Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's

Auteur Topic: Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's  (gelezen 200475 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #330 Gepost op: 29 mei 2013, 07:06:35
Hoi,
Allemaal reuze interessant! Maar hebben we ook exacte locaties? Pas dan kan ik ze toevoegen.
Is er bijv. een Google maps plaatje te maken van de exacte locatie in Petten?
Dank!!
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #331 Gepost op: 29 mei 2013, 10:21:28
Duh, ik zie dat ik op de kaart al een kazerne heb staan aan de Westerduinweg 3 in Petten binnen het ECN terrein... Zou dat 'm zijn?  ;D
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #332 Gepost op: 29 mei 2013, 10:44:54
Citaat van: jwva link=msg=1167565 date=1369815688
Duh, ik zie dat ik op de kaart al een kazerne heb staan aan de Westerduinweg 3 in Petten binnen het ECN terrein... Zou dat 'm zijn?  ;D

Gezien Petten geen andere brandweerkazerne heeft.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #333 Gepost op: 29 mei 2013, 10:53:36
Brandweer verdwijnt uit Petten

07 nov 2011 20:19 | laatste update: 07 nov 2011 20:31

 PETTEN Vanaf volgend jaar zitten de inwoners van Petten zonder brandweer. Tot nu toe was de brandweerdienst van de kernreactor NRG ook uitgerust om in het dorp Petten branden te blussen, maar daar is geen geld meer voor.

De brandweerposten in Callantsoog en Schoorl zullen vanaf 1 januari de diensten van NRG overnemen. De aanrijtijd van de brandweer wordt daardoor wel langer.

BKV eist opheldering over brandweer Petten
 
Gepubliceerd 31 oktober 2011 19:00 | Laatste update 31 oktober 2011 19:00

PETTEN - Is het een centenkwestie dat de bedrijfsbrandweer van NRG in en rondom Petten per 1 januari 2012 stopt met uitrukken buiten de poort? En is in het kustdorp geen samenwerkingsverband tussen NRG en de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord mogelijk, zoals met de marinebrandweer in Den Helder?
 
Die vragen heeft de Burger Kies Vereniging (BKV) gesteld aan burgemeester en wethouders van de gemeente Zijpe. In Petten is ophef ontstaan omdat inwoners vrezen voor hun brandveiligheid.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/schagen/article12171683.ece


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #334 Gepost op: 29 mei 2013, 15:29:41
Dan loop ik een beetje achter met mijn info, excuus 0098


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #335 Gepost op: 31 mei 2013, 21:51:50
Ter info, de locatiedatabase is nu bevroren, voor de komende update van de topo-kaarten.
Al jullie berichten (waarvoor dank!!) zijn verwerkt!
Daarnaast heb ik uit de regio's nog de volgende correcties doorgekregen: Beesd, Rijpwetering, Schoonhoven, Haastrecht, Heinenoord, Langerak, Heerjansdam, Sint-Michielsgestel.

Meldingen over verhuizingen of nieuwbouw blijven natuurlijk welkom!
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #336 Gepost op: 9 juni 2013, 14:55:30
Juni update van de topografische (regio)kaarten!

Medio mei publiceerde ik hier een update van de topografische kaarten van provincies, regio's, en nieuwe meldkamergebieden, samengesteld uit open data zoals BRT (Top10NL), BAG, Risicokaart, en Imergis POI's. Bij de  enthousiaste reacties over de topokaarten zaten ook veel wensen. Hoewel die niet allemaal direct haalbaar zijn, inspireerden ze wel tot deze, ik mag wel zeggen grondige update. Wat is verbeterd of nieuw:

  • Postcode4 centroid puntlabels uit BAG. Postcodelabels worden op het midden van een Pc4 gebied geplaatst
  • Vaarwegen (hartlijnen), uit de Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK)
  • Naamlabels van grote natuurgebieden (in de vorige versie vergeten aan te zetten)
  • Alle gemelde updates van verhuizingen/nieuwbouw Brandweerkazernes
  • Updates van locaties van Politie, KMAR, en Defensie
  • De nautische en wegenverkeerscentrales/posten (paarse ruitjes) toegevoegd
  • Een aantal Bedrijfsbrandweerkazernes, met veel dank aan degenen die ze op dit forum hebben gemeld
  • Meer brandweerkazernes in België en Duitsland, m.n. rondom Aachen
  • Kleinere stipjes van de BAG pand gebruiksfuncties (winkels etc), daarmee beter zichtbare straten
  • Meer kaartbeeld over de (regio)grens heen
  • Betere labeling van plaatsnamen in het buitenland (uit OpenStreetMap)
  • Exacte gemeentegrenzen in Duitsland
  • Gemeentenaam labels in Duitsland en België
  • Hoogbouw duidelijker zichtbaar (donkerder)
  • (voor de volledigheid) de ondergrond is nog steeds o.b.v. de luchtfoto 2011.

Zie ook de legenda. Daar zie je ook de bronvermeldingen van de gebruikte open geo-data.

Deze detailkaarten zijn tot 10 juli 2013 te downloaden (als JPG, verpakt in ZIP) via de volgende links:

Veiligheidsregio's:
R01 Groningen (42 Mb)
R02 Fryslân (51 Mb)
R03 Drenthe (44 Mb)
R04 IJsselland (46 Mb)
R05 Twente (23 Mb)
R06 Noord- en Oost-Gelderland (65 Mb)
R07 Gelderland Midden (27 Mb)
R08 Gelderland-Zuid (24 Mb)
R09 Utrecht (30 Mb)
R10 Noord-Holland-Noord (20 Mb)
R11 Zaanstreek-Waterland (9 Mb)
R12 Kennemerland (9 Mb)
R13 Amsterdam-Amstelland (9 Mb)
R14 Gooi en Vechtstreek (7 Mb)
R15 Haaglanden (10 Mb)
R16 Hollands Midden (22 Mb)
R17 Rotterdam-Rijnmond (22 Mb)
R18 Zuid-Holland-Zuid (24 Mb)
R19 Zeeland (26 Mb)
R20 Midden- en West-Brabant (38 Mb)
R21 Brabant-Noord (25 Mb)
R22 Brabant-Zuidoost (26 Mb)
R23 Limburg-Noord (36 Mb)
R24 Zuid-Limburg (12 Mb)
R25 Flevoland (29 Mb)

Provincies:
R01 Groningen (42 Mb)
R02 Fryslân (51 Mb)
R03 Drenthe (44 Mb)
P04 Overijssel (66 Mb)
P05 Gelderland (100 Mb)
P06 Utrecht (30 Mb)
P07 Noord-Holland (43 Mb)
P08 Zuid-Holland (59 Mb)
P09 Zeeland (26 Mb)
P10 Noord-Brabant (80 Mb)
P11 Limburg (48 Mb)
P12 Flevoland (29 Mb)

Werkgebieden van enkele van de (nieuwe) meldkamers:
MK01 Noord-Nederland (109 Mb)
MK02 Oost-Nederland (97 Mb)
MK03 Midden Nederland (73 Mb)
MK04 Noord-Holland (37 Mb)
MK06 Den Haag (26 Mb)
MK07 Rotterdam (40 Mb)
MK08 Zeeland - West-Brabant (67 Mb)
MK09 Oost-Brabant (46 Mb)

Na het downloaden de zipfile uitpakken, en bij het viewen even inzoomen naar 100%. Let op: Omdat het rasterplaten zijn, heeft inzoomen weinig zin. Ze zijn vooral bedoeld om op je gemak het terrein van je werkgebied te verkennen.

De kaarten zijn vrij te gebruiken, met bronvermelding. De kaarten worden aangeboden 'as-is', je kunt hier geen rechten aan ontlenen. Er kunnen nog foutjes of onhandigheidjes in zitten (labels die half over kazernes staan e.d.). Alle suggesties voor verbetering zijn van harte welkom.

De provinciekaarten blijven beschikbaar via het overzicht van mijn topografische wikipedia kaarten. Meer over mijn topografische kleurenschema vind je op www.qgis.nl.

Veel plezier er mee.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #337 Gepost op: 29 juli 2013, 20:57:57
Steeds vraag ik me af hoe de topokaarten beter zouden kunnen. Eén ding is duidelijk: ze mogen een stuk actueler. En wat blijkt: dat kan! De afgelopen tijd heb ik - met hulp van wat geo-experts - de zeer actuele wegen van de OpenStreetMap kunnen plotten op de topografie van het Kadaster. En dat mag, alles is open geo-data! Voor de panden gebruikte ik al de BAG, elke maand bijgehouden door de gemeenten zelf. Je krijgt dus het volgende kaartbeeld:



Download de landsdekkende kaartbladen van deze super-actuele topografie via de overzichtskaart op
http://www.imergis.nl/asp/opentoponl.asp.

Ten opzichte van de vorige set zijn ze nog wat meer ingezoomd, zodat er nog flink wat extra detail zichtbaar wordt.

De uitsnedes per regio volgen later in de zomervakantie  ;)

Alle reacties, suggesties en aanvullingen zijn van harte welkom. Stuur de link vooral door naar je collega's van risicobeheersing, planvorming/preparatie en de meldkamer!

Groeten,

J.W.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #338 Gepost op: 29 juli 2013, 21:50:05
J.W., je bent geweldig!  O0

Technische vraag: je schrijft dat de kaarten iets ingezoomd zijn. Betekent dat ook dat de kaartvierkanten niet meer hun originele schaal hebben? En als dat zo is, dan zou dat dus betekenen dat mijn kaarthoekmeter voor deze kaarten niet gaat werken? Het zou namelijk wat vervelend zijn als ik een kaart op origineel formaat uitprint en er bij het uitzetten van mijn route achterkom dat mijn kaarthoekmeter faalt....  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #339 Gepost op: 29 juli 2013, 21:59:35
Hoi,
Tja, wat bedoel je met 'originele schaal'? De kaarten die ik op 9 juni publiceerde, hadden op 72dpi een schaal van ongeveer 1:33.600. De nieuwe topografische bladen hebben op 72dpi een schaal van ongeveer 1:25.000. Hoe gebruik jij rasterkaarten voor je kaarthoekmeter??  ???
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst