Onopvallende Politie en KMar Voertuigen

Auteur Topic: Onopvallende Politie en KMar Voertuigen  (gelezen 982943 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2330 Gepost op: 6 april 2019, 18:45:21
Net als collega's die in herkenbaar uniform in een onherkenbare auto gaan rijden  98uiye

En wat is daar dan mis mee? Zodra dat stopbordje aan gaat sta je toch binnen no time met kenteken en al op de apps van de lokale boefjes. Zeker in voertuigen die binnen een basisteam blijven zijn ze zo stuk... Als je een voertuig onopvallend wil houden moet je er ook geen staandehoudingen mee gaan doen, want dan is je voertuig zo stuk.  Dan moet je de wagen alleen gebruiken voor postacties, geen spoedritten, geen staandehoudingen en niet op de binnenplaats van het bureau parkeren (want daar komen de boefjes langs als ze naar binnen gebracht worden).

Gelukkig komt er nu weer wat meer variatie op de markt voor onopvallende voertuigen. Ik heb al meer dan eens gehoord dat iemand die te snel reed die zwarte Golf voorbij zag komen en meteen wist dat hij een probleem had.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2331 Gepost op: 6 april 2019, 18:54:43
Wat daar mis mee is? Wat denk je van al stuk zijn als ze je überhaupt in de binnenspiegel zien. Is heel simpel hoor met onze felgele strepen. Waarom zou je in regulier uniform in een burger auto zitten?
Bovendien bestaat de grote boze buitenwereld uit meer mensen dan alleen de 'boefjes'. Ook bij reguliere verkeerssurveillance is een onopvallend voertuig veelgebruikt, dat heeft geen enkele zin als je daar in een opvallend uniform in gaat zitten.
De gemiddelde burger/forens heeft echt geen zakboekje bij met kentekens die mogelijk van de politie kunnen zijn. Wij hebben veel last van mobiel banditisme en ook die gasten kennen onze voertuigen niet, we rijden er al 4 jaar mee rond!

Wil je echt niet stuk zijn, moet je niet alleen geen staandehoudingen doen maar moet je ook externe collega's inschakelen die weten hoe je heimelijk moet werken. Dat gaat veel verder dan het gereedschap. Zonder goede opleiding, kun je niet posten.
Over die variatie gesproken, ik ben blij dat dit nu landelijk getrokken wordt. In onze eenheid rijden we al heel lang met een divers wagenpark, tot op de dag van vandaag krijgen we reacties daarop.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #2332 Gepost op: 6 april 2019, 18:59:04
Wat daar mis mee is? Wat denk je van al stuk zijn als ze je überhaupt in de binnenspiegel zien. Is heel simpel hoor met onze felgele strepen. Waarom zou je in regulier uniform in een burger auto zitten?

Ik neem aan dat je bij onopvallende surveillance ook niet zo dicht achter een voertuig gaat rijden (als je er al 1 op 1 achter gaat rijden), dat dat in de binnenspiegel te zien is.
En als iemand je tegemoet komt moet je wel heel scherp zijn, mijn ervaring is dat de normale burger, die we dus treffen voor verkeersovertredingen, dat niet zijn.

Vwb het niet opmerken/herkennen van het voertuig ben ik het met je eens. Wij rijden al sinds 2011 in dezelfde burgerauto en ik pak er (ook in uniform) nog steeds overtreders mee.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2333 Gepost op: 6 april 2019, 19:09:47
Heb net voor de grap de 5 kentekens van onze (uitgeruste) burgerauto's opgezocht op Google, ik krijg slechts op één kenteken een hit (flitsservice.nl). De anderen komen er niet uit.

@Citroen dat klopt, maar als jij een meting op de snelweg wilt doen (snelheid) ontkom je er niet aan om - hetzij op enige afstand / andere baan - achter je voorligger te rijden. Anders loop je teveel risico op invoegend verkeer waardoor je geen goede meting hebt. De ervaring leert dat onze uniformen echt van grote afstand al te zien zijn, zeker bij iemand die scherp spiegelt.

Maar los daarvan: waarom zou je in een herkenbaar uniform in een onherkenbare auto gaan zitten? Is het dan zoveel moeite om er even een jasje overheen te doen? Ik gebruikte altijd de windstopper van het oude bike uniform.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2334 Gepost op: 6 april 2019, 20:14:43
Ik zeg ook niet dat je er in het knalgeel in moet gaan zitten of met je vest onbedekt. Ik rij zelf altijd met een oude windstopper er over heen en dat werkt prima. Dan draag je nog steeds het uniform, alleen aangepast. Je eerdere reactie suggereerde dat je volledig in burger moet. Dit met de eerdere opmerkingen over het niet wijzer moeten maken van onze clientèle. Onze clientèle weet echt wel waar wij in rijden en spot de wagen op best wel grote afstand. Jan met de pet niet, al maakt je manier van rijden daar wel heel veel voor uit. Afgelopen nacht toch twee flinke snelheidsovertredingen bekeurd die, terwijl de snelweg op kwamen, passeerden en door een volledig opvallende politie Volvo over langere tijd gevolgd waren.

Flitsservice houdt alleen de VROS bij en de snelle OS. De reguliere burgerwagens worden daar niet op bijgehouden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2335 Gepost op: 7 april 2019, 11:24:45
Ah ok, dan zitten we toch op één lijn! Vwb Flitsservice, dat wist ik niet. Maar meestal als je een kenteken googled kom je em toch wel ergens tegen (vaak Facebook groepen)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2336 Gepost op: 25 juni 2019, 22:33:24
Je ziet nu in het land onopvallende dienstvoertuigen van tig verschillende merken. Ik heb al al voertuigen gespot van Franse fabrikanten, Duitse, Zweedse, Japanners en zelfs Koreanen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #2337 Gepost op: 26 juni 2019, 17:38:40
Je ziet nu in het land onopvallende dienstvoertuigen van tig verschillende merken. Ik heb al al voertuigen gespot van Franse fabrikanten, Duitse, Zweedse, Japanners en zelfs Koreanen.
een stuk beter!
Een grote verbetering ten opzichte van al die grijze Polootjes en Golfjes. Daar kun je net zo goed strepen op plakken, zo erg vallen die op .  ;D
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #2338 Gepost op: 27 juni 2019, 14:43:02
Wij hebben sinds kort een Suzuki S-Cross (ja ja...) en een Opel Insignia stationwagen. De merken van de onopvallende voertuigen wisselen nu enorm met de nieuwe wijze van inkoop.

Grootste nadeel; alle voertuigen hebben geen flitsers meer aan de achterzijde (hoofdsteunen) want een dakpit icm flitsers voor is genoeg voor 360 graden blauw en er worden geen mobilofoons meer ingebouwd maar een houder voor de portofoon welke weg gewerkt is in het handschoenenkastje. Totaal onlogisch en niet praktisch!
 
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2339 Gepost op: 27 juni 2019, 14:50:58
Wij hebben sinds kort een Suzuki S-Cross (ja ja...) en een Opel Insignia stationwagen. De merken van de onopvallende voertuigen wisselen nu enorm met de nieuwe wijze van inkoop.

Grootste nadeel; alle voertuigen hebben geen flitsers meer aan de achterzijde (hoofdsteunen) want een dakpit icm flitsers voor is genoeg voor 360 graden blauw en er worden geen mobilofoons meer ingebouwd maar een houder voor de portofoon welke weg gewerkt is in het handschoenenkastje. Totaal onlogisch en niet praktisch!
Ik weet niet of het bij jullie ook zo is, maar bij onze Insignia krijgen we een soort van 'flitsers aan de achterzijde' als we met blauw aan de motor uitzetten  ;)