Mag je lotus slachtoffer zijn zonder diploma?

Auteur Topic: Mag je lotus slachtoffer zijn zonder diploma?  (gelezen 6677 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marianne

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 25 april 2011, 18:47:12
Hallo allemaal.
Mijn vraag is of je mag lotussen bij een e.h.b.o vereniging als je nog niet je lotus diploma heb.
Wel e.h.b.o. verbandleer aed en in opleiding voor lotus.
Groetjes Marianne.




leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2011, 20:07:36
Hoi,

Bij ons mag je wel lotussen, maar alleen onder begeleiding van een ervaren lotus, én alleen die verwondingen die al behandeld zijn op de lotus cursus.

Groet, Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2011, 20:25:32
Hoi,

Bij ons mag je wel lotussen, maar alleen onder begeleiding van een ervaren lotus, én alleen die verwondingen die al behandeld zijn op de lotus cursus.

Groet, Leo

Idem
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2011, 21:44:35
Nemand die jou verbied om als lotus te werken, alleen bij examens moet er geloof ik wel een gecertificeerde lotus bij zijn.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2011, 23:58:02
Ik ben absoluut geen LOTUS maar heb diverse keren als slachtoffer meegedaan aan diverse brandweer/rode kruis oefeningen.
Inderdaad is de wond aangebracht door iemand met verstand van zaken en wordt ik goed bijgepraat over wat ik wel en wat ik niet kan/mag.

De schrik van iedere brandweerman/vrouw. ;)

Ik ben 1.92 ::)
Ik weeg 100+ kilo ... (110+ ook eigenlijk 998765 allemaal spieren e050)
Om de één of andere reden lig ik altijd op zolder.
Je voelt hem al ... altijd verwondingen aan mijn benen waardoor ik niet kan lopen. ???
En als klap op de vuurpijl ... spreek ik geen Nederlands (gelukkig spreken de meeste brandweermensen wel engels)

"Als je niet kan lopen laten we je liggen en ga je dood": heb ik vaak gehoord van de helden die mensen redden ... maar ben nog nooit voor dood laten liggen. O0
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2011, 16:57:20
Ik ben absoluut geen LOTUS maar heb diverse keren als slachtoffer meegedaan aan diverse brandweer/rode kruis oefeningen.
Inderdaad is de wond aangebracht door iemand met verstand van zaken en wordt ik goed bijgepraat over wat ik wel en wat ik niet kan/mag.

De schrik van iedere brandweerman/vrouw. ;)

Ik ben 1.92 ::)
Ik weeg 100+ kilo ... (110+ ook eigenlijk 998765 allemaal spieren e050)
Om de één of andere reden lig ik altijd op zolder.
Je voelt hem al ... altijd verwondingen aan mijn benen waardoor ik niet kan lopen. ???
En als klap op de vuurpijl ... spreek ik geen Nederlands (gelukkig spreken de meeste brandweermensen wel engels)

"Als je niet kan lopen laten we je liggen en ga je dood": heb ik vaak gehoord van de helden die mensen redden ... maar ben nog nooit voor dood laten liggen. O0

Uiteraard mag je als niet lotus zijnde mee doen als slachtoffer bij een oefening. Alleen je mag jezelf niet uitgeven als LOTUS.
Het probleem is vaak dat je als niet lotus zijnde meedoet met een oefening en er gebeurd iets, letsel enz. dan ben je niet verzekerd.
Als je als zwaarder persoon ( ahum CMKmaat  ::)) moet je ook bedenken, dat als de hulpverleners jouw naar beneden moet sjouwen, hier toch wel een risico aan vast zit. Maar goed als er wat gebeurd, is de hulpverlening wel snel ter plaatse, dat scheelt weer ^-^

Maar misschien is het een idee om een lotus opleiding te gaan volgen?
Je bent bij onze kring van harte welkom 0098


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2011, 11:59:14
.....Uiteraard mag je als niet lotus zijnde mee doen als slachtoffer bij een oefening. Alleen je mag jezelf niet uitgeven als LOTUS.
Het probleem is vaak dat je als niet lotus zijnde meedoet met een oefening en er gebeurd iets, letsel enz. dan ben je niet verzekerd.  
........
Iedereen mag de rol van slachtoffer aannemen tijdens oefeningen.
Bij tekort aan slachtoffers worden toch steevast EHBO-ers gebruikt.  :|
De vraag is alleen of de letsels en stoornissen professioneel worden uitgebeeld.

Om financiele drama's en hoofdelijke aansprakelijkheid te voorkomen dient de organisator van oefeningen een aansprakelijksheidsverzekering te hebben.
Voor zover mij bekend zijn bij alle grotere EHBO organisaties de gecertificeerde EHBO-ers al automatisch gedekt.

Daarnaast dient de organisator van een oefening er zorg voor te dragen dat continue de veiligheid is gewaarborgd van zowel slachtoffers, hulpverleners EN publiek.
Dit gegeven zal bij een ongeluk een belangrijke rol spelen in de schuldvraag als er onverhoopt een echt ongeluk plaats vindt.
Aantoonbare nalatigheid is niet goed voor je imago als organisatie of EHBO vereniging. Ook kunnen bestuurders van organisaties hoofdelijk aansprakelijk worden worden gesteld.
Reden te meer om eens achter de oren te krabben over hoe je een en ander hebt georganiseerd en verzekerd.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we