agenda/planning tool

Auteur Topic: agenda/planning tool  (gelezen 6913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2011, 22:34:08
Het ligt er maar net aan hoe je het aanpakt!

Wij als afdeling Nijmegen e.o. hebben een eigen intranet opgezet en waren de eerste afdeling in Nederland die een dusdanig professioneel en goed georganiseerd intranet (en internet) had. Wij waren tevens de eerste die gebruik maakten van Seminar für Joomla voor het managen van evenementen/lessen/vergaderingen etc.

Ons bestuur heeft beleid gemaakt dat alle communicatie digitaal zou gaan verlopen en dat mensen die niet mee willen buiten de boot zouden vallen (aangezien tegenwoordig bijna iedereen over internet/computer beschikt, thuis of op het werk). Bijna al onze vrijwilligers zijn nu online en onze communicatie naar de vrijwilligers verloopt nu hoofdzakelijk digitaal.

Vrijwilligers die niet over internet of een computer beschikken kunnen op ons Rode Kruis gebouw gebruik maken van een computer en internet om zich o.a. in te schrijven voor lessen/evenementen/vergaderingen/uitstapjes/etc en zich op de hoogte te stellen van het laatste nieuws. Daarnaast kan men ook bijvoorbeeld in de gemeentelijke bibliotheek terecht voor computer/internet.

Maandelijks wordt er automatisch een digitale nieuwsbrief verzonden naar alle vrijwilligers (die een account hebben op de website) met alle laatste berichten op de website.

Zolang er geen stok achter de deur is (het bestuur die beleid maakt dat alle communicatie digitaal gaat) ben je natuurlijk al bij voorbaat gedoemd om te mislukken.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2011, 13:14:36
Ik doe alleen veel voor de plaatselijke afdeling. Vrijwilligers management, coördinatie. En sinds kort het Magazijn er ook nog bij gekregen. Owja; Ik zit met nog een vrijwilliger bezig met de website! :) En jij?

Zonder teveel offtipic te gaan:
Heb 2 jaar terug wel wat gedaan voor district maar beviel me niet uit eindelijk..
Nu doe ik binnen TV3: Hulpverlening (ondersteuning/plaats vervanger) & Magazijn (ondersteuning/plaats vervanger)
TV4: Communicatie -> beheer rode kruis website.. (ik ben druk bezig met een nieuwe  ;) )
Dit was het wel zo'n beetje dacht ik..

Zolang er geen stok achter de deur is (het bestuur die beleid maakt dat alle communicatie digitaal gaat) ben je natuurlijk al bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

Hier ben ik het voor de volle 100% mee eens en moet helaas ook bekennen dat dit bij ons het geval is.. Helaas..
De een loopt voor zijn verantwoording weg en schuift het door naar een ander waarop de ander zegt nee dat doe ik niet.. Wat gebeurd er dan? Niets..
Er wordt 'achter de schermen' van alles gezegt maar er gebeurd niets.. (lijkt de politiek wel..  :-X )
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Redcrosser

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2011, 21:16:26
Zonder teveel offtipic te gaan:
Heb 2 jaar terug wel wat gedaan voor district maar beviel me niet uit eindelijk..
Nu doe ik binnen TV3: Hulpverlening (ondersteuning/plaats vervanger) & Magazijn (ondersteuning/plaats vervanger)
TV4: Communicatie -> beheer rode kruis website.. (ik ben druk bezig met een nieuwe  ;) )
Dit was het wel zo'n beetje dacht ik..
 
Hier ben ik het voor de volle 100% mee eens en moet helaas ook bekennen dat dit bij ons het geval is.. Helaas..
De een loopt voor zijn verantwoording weg en schuift het door naar een ander waarop de ander zegt nee dat doe ik niet.. Wat gebeurd er dan? Niets..
Er wordt 'achter de schermen' van alles gezegt maar er gebeurd niets.. (lijkt de politiek wel..  :-X )

Nouja het is misschien wel handig als je een grote groep vrijwilligers hebt. Als je ongeveer 25/30 mensen hebt, dan denk ik: Dan is het een investering die niet nodig is..


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2011, 06:58:06
Nouja het is misschien wel handig als je een grote groep vrijwilligers hebt. Als je ongeveer 25/30 mensen hebt, dan denk ik: Dan is het een investering die niet nodig is..
En dat is nu net de mentaliteit die het Rode Kruis kwaad doet. De techniek gaat verder, maar het RK blijft stil staan.

Tegenwoordig is iedereen online, heeft bijna iedereen een smartphone en kan er zoveel meer gedaan worden om de vrijwilliger te betrekken en actief te houden bij het RK, maar wat doen we, we vinden het een investering die niet nodig is. Ondertussen lopen de vrijwilligers weg omdat het RK niet mee gaat met zijn tijd! En dan vraagt men zich af hoe dat toch komt.....


Redcrosser

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2011, 11:54:06
En dat is nu net de mentaliteit die het Rode Kruis kwaad doet. De techniek gaat verder, maar het RK blijft stil staan.

Tegenwoordig is iedereen online, heeft bijna iedereen een smartphone en kan er zoveel meer gedaan worden om de vrijwilliger te betrekken en actief te houden bij het RK, maar wat doen we, we vinden het een investering die niet nodig is. Ondertussen lopen de vrijwilligers weg omdat het RK niet mee gaat met zijn tijd! En dan vraagt men zich af hoe dat toch komt.....

Ben ik niet met je eens, ik vindt dat het geld dat je daarvoor nodig hebt dan beter ergens anders investeert kan worden.

En, wie zegt dat er dan vrijwilligers weggaan? Of niet meer bijkomen? Ik denk dat dat meer is als je een goede georganiseerde organisatie hebt, en daar faalt het RK nog wel eens.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2011, 15:50:04
Ondertussen lopen de vrijwilligers weg omdat het RK niet mee gaat met zijn tijd! En dan vraagt men zich af hoe dat toch komt.....
Ik denk dat dat meer is als je een goede georganiseerde organisatie hebt, en daar faalt het RK nog wel eens.

Dit zijn nu de 2 punten waarom de vrijwilligers (vaak) vertrekken of (bijna) niet meer komen..

En ik heb 'stil'  in mijn achterhoofd ook het gevoel, waarom doe ik dit eigenlijk..
Want je kan nog zo goed je best doen, maar als je uit eindelijk geen medewerking krijgt of iemand ie zijn taken opzij schuift onder het mom van 'ik vertrek toch aan het einde van het seizoen' kun je nog niks binnen zo'n grote organisatie..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Redcrosser

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2011, 21:35:44
Ik vindt dat als je zoiets denkt: "Ik vertrek toch het einde van het seizoen" je dan toch beter meteen kan stoppen. Onze verantwoordelijke van de "kolonne" (Werd het bij ons vroeger genoemd!) Zit ook iemand die al 3 seizoenen zegt; ik wil stoppen.. Hij zit er nog steeds.

Wij in Flevoland komen binnenkort samen met elkaar om te bespreken hoe iedereen vrijwilligers werft. Zo hopen wij met zijn allen om van elkaars idee'n af te kunnen kijken, hoe er nieuwe vrijwilligers kunnen komen! En hoe we ze ook vast blijven houden.

Ik heb er trouwens even over nagedacht om met de tijd mee te gaan, maar eigenlijk hebben jullie wel gelijk. Als je niet met de tijd meegaat zul je nooit de jongere generatie trekken!


chatjozef

  • Coordinator verbindingen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #17 Gepost op: 8 mei 2011, 10:47:15
@Vieuw

Ik lees in je reactie's dat je uit Flevoland komt, welke afdeling?

Heren, bedankt voor de reactie tot nu toe.
Ik ga even verder met TV3 brainstormen hoe we dit verder kunnen oppakken.


Redcrosser

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #18 Gepost op: 8 mei 2011, 11:22:38
Chatjozef,

Zie je PM.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #19 Gepost op: 8 mei 2011, 21:05:37
Dit is nu precies een onderwerp waarbij men landelijk een planningstool beschikbaar zou moeten kunnen stellen voor de afdelingen. Voor EHBO, TV2 etc. ..