Onopvallende Politie en KMar Voertuigen

Auteur Topic: Onopvallende Politie en KMar Voertuigen  (gelezen 982947 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #2320 Gepost op: 31 maart 2019, 23:12:36
Helaas niet de beste foto, maar geeft hopelijk wel een beeld van de binnenzijde;



Ik heb al een paar keer een afspraak gemaakt met de collega's om eens een meet te doen maar het komt er elke keer niet van. Ik heb hem dus zelf nog niet in het echt mogen bewonderen.
Volgens mij is het net zoals de SIV's minimaal uitgerust, dus alleen AED, kogelwerende vesten, een paar verkeerskegels en nog wat kleine prullaria.

Het leek alsof er een soort zelfde inbouwkast in zit net als in de Tourans, dus vandaar mijn aanname.  :)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2321 Gepost op: 2 april 2019, 18:31:54
Leuk voor de informatie maar moeten we de boefjes niet wijzer maken dan ze zijn?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2322 Gepost op: 3 april 2019, 19:46:04
Welke informatie zou de boefjes wijzer maken dan?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2323 Gepost op: 4 april 2019, 17:19:00
Dat 'we' met een witte tesla rondrijden. Auto's vallen toch wel wat meer op dan een gemiddelde audi.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2324 Gepost op: 4 april 2019, 20:15:40
Als je een voertuig "geheim" wil houden moet je er geen staandehoudingen mee doen. Bij het eerste volgteken staat hij al op de foto en gaat hij met kenteken en al door de app-groepen van deze boefjes. Het grote voordeel van de Tesla is dat hij niet geografisch gebonden is. Toen ik nog voor de regio werkte wisten de boefjes altijd direct dat er politie aan kwam, simpelweg omdat ze de kentekens beter uit hun hoofd kenden dan de meeste collega's.

Daarnaast doen "we" er zelf ook vaak genoeg actief aan mee. Neem dit[/url filmpje. Dat er enkele onopvallende motoren van bepaalde merken rijden wist iedereen, maar ik had nog niet eerder een KTM gezien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2325 Gepost op: 4 april 2019, 20:56:24
Dat 'we' met een witte tesla rondrijden. Auto's vallen toch wel wat meer op dan een gemiddelde audi.

Dan hadden ze de iets meer hun best moeten doen de lampjes te verstoppen. Er zijn zo veel mooie manieren om de gebruikte lampjes zo weg te werken dat ze van buiten niet te zien waren...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2326 Gepost op: 5 april 2019, 17:00:26
Laten we vooral even normaal doen....
Websites als flitsservice beschikken meestal binnen een aantal weken al over gegevens van de voertuigen....
Collega's die effe in uniform een boodschap gaan doen in een burgerauto of zoals bij de Tesla op een politieparkeervak zetten.

De echt heimelijke voertuigen blijven heimelijk, alles wat voor onopvallende surveillance gebruikt wordt heeft een afbreukrisico en wordt niet ingezet voor heimelijk werk.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #2327 Gepost op: 6 april 2019, 13:54:20
De term "loose lips sink ships" is een uitspraak uit de tweede wereldoorlog en was bedoeld om de mensen erop te wijzen dat het delen van wat voor informatie dan ook wel eens hele grote gevolgen zouden kunnen hebben: https://en.wikipedia.org/wiki/Loose_lips_sink_ships

En hoewel ik het eens ben met de gedachte dat "we" de verspreiding van het gebruik van dit voertuig (of elk ander onopvallend voertuig) niet geheel kunnen tegen gaan ben ik wel van mening dat "we" zelf in in het geheel geen informatie zouden moeten delen mbt dit soort voertuigen. Dat ze bekend raken door het gebruik ervan op straat is tot daar aan toe, maar waarom zouden we zelf actief foto's en informatie delen aan hen die geen directe werkgerelateerde betrokkenheid hebben met deze voertuigen en het alleen maar leuk vinden om over deze kennis te kunnen beschikken (nice to know in plaats van need to know) ?



silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2328 Gepost op: 6 april 2019, 16:41:31
Ik ga daarin wel met je mee 7131! Dat je een discussie voert waarin je vertelt wat voor soort auto's de politie heeft is m.i. nog niet eens zo erg, maar foto's, kleur en andere herleidbare zaken moet je vooral niet op een openbaar forum zetten.
Net als collega's die in herkenbaar uniform in een onherkenbare auto gaan rijden  98uiye
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #2329 Gepost op: 6 april 2019, 18:39:08
Laten we het inderdaad niet groter maken dan dat het is.

We hebben verschillende 'soorten' onopvallende voertuigen, zoals in een eerdere reactie al is benoemd.
Gebruik je een onopvallend voertuig voor onopvallende verkeerssurveillance, dan kan je daar m.i. prima in uniform in gaan zitten (op het moment dat de burger het uniform ziet, is de gedraging of wat dan ook vaak al gedaan).

En laten we onszelf nou ook niet voor de gek houden. Die grille-flitsers van die Tesla zien onze klanten al vanaf een kilometer afstand.
En dan heb ik het nog niet eens over de Golfjes 6 met wieldoppen en niet in de carrosseriekleur (dus zwart) meegeleverde buitenspiegels. Met of zonder uniform, je kan er net zo goed gelijk met koeienletters POLITIE op plakken.

Dus of je nou hier foto's deelt of het gebeurd op een ander forum waar wij geen zicht op hebben, ik geef een nieuw onopvallend voertuig (naar eigen ervaring) nog geen week de tijd voordat men weet dat het een politieauto is.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.