Zeer snel takelsysteem wat vinden jullie en welke opleiding voor nodig ?

Auteur Topic: Zeer snel takelsysteem wat vinden jullie en welke opleiding voor nodig ?  (gelezen 8278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er

Voor IM voldoet het systeem niet aan de gestelde eisen naar mijn vermoeden. Een beetje bergings-voertuig is toch wel aanzienlijk multi-functioneler.

O0

Dat denk ik ook, maar moet je eens bedenken hoe handig het zou zijn als alle RWS wagens (of anwb) met dit systeem uitgerust zijn. Wagen oppakken en RUSTIG (zonder vast zetten of iets harder met vastzetten) naar een dichtbij gelegen veilig punt rijden met pechgevallen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Dat denk ik ook, maar moet je eens bedenken hoe handig het zou zijn als alle RWS wagens (of anwb) met dit systeem uitgerust zijn. Wagen oppakken en RUSTIG (zonder vast zetten of iets harder met vastzetten) naar een dichtbij gelegen veilig punt rijden met pechgevallen.

RWS krijgt al teveel taken en minder mensen..... denk niet dat het bij gaat dragen dus aan een veiliger omgeving.
En zoals ik al eerder zei zonder vastzetten mag dit nergens in Nederland het blauwe team hier kan je precies vertellen wat loszittende lading je kan kosten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
RWS krijgt al teveel taken en minder mensen..... denk niet dat het bij gaat dragen dus aan een veiliger omgeving.
En zoals ik al eerder zei zonder vastzetten mag dit nergens in Nederland het blauwe team hier kan je precies vertellen wat loszittende lading je kan kosten.
Dat kunnen we niet want het een zogenaamd *feit en dus bepaald de OvJ wat het gaat kosten.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
RWS krijgt al teveel taken en minder mensen..... denk niet dat het bij gaat dragen dus aan een veiliger omgeving.
En zoals ik al eerder zei zonder vastzetten mag dit nergens in Nederland het blauwe team hier kan je precies vertellen wat loszittende lading je kan kosten.
Bij 'Operation Repo' gebruiken ze volgens mij een zelfde systeem, alleen worden er nog grote ijzeren haken om de voorasgehangen en aangetrokken.
Geldt de auto dan ook als 'loszittende lading' of is deze dan (tijdelijk) goed gezekerd tot bijv. eerstkomend benzinestation of parkeergelegenheid?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Bij 'Operation Repo' gebruiken ze volgens mij een zelfde systeem, alleen worden er nog grote ijzeren haken om de voorasgehangen en aangetrokken.
Geldt de auto dan ook als 'loszittende lading' of is deze dan (tijdelijk) goed gezekerd tot bijv. eerstkomend benzinestation of parkeergelegenheid?

De haken die men gebruikt bij "Operation Repo" zijn er alleen maar voor om te zorgen dat als het vtg uit de lepel valt/schiet hij niet wegstuitert. Dat heeft niks met deugdelijk vast zetten te maken. Dat is voor mij gewoon "loszittende lading"

Als bv de ANWB een vtg weghaald van de vluchtstrook met hun takel/lepelwagen gaan er altijd speciale sjorbanden om de wielen die in de lepel hangen. Dat is deugedelijk vestzetten.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
De haken die men gebruikt bij "Operation Repo" zijn er alleen maar voor om te zorgen dat als het vtg uit de lepel valt/schiet hij niet wegstuitert. Dat heeft niks met deugdelijk vast zetten te maken. Dat is voor mij gewoon "loszittende lading"

Als bv de ANWB een vtg weghaald van de vluchtstrook met hun takel/lepelwagen gaan er altijd speciale sjorbanden om de wielen die in de lepel hangen. Dat is deugedelijk vestzetten.

ff vanaf een andere pc, maar de wet zegt al dat de lading het laadplatform  niet mag verlaten. Dus het stuiteren is al verlaten want het contact met de lepels is tijdelijk weg. Dus heeft Die Lange gelijk :)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
ff vanaf een andere pc, maar de wet zegt al dat de lading het laadplatform  niet mag verlaten. Dus het stuiteren is al verlaten want het contact met de lepels is tijdelijk weg. Dus heeft Die Lange gelijk :)

dank u, meneer


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Lijkt wel een beetje op een systeem dat ik ergens anders op dit forum tegen kwam. Op de nieuwe ANWB auto's:

Alvast wat kiekjes van het multifunctionele voertuig zoals ook op de RAI te zien was:





De 1e afgeleverde voertuigen gaan de proef draaien om en nabij Naarden. Het is de bedoeling dat de wegenwacht de wachttijd voor de klant kan verkorten wanneer de pechtauto op transport moet. Korte afstandsritten kunnen zelf gereden worden. Het is niet de bedoeling dat deze voertuigen gebruikt gaan worden om veilig te stellen.
Het assortiment aan onderdelen en gereedschap in deze multifunctionele voertuigen is hetzelfde als in de Touran uitvoering, ook al lijkt dit niet zo.. O0


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Daar zit een wieldolly bij waardoor het geheel als aanhanger fungeert.

De ANWB zet het apparaat volgens mijn vermoeden maar ongeveer 1x per week in... heb ook foto's gezien van het duwen van voertuigen met een ANWB-voertuig. Nadeel daarbij is weer dat de auto aan allerlei eisen moet voldoen en het sleepoog aan de juiste kant van het voertuig moet zitten.

Met betrekking tot de vraag hoe het gaat met IM-meldingen die wat minder praktisch geparkeerd staan: je bent berger of je bent het niet. Een beetje uitdaging op zijn tijd hoort daar dus gewoon bij.
Van Amerongen Berging BV heeft rondom Arnhem ook wat gebieden gegund gekregen waar ze in de regel met een 4x4 Atego lepel rijden in plaats van de aldaar gebruikelijke tweelader dubbelcabines. Simpelweg omdat de meeste voertuigen daar onderaan een steil talud belanden (zonder al te veel schade). De geografie terplaatse vraagt dan om iets meer creativiteit bij de bergingen. En daar hoef je echt niet aan te komen met deze oplossingen.


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2011, 00:47:51
het systeem wat bij  "Operation Repo" wordt gebruikt is een erg verouderd systeem wat niet meer werkt als je daar een auto met kunstof bumpers mee op tilt kun je je verzekering bellen. bij dit systeem rust de voor of achterzijde van het voertuig op rubber banden en zit hij vast met "j" haken aan bv draagarm dit werkte goed toen auto's nog echte bumpers hadden  bij een lepelsysteem wordt het voertuig opgetilt aan de wielen