Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's

Auteur Topic: Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's  (gelezen 197733 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #240 Gepost op: 19 november 2012, 09:00:36
Hoi,
Dank voor de supersnelle reactie!
De post in Oosterhout GLM staat er wel op, dat is die aan de Griftdijk.
Mij werd verteld dat de Post in Elst GLD nog tot ver in 2013 bemensd zou blijven, maar dat is veranderd begrijp ik  ;D

Post Terschuur en Arnhem ga ik verwerken!
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #241 Gepost op: 19 november 2012, 09:55:50
Het is echt top Jan-Willem! Complimenten!

Wel 1 kleine opmerking van mij als echte Bosschenaar: de enige, echte, officiele schrijfwijze van onze mooie stad is 's-Hertogenbosch. Nu vind ik dat in de gewone, dagelijkse communicatie niet zo erg, maar om op zulke kaarten nu 'Den Bosch' neer te zetten, dat vind ik echt niet kunnen ;)

Je hebt mooi alle belangrijke steden in je basiskaart gezet, maar als je het echt goed wil doen moet daar toch echt 's-Hertogenbosch staan!


Voor de liefhebbers: iedere plaatsnaam is in Nederland bij wet vastgelegd en dat kan er maar 1 zijn per plaats. 's-Gravenhage heeft dit midden vorige eeuw bewust gewijzigd naar 'Den Haag', dat is dus de officiele naam. Maar voor Den Bosch is het wettelijk nog altijd 's-Hertogenbosch. Je kunt dit ook zien aan de borden van de ANWB, NS en de aanduidingen door de gemeente zelf.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #242 Gepost op: 19 november 2012, 19:16:28
Je hebt helemaal gelijk hoor, het werd vorig jaar ook al door bgm Rombouts benadrukt op het NVBR congres aldaar  8)

Mijn "bezwaar" betreft vooral schermruimte. Zo'n lange naam slokt nogal wat kaartruimte op. Bestuurders beseffen zich niet dat het kiezen van een gemeentenaam zoals "Haarlemmerliede en Spaarnwoude", of "Kollumerland en Nieuwkruisland", of "Nuenen, Gerwen en Nederwetten" een nachtmerrie betekent voor cartografen. Nee, dan gemeente "Oss", dáár kun je wat mee  :D

Op de individuele regiokaarten spel ik de gemeentenaam "'s-Hertogenbosch" trouwens wel voluit. De stadsnaam niet, om redenen van schermruimte dus.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #243 Gepost op: 20 november 2012, 17:23:54
Ik kan het me prima voorstellen, maar kort dan de officiele naam af of verdeel hem over 2 regels. 'Den Bosch' is in principe niks, dat is spreektaal en vind je in geen enkele wet of officieel stuk terug...

En Rombouts is daar inderdaad heel scherp op ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #244 Gepost op: 20 november 2012, 20:55:21
Ik kan het me prima voorstellen, maar kort dan de officiele naam af of verdeel hem over 2 regels. 'Den Bosch' is in principe niks, dat is spreektaal en vind je in geen enkele wet of officieel stuk terug...

En Rombouts is daar inderdaad heel scherp op ;)

Alleen weet iedereen, omdat in de spreektaal Den Bosch gewoon is, dat het 's Hertogenbosch is.
Als je 's Hertogenbosch afkort krijg je 's Bosch, en dat is minder wenselijk en onbekender als dat er Den Bosch staat.
Den Bosch is in spreektaal gewoon de afkorting van 's Hertogenbosch.
En als je de naam over 2 regels verdeeld gebruik je nog net zoveel dan wel meer schermruimte als dat je het op 1 regel schrijft.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #245 Gepost op: 21 november 2012, 00:26:29
In de brandweerkaart wordt er voor de kazernes van Dirkshorn en Warmenhuizen nog gesproken over "Harenkarspel", terwijl bij de kazernes van Schagerbrug en Callantsoog al wel wordt gesproken over "Schagen".

Daarnaast staat de kazerne van Petten ook onder "Schagen", met vermelding naar de website van de brandweer Schagen, terwijl dit een bedrijfsbrandweer betreft van NRG, en inmiddels ook niet meer uitrukt buiten het eigen terrein.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #246 Gepost op: 21 november 2012, 11:54:53
In de brandweerkaart wordt er voor de kazernes van Dirkshorn en Warmenhuizen nog gesproken over "Harenkarspel", terwijl bij de kazernes van Schagerbrug en Callantsoog al wel wordt gesproken over "Schagen".

Daarnaast staat de kazerne van Petten ook onder "Schagen", met vermelding naar de website van de brandweer Schagen, terwijl dit een bedrijfsbrandweer betreft van NRG, en inmiddels ook niet meer uitrukt buiten het eigen terrein.

Fusiegemeente Schagen bestaat toch ook pas vanaf 1 januari 2013? Tot die tijd is het gewoon Harenkarspel, Schagen, Zijpe  O0
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #247 Gepost op: 21 november 2012, 12:03:02
Alleen weet iedereen, omdat in de spreektaal Den Bosch gewoon is, dat het 's Hertogenbosch is.
Als je 's Hertogenbosch afkort krijg je 's Bosch, en dat is minder wenselijk en onbekender als dat er Den Bosch staat.
Den Bosch is in spreektaal gewoon de afkorting van 's Hertogenbosch.
En als je de naam over 2 regels verdeeld gebruik je nog net zoveel dan wel meer schermruimte als dat je het op 1 regel schrijft.

Klopt, maar zowel de gemeente als veel Bosschenaren en bedrijven zijn hier op tegen omdat het verwarring in de hand werkt. Het blijkt lang niet bij iedereen bekend dat dit 2 namen zijn voor dezelfde stad en bij buitenlandse toeristen en ondernemers al helemaal niet.

Er is zelfs een genootschap dat, gesteund door de gemeente en enkele grote Bossche bedrijven zoals de Heineken Brouwerij, zich inzet voor het gebruik van de naam 's-Hertogenbosch: http://www.s-hertogenboschalstublieft.nl/

 98uiye 098uo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #248 Gepost op: 21 november 2012, 12:23:53
Klopt, maar zowel de gemeente als veel Bosschenaren en bedrijven zijn hier op tegen omdat het verwarring in de hand werkt. Het blijkt lang niet bij iedereen bekend dat dit 2 namen zijn voor dezelfde stad en bij buitenlandse toeristen en ondernemers al helemaal niet.

Er is zelfs een genootschap dat, gesteund door de gemeente en enkele grote Bossche bedrijven zoals de Heineken Brouwerij, zich inzet voor het gebruik van de naam 's-Hertogenbosch: http://www.s-hertogenboschalstublieft.nl/

 98uiye 098uo

Maar wat moet je dan doen, als 's Hertogenbosch teveel schermruimte in neemt ?  998765


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #249 Gepost op: 21 november 2012, 14:44:20
Foutje: Aantal objecten bij ASK 't Harde hebben in vermelding staan: 'Gem. Wezep'. Moet natuurlijk gemeente Elburg zijn bij objecten in 't Harde en gemeente Oldebroek bij objecten in Wezep.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon