Onderbezetting vrijwillige korpsen

Auteur Topic: Onderbezetting vrijwillige korpsen  (gelezen 5352 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2011, 23:02:02
En dat bedoel ik, voor die zes man geldt dus mijn verhaal :)

Ja als als als, lekker is dat. Met een beroepsbezetting van 6 of 8 kan er ook iemand struikelen, ze hoofd stoten of weet ik veel wat.
Gewoon het niet spannender maken dan het is zou ik zeggen  O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2011, 23:20:02
Jij maakt het nu spannender dan het is, niet ik. Op dit forum is er relatief weinig discussie over, maar onderbezetting is in bepaalde regio's toch echt aan de orde van de dag en vaak bij dezelfde korpsen, vaak tussen dezelfde tijdstippen (gedurende werktijd). In Hollands-Midden zijn een aantal korpsen waar dit veelvuldig voorkomt, ik zal eens moeten zoeken als je voorbeelden wilt, forumleden Whyllum en/of Coldchurch kunnen dit waarschijnlijk zo ophoesten. In Zeeland (waar dit topic over gaat, maar misschien moest ik het maar eens afsplitsen) gebeurt dit ook vaker. In Midden&West-Brabant gebeurde het dusdanig vaak dat daar een speciale "6-minuten regeling" voor is opgenomen in GMS. Indien het voertuig zich niet binnen 6 minuten inmeldt dan wordt conform KVT de 2e in lijn gealarmeerd. In andere regio's zie ik ook geregeld "heralarmeringen", maar misschien kijk ik iets anders (landelijker) naar P2000.

Spannend is dus een mooi woord, maar als jij de oorzaak weet dan mag je het zeggen.

Als er problemen zijn met bezetting dan gaan ze maar buitendienst
Dan kan dit niet gebeuren
Het loopt deze keer goed af

Tsja dat is natuurlijk een nobel streven, maar de praktijk wijst uit dat dit blijkbaar niet gebeurt....


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2011, 23:27:14
Ben op de hoogte met de situatie van de verschillende posten in hm.
Bezetting van een vg post is niet 100% af te dichten, maar je kan bij bijvoorbeeld wedstrijden, uitgaansdagen etc. wel het nodige voorkomen.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2011, 02:18:21
Bezetting van een vg post is niet 100% af te dichten, maar je kan bij bijvoorbeeld wedstrijden, uitgaansdagen etc. wel het nodige voorkomen.

In de twee gemeenten waar ik vrijwilliger ben geweest was er niet zo'n wedstrijdencultuur (het aantal uitrukken per jaar zou daar volgens mij wel eens debet aan kunnen zijn...), maar ben je nu vrijwilliger vanwege wedstrijddeelname of vanwege het beschermen van je medeburgers?
Als wedstrijddeelname het belangrijkste is, dan zouden wat mij betreft de posten waar het om gaat acuut als onbetrouwbaar bestempeld en gesloten kunnen worden en de alarmering gereorganiseerd.
Brandweerman of -vrouw zijn is toch geen spelletje?
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2011, 09:54:29
In de twee gemeenten waar ik vrijwilliger ben geweest was er niet zo'n wedstrijdencultuur (het aantal uitrukken per jaar zou daar volgens mij wel eens debet aan kunnen zijn...), maar ben je nu vrijwilliger vanwege wedstrijddeelname of vanwege het beschermen van je medeburgers?
Als wedstrijddeelname het belangrijkste is, dan zouden wat mij betreft de posten waar het om gaat acuut als onbetrouwbaar bestempeld en gesloten kunnen worden en de alarmering gereorganiseerd.
Brandweerman of -vrouw zijn is toch geen spelletje?

bedoel je dan dat er door te veel, of door te weinig uitrukken geen animo was voor wedstrijden?
(of 'brandweer vaardigheidstoetsen' zoals dat tegenwoordig zou moeten heten :p)


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2011, 21:47:33
maar ben je nu vrijwilliger vanwege wedstrijddeelname of vanwege het beschermen van je medeburgers?
Als wedstrijddeelname het belangrijkste is, dan zouden wat mij betreft de posten waar het om gaat acuut als onbetrouwbaar bestempeld en gesloten kunnen worden en de alarmering gereorganiseerd.
Brandweerman of -vrouw zijn is toch geen spelletje?

Mensen welke vrijwilliger zijn op een post waar bijna geen uitrukken zijn, proberen middels de wedstrijden (vaardigheidstoets), toch nog een soort extra vaardigheid te behalen. Als je die niet uit je uitrukken kan halen omdat deze er niet zijn, moet je toch wat, wat mij betreft prima hoor. Heeft niets te maken met het wel of niet zijn van een spelletje.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2011, 21:53:20
Wij hebben hier ook een onderbezetting, in Bevelvoerders.
maar dit word opgevangen door dubbele alarmering.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #17 Gepost op: 8 mei 2011, 21:58:09
Wij hebben hier ook een onderbezetting, in Bevelvoerders.
maar dit word opgevangen door dubbele alarmering.

Dubbele alarmering van? Hoe moet ik dat zien.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #18 Gepost op: 8 mei 2011, 22:02:50
Dubbele alarmering van? Hoe moet ik dat zien.

bij een melding word nu in plaats van 1 ts - 2 ts'en geallermeerd .


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #19 Gepost op: 8 mei 2011, 22:08:49
Het kan bij alle korpsen voorkomen dat er een keer onderbezetting is. Heb het zelfs meegemaakt bij Bilthoven en Baarn, twee posten die normaliter alle voertuigen uit de kazerne vol kunnen krijgen. Bij ons in de regio zijn er een aantal posten waar een tweede (beroeps)TS meerijdt met kazernes waar mogelijke bezettingsproblemen op kunnen treden of een kazerne staat overdag buiten dienst. Dit voertuig gaat weer retour wanneer de vrijwillige post uit kan rukken, maar in andere gevallen rijden ze door. Zo heb je de garantie dat er in ieder geval altijd een voertuig binnen redelijke tijd ter plaatse komt.

Het valt ook lang niet altijd te zeggen wanneer korpsen onderbezet zijn. Over het algemeen zijn 'op de dag' de problemen het grootst, maar bij bijvoorbeeld Maarssen is het voorgekomen dat ze op de ene dag een TS niet in één keer vol konden krijgen en op bij een grote brand drie tankautospuiten, de ladderwagen en dompelpomp konden bemannen. Het systeem is dus nooit waterdicht, maar voor bepaalde posten kan je wel maatregelen nemen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding