Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 13578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dat zou verboden moeten worden.  >:(  ;)

Al. Tiekeltje vijf. ;-0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 22 januari 2010, 17:40:20
Nog een mooie;

Als je een rotonde verlaat, geef dan pas richting aan. Veel mensen doen net alsof ze de rotonde voor driekwart gaan nemen, maar op het laatste moment (te laat!) geven ze aan dat ze ineens de rotonde verlaten.
Dus jij remt af want je krijgt signalen dat het voertuig op de rotonde, deze blijft volgen..maar nee, ineens klikt men de andere kant op en verlaat de rotonde.... ???

Dus: neem je direct de eerste afslag op een rotonde, moet je gewoon netjes richting aangeven naar rechts. Neem je de 2e afslag, klik je na de eerste afslag, ter hoogte van de eerste afslag, zodat men ziet dat je de eerstvolgende afslag neemt.

Moet je de 3e afslag hebben op een rotonde, blijf van je richtingaanwijzer af, maar geef wel op tijd aan dat je de 3e afslag neemt.

Dit is als het goed is ook aangeleerd tijdens je rijlessen. Het zou het glijdend vervoer veel aangenamer maken, voor de patiënt. Als een chauffeur op tijd ziet dat een voertuig een rotonde gaat verlaten, kan hij hierop anticiperen en de ambu door laten ''glijden''. Nu moet men veel te vaak onnodig vaart minderen, omdat voertuigen op een rotonde aangeven de rotonde te zullen blijven volgen, terwijl men stiekum ineens toch de rotonde verlaat...

 O0


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #42 Gepost op: 22 januari 2010, 17:55:40
Nog een mooie;
Als je een rotonde verlaat, geef dan pas richting aan.
En dat scheelt ook heel wat (bijna) aangereden fietsers denk ik  O0
Hoe vaak ik hier wel niet dacht: die auto rijdt verder over de rotonde, dus ik kan oversteken. En dan toch opeens de rotonde verlaten (en bij het draaien aan het stuur nog even de richtingaanwijzer aantikken natuurlijk  :-X ).


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #43 Gepost op: 22 januari 2010, 18:02:56
En dat scheelt ook heel wat (bijna) aangereden fietsers denk ik  O0
Hoe vaak ik hier wel niet dacht: die auto rijdt verder over de rotonde, dus ik kan oversteken. En dan toch opeens de rotonde verlaten (en bij het draaien aan het stuur nog even de richtingaanwijzer aantikken natuurlijk  :-X ).

Als we dan toch aan het brainstormen zijn: Trek dat eens landelijk gelijk! In het ene dorpje hebben fietsers voorrrang op een rotonde, in het andere niet. Zo kom ik wel eens een ritsje rotondes tegen achter elkaar, de eerste drie keer heb je voorrang en dan ineens moet je voorrang verlenen.

Ik zou zeggen: Voer landelijk de volgende regel in;

-als je een rotonde nadert, verleen voorrang aan alle fietsers en voetgangers. Als je een rotonde verlaat: Fietsers en voetgangers moeten wachten.
Scheelt ook erg veel kop-staartjes.

Uniformiteit. Dus, rotonde naderen = voorrang verlenen, rotonde verlaten = voorrang krijgen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2010, 18:53:22
Als we dan toch aan het brainstormen zijn: Trek dat eens landelijk gelijk! In het ene dorpje hebben fietsers voorrrang op een rotonde, in het andere niet. Zo kom ik wel eens een ritsje rotondes tegen achter elkaar, de eerste drie keer heb je voorrang en dan ineens moet je voorrang verlenen.
Klopt, hier in de stad zijn 5 rotondes, en 4 verschillende versies... Dus wel voorrang <-> geen voorrang, fietspad <-> fietsstrook, éénrichtingsverkeer <-> twee-richtingsverkeer :-X Als fietser is het al onhandig, maar als automobilist is het niet meer te volgen.
Ik (als regelmatig fietser+automobilist) ben geneigd naar het afschaffen van voorrang voor fietser op rotondes (of een tussenvorm zoals jij beschrijft), maar ik vraag me af of dat gaat werken op stadsrotondes met een fietsstrook naast de rijbaan (rechtdoor op dezelfde weg gaat voor-regel) :)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #45 Gepost op: 22 januari 2010, 20:39:37
in mijn rijlessen heb ik toch echt geleerd bij naar links gaan op een rotonde de richtingaanwijzer eerst naar links aan te zetten en vervolgens wanneer je rechtdoor passeert de richingaanwijzer omzetten naar rechts
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #46 Gepost op: 22 januari 2010, 20:54:13
in mijn rijlessen heb ik toch echt geleerd bij laar lijks gaan op een rotonde de richtingaanwijzer eerst naar links aan te zetten en vervolgens wanneer je rechtdoor passeert de richingaanwijzer omzetten naar rechts

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5448-autorijles-rotonde-rijden-richting-aangeven-afslaan.html

http://www.autorij-instructie.nl/?p=23

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/verkeer-voertuigen-en-wegen/verkeersregels/overige-informatie-verkeersregels/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html#anchor-paragraph03

Richting aangeven

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 22 januari 2010, 20:56:26
in mijn rijlessen heb ik toch echt geleerd bij laar lijks gaan op een rotonde de richtingaanwijzer eerst naar links aan te zetten en vervolgens wanneer je rechtdoor passeert de richingaanwijzer omzetten naar rechts

Het mag ook wel, als je bv. linksaf moet op een rotonde. Maar 95% kent gewoon het kunstje niet van tijdig uitzetten en richting aangeven naar rechts. Daarbij is het niet verplicht, ik durf zelfs te zeggen; het is niet wenselijk maar verwarrend en gevaarlijk.

En als je het kunstje dus niet beheerst, moet je het gewoon niet doen. Je moet je altijd in je tegenliggers verplaatsen als je richting aangeeft. Wat ziet je tegenligger? (lees: degene die de rotonde nadert)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #48 Gepost op: 22 januari 2010, 23:28:56
Het mag ook wel, als je bv. linksaf moet op een rotonde. Maar 95% kent gewoon het kunstje niet van tijdig uitzetten en richting aangeven naar rechts. Daarbij is het niet verplicht, ik durf zelfs te zeggen; het is niet wenselijk maar verwarrend en gevaarlijk.

En als je het kunstje dus niet beheerst, moet je het gewoon niet doen. Je moet je altijd in je tegenliggers verplaatsen als je richting aangeeft. Wat ziet je tegenligger? (lees: degene die de rotonde nadert)
Ik doe het altijd, linksaf richting aangeven (als ik 3/4 rond ga). Maar bij de voorlaatste afslag gaat ie dan naar rechts :)


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #49 Gepost op: 22 januari 2010, 23:47:29
in mijn rijlessen heb ik toch echt geleerd bij naar links gaan op een rotonde de richtingaanwijzer eerst naar links aan te zetten en vervolgens wanneer je rechtdoor passeert de richingaanwijzer omzetten naar rechts

Zo heb ik dat ook geleerd, maar ik zie er niet direct een toegevoegde waarde in