Innovatieve oplossingen (beschikbare) bezetting

Auteur Topic: Innovatieve oplossingen (beschikbare) bezetting  (gelezen 1466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TVO

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 3 mei 2011, 11:11:11
Beste mensen,

Ik heb te maken tijdens kantooruren met te weinig beschikbare vrijwilligers. Ik ben op zoek naar een aantal oplossingsrichtingen die kunnen bijdragen een de verbeterring van (beschikbare) bezetting. Het verhogen van de korpsbezetting is niet wenselijk.
Hieronder heb ik een aantal mogelijke oplossingen neergezet.

- Bedrijfsbrandweer die er vlak bij zit kan de post van extra bezetting voorzien en andersom
- Piketdiensten voor de kritische of tijdens lastige momenten
- Variabele voertuigbezetting (TS-4)

Mijn vraag is of jullie nog oplossingen / ideeën hebben, mag ook out of the box, die een bijdrage zouden kunnen leveren aan de verbetering van (beschikbare) bezetting.

Vast bedankt!

Groet Tim




Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2011, 14:50:41
Werknemers op het gemeentehuis direct aanspreken met de vraag of ze er iets voor voelen om voor de overdagsituatie de brandweer willen versterken.
Bij ons heeft dat gewerkt.
Drie nieuwe mannen die we zelf zijn gaan opleiden. Donderdagmiddag theorie doornemen, daarna praktijk.
na een aantal weken examen theorie. Allen geslaagd en nu gelijk in de praktijkopleiding gegaan.
Met 6 weken zijn ze klaar.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2011, 16:57:27

Ik heb te maken tijdens kantooruren met te weinig beschikbare vrijwilligers. Ik ben op zoek naar een aantal oplossingsrichtingen die kunnen bijdragen een de verbeterring van (beschikbare) bezetting. Het verhogen van de korpsbezetting is niet wenselijk.

Kan aan mij liggen, maar vind dit wel raar? In deze tijd moet je blij zijn met alle vrijwilligers die je kunt krijgen: door vergrijzing en een veranderende maatschappij kun je er nu beter een paar teveel te hebben, dat geeft ruimte voor de komende jaren!

En heel eerlijk gezegd: als je korpsbezetting eigenlijk te vol is, maar de beschikbare bezetting te laag heb je dus misschien de verkeerde mensen?

Bij de alarmploeg van onze Reddingsbrigade wordt er regelmatig gekeken naar woon- en werksituatie. We hebben geen keiharde regels, maar mensen met een te lage beschikbaarheid wordt eigenlijk gevraagd om geen lid te worden / te stoppen... Dit geeft ruimte voor mensen met een grotere beschikbaarheid. Zoals gezegd geen keiharde regels, want de situatie kan ook tijdelijk zijn, maar de mix moet wel zo zijn dat er op ieder moment genoeg mensen zijn.

Ik zou echt nog eens overwegen om je korps uit te breiden met personen die (ook) overdag beschikbaar zijn. Daar kun je als geheel nooit slechter van worden  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2011, 17:52:41
Ik zou wel degelijk proberen om je korps kritisch maar efficient uit te breiden.

Ga op bezoek bij bedrijven in de omgeving, maak een praatje en maak ze enthousiast om mee te denken.

Daarnaast denk ik dat er genoeg vrijwilligers zijn die niet gebonden zijn aan hun werkplek. Inventariseer wie en wat ze nodig hebben om remote te kunnen werken. Benader als brandweer leidinggevende (niet via de brandwacht, die heeft een andere relatie met zijn werkgever) de werkgever en ga in gesprek om te kijken hoe je tijdelijk of op momenten de vrijwilliger op de kazerne kan laten werken.

Een goed bureau, goede internetverbindingen (met snelle ondersteuning voor firewall problemen bij bijv. VPN tunnels, mail) kunnen voor sommige voldoende zijn. Sluit desnoods een separaat internet contract af voor de externe connecties.

Het probleem ligt vaak niet in de beschikbaarheid, maar in de starheid van de organisatie (zowel vragende als leverende) :):)

TS4 en alles klinkt mooi, maar daar creeer je bij ellende alleen maar meer problemen mee (te weinig voor een veilige inzet, etc). Bedrijfsbrandweer is een ultiem noodscenario. Vergeet niet dat zij daar zitten met een reden. Als je ploeg weg moet voor (ik noem maar wat) koe in de sloot en de ellende breekt daar uit. Is de gebeten hond uiteindelijk de brandweer die haar zaken niet op orde had.

Uiteindelijk zijn dit allemaal pleisters op een wond die niet dicht gaat. Ga voor een constructieve oplossing voor de lange termijn en laat de korte termijn voor wat het is. En ja, misschien moet je dan tijdelijk wat beroeps herplaatsen om het op te vangen.....

Succes!!
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2011, 23:35:49
1 Opheffen van het korps.
2 Een verbintenis aangaan met buurkorps om te kijken of samenvoegen een idee is.
3 vrijwilligers 2 pakken geven, 1 in korps A, ander in korps B. op de uitruk in beide korpsen.
4Overdag uitruk laten verzorgen door ander korps, savonds je eigen korps.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven