten in Nederland. Ook in gewone situaties wreekt zich dat, bijvoorbeeld bij een trauma op hoogte. Nu moet men wachten op de brandweer en hopen dat het slachtoffer het redt. En zo zijn er legio voorbeelden. HART bij de ambulancedienst zou een heel goed idee zijn maar zal denk ik een utopie blijven met 25 RAV's.
In Amsterdam is onlangs wel een HART opgericht.

Citaat
Het H.A.R.T. is inzetbaar voor strikte isolatie vervoer. Dit team zal uitgroeien tot een bovenregionaal inzetbaar CRBN team. Op dit moment zijn al meerdere RAV’s aangesloten om strikte isolatie vervoer uit te laten voeren door het H.A.R.T. Het team is uitgerust voor werken in de ‘hot’ en ‘warm’ zone.
https://www.ambulanceblog.nl/ghor-ambuteam-groeit-door-tot-ambulance-amsterdam-s-o-r-t/
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.