Nederlandse beveiligers met eigen boot op piratenjacht

Auteur Topic: Nederlandse beveiligers met eigen boot op piratenjacht  (gelezen 10418 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 27 april 2011, 12:26:47
Nederlandse beveiligers met eigen boot op piratenjacht

Beveiligingsbedrijf Schütz & Swart uit Vlaardingen gaat schepen die varen in de Golf van Aden, met een gewapende bemanning
beschermen tegen piraten. Dat gebeurt onder Britse vlag, omdat de Nederlandse wet bemanning met wapens op schepen niet toestaat.


Dit schrijft het AD vandaag.

Het Nederlandse beveiligingsbedrijf heeft een aangepaste boot overgenomen van de Zweedse marine en gaat daarmee commerciële schepen
beschermen tegen piraten in de Golf van Aden.
 
De boot vertrekt vandaag vanuit Vlaardingen naar Oman met een aantal huurlingen aan boord.
Hoewel het een Nederlands bedrijf is, vaart de boot wel onder Engelse vlag.

Onze wet staat namelijk het gebruik van wapens aan boord niet toe. De zes huurlingen zijn bewapend met semi-automatische wapens.
Reders die deze escorte willen inhuren, zijn volgens een woordvoerder enkele duizenden euro's per dag kwijt.

Lees meer in het AD

BRON: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/580815/2011/04/27/Nederlandse-beveiligers-met-eigen-boot-op-piratenjacht.dhtml

Het bedrijf:
BRON: http://www.schutz-swart.com/index.php/news
BRON: http://www.schutz-swart.com/uploads/brochure%20escort%20vessel%20sigi%20v5.pdf
BRON: http://www.schutz-swart.com/sigi/

Tevens ook op Telegraaf gemeld.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9635989/__Beveiligers_op_piratenjacht__.html?p=3,2


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #1 Gepost op: 27 april 2011, 12:38:55
En nu maar hopen dat ze door de rondvarende marineschepen niet voor piraten worden aangezien....

Maar alle gekheid op een stokje, ik vraag mij af of dit een goede ontwikkeling is.
Juridisch gezien is het natuurlijk een regelrechte ramp. Op internationaal water is erg veel mogelijk, maar dit is vergelijkbaar met een knokploeg die even een kraakpand komt ontzetten.
Het lijkt mij sterk dat ze eventuele piraten netjes zullen opbrengen.
Dat wordt lek-schieten (zowel piraten als boot) en er kraait geen haan meer naar.....
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 27 april 2011, 16:08:55
En nu maar hopen dat ze door de rondvarende marineschepen niet voor piraten worden aangezien....

Maar alle gekheid op een stokje, ik vraag mij af of dit een goede ontwikkeling is.
Juridisch gezien is het natuurlijk een regelrechte ramp. Op internationaal water is erg veel mogelijk, maar dit is vergelijkbaar met een knokploeg die even een kraakpand komt ontzetten.
Het lijkt mij sterk dat ze eventuele piraten netjes zullen opbrengen.
Dat wordt lek-schieten (zowel piraten als boot) en er kraait geen haan meer naar.....

Eigenlijk gebeurt dit al jaren, onder Amerikaanse vlag zitten er gewapende beveiligers op diverse koopvaardij schepen maar ook ter persoonsbescherming in oorlogs gebieden.
Op sommige russiche schepen is er ook gewoon bewapening aan boord weet ik uit ervaring.

Dus echt nieuw is het niet wel dat het nu Nederlanders zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3 Gepost op: 27 april 2011, 16:14:43
Misschien wijk ik iets van het onderwerp af al hoewel het er wel mee te maken heeft.
Maar wat zou het salaris zijn per 4 weken of per maand als je zo'n klus als deze zou doen ?
De beveiligings CAO kent namelijk geen gevaren toeslag of buitenland toeslag.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #4 Gepost op: 27 april 2011, 16:24:26
Misschien wijk ik iets van het onderwerp af al hoewel het er wel mee te maken heeft.
Maar wat zou het salaris zijn per 4 weken of per maand als je zo'n klus als deze zou doen ?
De beveiligings CAO kent namelijk geen gevaren toeslag of buitenland toeslag.

Op zoek naar een andere baan???? 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #5 Gepost op: 27 april 2011, 16:26:51
Nee niet echt maar wel nieuwsgierig.
Of het moet echt bizar goed verdienen maar dan denk ik toch aan minimaal € 8000,00 per 4 weken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #6 Gepost op: 27 april 2011, 17:22:26
Of het moet echt bizar goed verdienen maar dan denk ik toch aan minimaal € 8000,00 per 4 weken.

Ik denk dat je het redelijk bij het rechte eind hebt.
Stel dat "enkele duizenden euro's per dag" € 4.000,= is.
Daarvan moeten 6 bewakers, een schip met bemanning en de verblijfkosten en winst van de bewakingsfirma worden betaald.
Als je vervolgens uit gaat van 1/3 van de opbrengst voor de 6 bewakers, blijft er € 1.350,= per dag over. Dat komt neer op € 450,= per bewaker per dag.
Maar men zal waarschijnlijk niet elke dag dat men vaart ook daadwerkelijk voor bewakingsdiensten zijn ingehuurd.
Stel dat dat wel zo is voor 20 van de 30 dagen in een maand. Dan resulteert dat in een bruto/bruto salaris van zo'n € 9.000,= per maand. Vervolgens verzekeringen en andere werkgeverslasten er af, dan resteert zo'n € 8.000,= per maand.

Eigenlijk gebeurt dit al jaren, onder Amerikaanse vlag zitten er gewapende beveiligers op diverse koopvaardij schepen maar ook ter persoonsbescherming in oorlogs gebieden.
Op sommige russiche schepen is er ook gewoon bewapening aan boord weet ik uit ervaring.

Dus echt nieuw is het niet wel dat het nu Nederlanders zijn.

Dat zijn gewapende lieden aan boord van een koopvaardijschip. Die gaan dus niet op piratenjacht en vallen niet preventief aan als er een piratenbootje in de buurt komt. Zij komen pas in actie als het schip daadwerkelijk aangevallen wordt. Ik begrijp uit de artikelen dat de Nederlanders een zelfde soort rol gaan spelen als de marineschepen die daar rondkruisen, maar dan gekoppeld aan één bepaald schip of konvooi.
Dat betekent dat ze niet afwachten, maar op voorhand de dreiging zullen elimineren.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #7 Gepost op: 27 april 2011, 17:57:33
Hmmmmm ^-^ .... kijk eens aan 998765 ... waar is dat sollicitatieformulier? >:D ... o wacht ... als de piraten me niet afmaken zal mijn tederbeminde (v)echtgenote dat bij thuiskomst wel doen 98uiye ...

Toch maar niet.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 april 2011, 18:21:48
Toch maar eens solliciteren 8)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #9 Gepost op: 27 april 2011, 19:42:58
Citaat
Nederlandse beveiligers met eigen boot op piratenjacht

Beveiligingsbedrijf Schütz & Swart uit Vlaardingen gaat schepen die varen in de Golf van Aden, met een gewapende bemanning
beschermen tegen piraten. Dat gebeurt onder Britse vlag, omdat de Nederlandse wet bemanning met wapens op schepen niet toestaat.


Mag ik even hard lachen om dit stukje tekst. En niet om het nieuws maar om de journalisten. De nederlandse wet geeft
namelijk wel voor rederijen/schepen die in gebieden varen waar er mogelijk criminele activiteiten met geweld kunnen
worden gepleegd tegen de bemanning c.q. zaken de mogelijkheid om een zelfde vergunning aan te vragen voor wapens
als sportschutters. Ze mogen dus gewoon cat 3 wapens hebben op het moment dat ze deze vergunning hebben.
Een tijdje geleden was dit ook al een item in nieuwsuur en hier werd bevestigd door het Min van Justitie dat er momenteel
20 tot 30 van dit soort vergunningen zijn afgegeven. Wat echter niet mag in de nederlandse wetgeving is dat je
cat 2 wapens gaat gebruiken hiervoor moet je wel naar het buitenland uitwijken.

Nu heb ik dit artikel in het AD niet gelezen (dus voor diegene die het wel hebben correct me if i'm wrong), ik neem aan dat
dit bedrijf niet zomaar naar de golf van aden gaat om dan daar een beetje rond te varen zoals de diverse marine schepen
dit nu doen. Mag toch aannemen dat ze eerst contracten opstellen met de bedrijven waarvoor ze de schepen gaan beveiligen.
En wat dat betreft zie ik er geen problemen in, zolang ze zich aan de internationale regels houden (alleen schieten uit zelfverdediging,
en aangehouden piraten overdragen aan de bevoegde autoriteiten). Voor een tweede blackwater zitten we niet te wachten
en dat zal ook niet zomaar gebeuren, aangezien dit een nederlands bedrijf is en dus ook onder de nederlandse regelgeving
staan als het mis gaat.

Voor het item met beelden van nieuwsuur de volgende link
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/229501-nederlandse-zeevarenden-hanteren-zelf-wapens.html
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v