Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's

Auteur Topic: Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's  (gelezen 197693 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #380 Gepost op: 3 januari 2014, 10:20:36
De opentopo.nl kaarten zijn nu ook per gemeente te bekijken/downloaden, zie www.gemeentenatlas.nl.
Deze kaarten heb ik ook geplaatst op de Wikipedia pagina per gemeente.
Ook hierop zijn de gebouwen van 8 december 2013 en de wegen van 15 december 2013, alles op 300 pixels/km.
De locaties van kazernes/posten zijn die van opentopo.nl. De correcties die ik daarna ontving heb ik wel verwerkt in mijn bronbestand, maar nog niet op de kaarten, dat gebeurt begin april.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


Patrickvdd

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #381 Gepost op: 8 januari 2014, 15:15:15
Hoi Jan-Willem,

Elkaar lang niet gesproken en zelf ook een tijdje niet bezig geweest met kaarten voor de veiligheidsregio's.
Maar goed te zien dat jij gewoon op volle stoom ermee doorgaat.
Middels deze reply kan ik het nu iig blijven volgen.
We hebben nog wel eens contact.

Met vriendelijke groet,
Patrick van der Deijl


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #382 Gepost op: 21 januari 2014, 10:59:23
Beste mensen,
Er staat een opmaak-update live van www.opentopo.nl. Stond eigenlijk niet in de planning (updates doe ik 1x per kwartaal), maar er zijn de afgelopen weken zóveel subtiele verbeteringen doorgevoerd dat ik de oude kaarten liever niet meer lever   ;)

Ook is deze versie alweer beschikbaar als Gigapan, zie http://gigapan.com/gigapans/148445
Scrollen met je muiswiel. De kaart kan ook fullscreen, via het knopje aan de rechterkant.

De door jullie aangedragen recente correcties ('s-Gravenzande, Egmond aan Zee) zijn hierin ook verwerkt. Ook de nieuwe kazerne in Stompetoren (Schermer) staat nu al goed.

Tegelijk kreeg ik alweer een volgende correctie: De ambupost in Vaassen in Gelderland is gesloten. Zal ik verwerken. Ik blijf graag jullie updates ontvangen!!

Veel plezier!
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #383 Gepost op: 21 januari 2014, 11:34:28
Hoi,

Net naar mijn eigen dorpje gekeken en zie wel wat Bag gebruiksfunctie foutjes.  

Zijn trouwens brandputten ook nog een object om op te gaan nemen?

Groeten Jesse


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #384 Gepost op: 21 januari 2014, 11:37:02
Kun je een paar voorbeelden noemen?
BAG fouten kun je in principe terugmelden aan je eigen gemeente of aan bag@kadaster.nl...

Brandputten op opentopo.nl: ik vermoed van niet, dat blijft een aparte kaartlaag die je in een GIS viewer naar wens moet kunnen toevoegen.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #385 Gepost op: 21 januari 2014, 11:46:01
Citaat van: jwva link=msg=1238483 date=1390300622
Kun je een paar voorbeelden noemen?
BAG fouten kun je in principe terugmelden aan je eigen gemeente of aan bag@kadaster.nl...

Brandputten op opentopo.nl: ik vermoed van niet, dat blijft een aparte kaartlaag die je in een GIS viewer naar wens moet kunnen toevoegen.
Schoolgebouw ontbreekt, winkel ontbreekt. Pand met een vervallen functie. Ik weet van de BAG verbeter mogelijkheid.


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #386 Gepost op: 21 januari 2014, 14:47:05
Dank je, dat vind ik wel interessant om te lezen. Ik dacht altijd dat de BAG registratie nu wel voor 99% op orde is, en als ik de opentopo kaarten zo eens globaal bekijk dan ziet het er aannemelijk uit. Maar als je dus beter gaat kijken dan is er blijkbaar nog van alles te vinden qua missers. Ik zal dat 'ns melden bij het programma STOUT van ICTU. Dank je voor het bericht.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #387 Gepost op: 21 januari 2014, 15:25:53
Totaal drie fouten gemeld na een snelle doorloop. Als dat meteen de enige zijn dan is het nog meer dan 99% goed.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #388 Gepost op: 24 januari 2014, 17:28:03
Ik werk bij een bedrijf dat o.a. BAG-software levert aan gemeenten en de kwaliteit is naar mijn idee nog erg wisselend. Op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, alle gebouwen hebben een functie enzo. Maar heel vaak voldoet het nog niet aan de BAG-wetgeving. Zo loopt er nog een enorme discussie over bejaardenhuizen, studentenflats en bepaalde instellingen. Op basis van bepaalde kenmerken is in de BAG bepaalt of iedere wooneenheid een eigen huisnummer 'verdient' of juist niet. Dit heeft te maken met zaken als wel/geen halletje, wel/geen eigen keuken etc.

Dit betekent voor sommige gemeenten dat ze gebouwen die nu 1 nummer hebben in een straat die al is 'dichtgenummerd' ineens 100 extra huisnummer moeten maken (1a, 1b)....Met alle besluiten en BAG-aanpassingen die daarbij horen. Of juist bejaarden hun eigen huisnummer moeten afnemen met alle issues die daarbij horen, zoals recht op huurtoeslag of een eigen telefoonaansluiting....

En het meest spannende is dat de wet GBA (sinds 1-1-2014 BRP), wet BAG en wet WOZ (belastingen) niet zijn afgestemd en dat iets wel een eigen huisnummer moet krijgen van de BAG, maar je geen eigen belastingaanslag krijgt of juist andersom....

Dat is echt nog geen gelopen race 98uiye
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #389 Gepost op: 24 januari 2014, 21:03:34
Dank je voor de toelichting. Wat ik jammer vind in het BAG model is dat er geen hoogteniveau is opgenomen. Dat maakt het wel erg lastig om ondergrondse parkeergarages er uit te filteren voor de topografische kaarten. Bekijk bijvoorbeeld maar eens het winkelcentrum van Almere-stad ((OpenTopo.nl blad 26W)), de gebouwen bovenop de parkeergarage zijn alleen zichtbaar omdat ik alle BAG panden met een transparantie van 40% teken. Anders wordt het één groot vlak. Er is zeker nog verbetering mogelijk!
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst