Is er vaker brand op hei dan in bos?

Auteur Topic: Is er vaker brand op hei dan in bos?  (gelezen 3889 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hanscees

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 28 april 2011, 11:00:46
Hallo,
Als ik het nieuws hoor over natuur branden lijkt het dat er meer heide dan bos branden zijn.
Is dat ook zo? Zijn daar ergens cijfers over te vinden?

Het lijkt me dat heide eerder droog wordt dan bos bijvoorbeeld. Dus het zou wel logisch zijn.

Hans-Cees




Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2011, 14:31:10
Nouja wat natuurlijk wel meetelt is dat de bomen in een bos veel minder snel in brand vliegen dan het droge gras op de heide. Een boom vat geen vlam door een sigaret die wordt weggegooid, maar bij de heide kan dat wel sneller gebeuren. ;)

Cijfers heb ik er verder niet van  O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2011, 16:34:39
Een stukje glas (of peuk inderdaad) is voldoende om droge heide vlam te doen vatten. De wind doet de rest.
Heel simpel: hou een aansteker tegen een boom en tegen een stuk dorre hei. Hoef je geen natuurkundige voor te zijn..  :D


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2011, 16:43:08
Overigens moet dhr. Dinges er wel even bij vermelden dat dit op zijn woord geloofd mag worden, en dus NIET in praktijk geprobeerd hoeft te worden! ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 28 april 2011, 16:50:01
Uiteraard heer Roland, uiteraard!  ;D O0


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #5 Gepost op: 28 april 2011, 21:39:15
Nou ja het experiment kan ook thuis in een badkuip. Scheur een berg kranten in smalle strookjes en steek deze aan. Dat gaat heel snel.

Zet vervolgens een kaars in de badkuip en houd een telefoongids horizontaal in de vlam, da passiert nichts.

Strooi vervolgens wat completa uit boven de kaars, en je kunt de afspraak bij de kapper afzeggen!  >:D
Freude am Fahren


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2011, 15:00:52
Inderdaad, simpel gezien is het brandbaar oppervlakte op de heide veel groter. Daarnaast is de grond in het bos, zeker in de zomer, vaak minder droog.
343, never forget.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2011, 21:18:44
Wat vooral opvalt is de locatie van heidebranden. Ik heb de afgelopen week (van donderdag tot woensdag, dus vanaf begin code oranje totdat er weer teruggeschaald werd naar code oranje) een lijstje bijgehouden met alle natuurbranden in Nederland (alle natuurbranden=alle regio's met redelijke inzetvoorstellen voor natuurbranden, A-A is er dus bijv. buiten gebleven). Er zijn in die periode 90 natuurbranden geweest, waarbij bijvoorbeeld alleen al Laren (Westerheide) 10 meldingen van een heidebrand had. Ook Radio Kootwijk/Hoog Soeren (5) en omgeving Bergen (eveneens 5-daarna nog minstens 5 andere branden) scoren erg hoog. Er lijken dus een aantal 'vaste' heidegebieden te zijn waar brandstichters (dat mag ik denk ik wel stellen) wat actiever zijn. In bossen gebeurt dit veel minder.

Inderdaad helpt ook de droogte mee bij heidebranden: door de plantjes kan het vuur zich razendsnel uitbreiden, terwijl dit in een bosgebied met slechts droge bladeren en een over het algemeen nattere ondergrond een stuk minder snel gaat. Ook kan op een open vlakte de wind veel meer grip op het vuur krijgen. Echter heb je in bosgebieden vaak een probleem met de bereikbaarheid van de brand en mocht er echt een grote brand in een bosgebied ontstaan (kroonvuur e.d.) dan ben ik bang dat je in de buurt van een 'onbeheersbare natuurbrand', met alle gevolgen van dien, gaat komen......

Dus meer heidebranden? Voor zover ik in de statistieken kan zien wel, maar daarbij staan dus ook de 'trekpleisters'. ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #8 Gepost op: 30 april 2011, 16:15:16
Een stukje glas (of peuk inderdaad) is voldoende om droge heide vlam te doen vatten. De wind doet de rest.
Heel simpel: hou een aansteker tegen een boom en tegen een stuk dorre hei. Hoef je geen natuurkundige voor te zijn..  :D

Even vermelden dat dit dan toch zeer stratedische geplaatste stukjes glas (en dan nog geen gewoon glas) of sigarettenpeukjes moeten zijn.
Zomaar ontstaat een brand niet, het moet allemaal al perfect zijn wil dit lukken op deze manieren, en perfect is niets tenzij ....... .
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #9 Gepost op: 30 april 2011, 16:21:08
Meestal begint een bosbrand ook als een simpel gras of heidebrandje dat men niet onder controle krijgt. De gras of heide brand zorgt voor voldoende energie om de brand in het bos aan de gang te krijgen en te houden. Wanneer een brand begint in een hoog bos, met oudere bomen zal dit meestal beperkt blijven tot grondvuur indien de bomen goed gesnoeid zijn. Wanneer er echter jonge bomen staan kan het vuur sneller in de bomen klimmen en zo een gevaarlijk bosbrand veroorzaken.
Het is dus zeer belangrijk om zo snel mogelijk te proberen het vuur aan de kop van de brand neer te slaan en er zo voor te zorgen dat je meester blijft van een brand.
Go home we got it !!!  We finish what others can't