Onopvallende Politie en KMar Voertuigen

Auteur Topic: Onopvallende Politie en KMar Voertuigen  (gelezen 993225 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #2150 Gepost op: 5 januari 2016, 11:11:25
Citaat van: mvneerbos link=msg=1397223 date=1451988156
Rijden de voertuigen van het AT ook wel eens op snelheid zonder OGS aan? Afgelopen zondag werd ik op de A29 ingehaald door 2 voertuigen die geschat 180+ reden (ik reed 130 en ze vlogen werkelijk voorbij). De voorste auto was een BMW 5-serie en de 2e een Toyota Landcruiser, beide met donkere ruiten. Er komen wel eens vaker snelle wagens voorbij, maar omdat ze zo samen reden en een Landcruiser niet vaak zo hard rijdt leek het me een politie/justitie voertuig.

Is het dan niet verplicht om met OGS te rijden voor de veiligheid van het overige verkeer?

Kan zeker gebeuren. Heb het wel vaker gezien.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2151 Gepost op: 5 januari 2016, 13:04:59


Is het dan niet verplicht om met OGS te rijden voor de veiligheid van het overige verkeer?
Zowel met als zonder optische en geluidssignalen hebben opvallende en onopvallende politievoertuigen dezelfde bevoegdheden/vrijstelling in het verkeer, als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak.



Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #2152 Gepost op: 5 januari 2016, 16:23:06
Zowel met als zonder optische en geluidssignalen hebben opvallende en onopvallende politievoertuigen dezelfde bevoegdheden/vrijstelling in het verkeer, als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak.
Sterker nog, de vrijstelling is gekoppeld aan de ambtenaar. Het voertuig dat bestuurd wordt hoeft niet van de politie te zijn.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #2153 Gepost op: 5 januari 2016, 17:35:56
Citaat van: lightning link=msg=1389740 date=1449257987
Ik zag vandaag een "onopvallende" Golf 5 met op het dashboard een witte sticker / wit blaadje met daarop duidelijk zichtbaar het Politie-logo.
Moet je zo'n auto dan nog als onopvallend labelen, of moet ik me bij onopvallende surveillance iets anders voorstellen?
Ik zie de agenten ook vaak in uniform erin zitten.

Dit kunnen vaak gewoon prive auto's zijn van de agent. Agenten met een hoge functie, denk aan korpschef van een basisteam, worden vaak bij GRIP meldingen oo extra opgeroepen om te ondersteunen, ook wanneer deze agenten geen piket hebben en ook geen onopvallend piket voertuig bij zich hebben. Wanneer ze dn naar d melding gaan is hier meestal niet echt spoed aan verbonden en kunnen ze er voor kiezen om eerst langs het bureau te rijden om een auto met OGS op te halen, wat vaak langer duurt, of ze pakken hun eigen auto en plakken als ze dat willen die sticker op hun auto zodat men ziet dat het politie is en ze ook makkelijker en sneller door de afzetting heen kunnen komen.

Daarnaast niet alle onopvallende voertuigen met OGS uitgerust, en veel van die onopvallende voertuigen kunnen zeer goed van een recherge team zijn. Je verbaast je er over wat voor onopvallende voertuigen er rond rijden in nederland


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2154 Gepost op: 5 januari 2016, 18:25:15
Hier komt ook iemand vaker thuis met een onopvallend piket voertuig waar geen OGS op zit, deze heeft wel bij de handrem een bord liggen waar het Politie logo op staat+welke afdeling dit is. Ook in verband met het parkeren waar dit niet mag officieel wordt deze op het dashboard gelegd en dan is het (vaak) goed.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2155 Gepost op: 5 januari 2016, 19:37:17
Citaat van: Sven82 link=msg=1397288 date=1452007386
Sterker nog, de vrijstelling is gekoppeld aan de ambtenaar. Het voertuig dat bestuurd wordt hoeft niet van de politie te zijn.

Kijk, iemand die 't snapt!  O0

Mooi voorbeeld: ik reed gisteren privé (burger, eigen auto) en zag iemand tegen een rotonde aanklappen zo'n 200 meter verderop, direct een file. Ik ben met mijn eigen auto over de busbaan naar de 'aanrijding' gereden om hulp te verlenen, ik zal daar nooit een mini voor krijgen omdat ik me op de vrijstelling kan beroepen.
(niet dat een gewone burger in een dergelijke situatie snel bekeurd zou worden)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #2156 Gepost op: 5 januari 2016, 22:13:57
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1397350 date=1452014715
Hier komt ook iemand vaker thuis met een onopvallend piket voertuig waar geen OGS op zit, deze heeft wel bij de handrem een bord liggen waar het Politie logo op staat+welke afdeling dit is. Ook in verband met het parkeren waar dit niet mag officieel wordt deze op het dashboard gelegd en dan is het (vaak) goed.

Dat is inderdaad ook een van de redenen, is ook wel handig, scheelt een hoop papierwerk met boetes.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2157 Gepost op: 6 januari 2016, 09:47:34
Als het om parkeren gaat hebben wij in veel gevallen helemaal geen vrijstelling. Dit is namelijk een gemeentelijke belasting en geen regel uit het RVV; voor de gemeentelijke parkeerbelasting heeft de politie geen ontheffing.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2158 Gepost op: 6 januari 2016, 09:52:41
Gewoon op de stoep parkeren dus. Parkeerbelasting geldt alleen voor de vakken ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2159 Gepost op: 6 januari 2016, 09:53:46
Citaat van: silque link=msg=1397486 date=1452070054
Als het om parkeren gaat hebben wij in veel gevallen helemaal geen vrijstelling. Dit is namelijk een gemeentelijke belasting en geen regel uit het RVV; voor de gemeentelijke parkeerbelasting heeft de politie geen ontheffing.  ;)
Die hebben we binnen mijn bedrijf ook wel eens gehad inderdaad. Kortom je kan beter met je vrijstelling op de rijbaan parkeren, of naast het vak, dan in het vak, want dan moet je gewoon een kaartje kopen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag