Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's

Auteur Topic: Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's  (gelezen 197715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #390 Gepost op: 21 maart 2014, 20:10:11
Van opentopo.nl is de nieuwe kwartaal-update 2014Q2 nu live! Zoals altijd een combi van de Top10NL (eind februari), de BAG gebouwen (8 maart 2014), de OpenStreetMap wegen (8 maart 2014), de provinciale risicokaart, en nu ook de reliëfschaduw van de Actuele Hoogtekaart Nederland (AHN2)!
De kazernelocaties van Grou en Leek zijn gecorrigeerd, verder nog geen kazerne updates. Verder is de Maasvlakte-2 eindelijk actueel, en m.n. de Duitse steden hebben veel meer gebouwvlakken.

Volgens mij de meest actuele topografische kaart voor alle hulpverleners, van risicobeheersing via operationele voorbereiding tot de meldkamer!

De volledige kaart is ook als Gigapan te bekijken, via www.gigapan.com/gigapans/151781. Gebruik de muiswiel om te scrollen. Zet 'm fullscreen met de derde knop helemaal rechts. Zo kun je heel vloeiend over Nederland vliegen.

Enjoy!
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #391 Gepost op: 22 maart 2014, 10:22:09
Het is een mooi kaart"je" geworden! Goed werk!  O0
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #392 Gepost op: 22 maart 2014, 23:58:55
Citaat van: jwva link=msg=1239248 date=1390593814
Dank je voor de toelichting. Wat ik jammer vind in het BAG model is dat er geen hoogteniveau is opgenomen. Dat maakt het wel erg lastig om ondergrondse parkeergarages er uit te filteren voor de topografische kaarten. Bekijk bijvoorbeeld maar eens het winkelcentrum van Almere-stad ((OpenTopo.nl blad 26W)), de gebouwen bovenop de parkeergarage zijn alleen zichtbaar omdat ik alle BAG panden met een transparantie van 40% teken. Anders wordt het één groot vlak. Er is zeker nog verbetering mogelijk!

Even nog een update hierover waar ik ook afgelopen week pas alle informatie over heb gekregen: dit schijnt er niet in te zitten omdat dit niet het doel is van de BAG. Als ik het goed begrepen heb komt dit soort informatie in de BGT.

Een korte toelichting: een aantal jaren geleden heeft de Rijksoverheid besloten om een aantal overheidsadministraties te benoemen tot 'basisregistraties', 13 stuks om precies te zijn. Deze vormen samen het 'stelsel van basisregistraties' en daarmee de kern van informatievoorziening van de hele overheid. Het doel is dat de belangrijkste gegevens van Nederland centraal worden opgeslagen en beheerd om door alle overheden (van hoog tot laag) verplicht gebruikt te worden. Het gaat dan voorbeeld om personen (BRP, voorheen GBA), bedrijven (handelsregister) en voertuigen (kentekenregister). De geografische en geometrische informatie is 'verdeeld' over meerdere registraties: de BAG bevat de adressen en gebouwen met hun kenmerken (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). De BAG-kaart is een platte kaart op maaiveldniveau. Dus overhangende of ondergrondse delen van gebouwen staan er niet op. Het doel is namelijk het vastleggen van gebouwen in relatie tot de straat waar ze zich bevinden. Het zegt dus niks over de indeling van het gebouw, alleen dat er op dat adres een gebouw staat met grofweg die vorm en een bepaald doel. Voor de exacte afmetingen van gebouw en perceel is er het Kadaster, wat ook tot basisregistratie is benoemd. Vanaf volgend jaar wordt de GBKN (Grootschalige Basiskaart Nederland) omgebouwd tot BGT: Basisregistratie Grootschalige Topografie. Deze wordt dan ook meteen gratis vrijgegeven via PDOK. De BGT gaat echt om een getrouwe weergave van de kaart van Nederland, inclusief mogelijkheden voor hoogteduiding (ondergrondse parkeergarage, een verkeersbrug over een kanaal etc). Ook kunnen er layers gemaakt worden voor specifieke toepassingen, zoals jij nu ook doet.

meer informatie: http://e-overheid.nl/onderwerpen/stelselinformatiepunt
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #393 Gepost op: 23 maart 2014, 20:23:45
Hallo,

Klopt, de BGT wordt een stuk gedetailleerder dan de BAG. Toch heeft de BAG op maaiveld niveau de contouren van de panden heel nauwkeurig in beeld. Kijk op de BAG viewer maar eens naar de St. Jan in het centrum van Den Bosch. Elk pilaartje is ingetekend. En.. de BGT is nog niet bij voorbaat een succes: veel kleine gemeenten hebben simpelweg niet de middelen en de kennis om hun grondgebied op het vereiste niveau te karteren. Voordat de BGT kwaliteit op voldoende niveau is, zitten we in 2020, vermoed ik zo. Maar goed, geduld is een schone zaak...
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #394 Gepost op: 24 maart 2014, 11:39:22
Citaat van: joostvankempen link=msg=1239192 date=1390580883
Ik werk bij een bedrijf dat o.a. BAG-software levert aan gemeenten en de kwaliteit is naar mijn idee nog erg wisselend. Op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, alle gebouwen hebben een functie enzo. Maar heel vaak voldoet het nog niet aan de BAG-wetgeving. Zo loopt er nog een enorme discussie over bejaardenhuizen, studentenflats en bepaalde instellingen. Op basis van bepaalde kenmerken is in de BAG bepaalt of iedere wooneenheid een eigen huisnummer 'verdient' of juist niet. Dit heeft te maken met zaken als wel/geen halletje, wel/geen eigen keuken etc.

Dit betekent voor sommige gemeenten dat ze gebouwen die nu 1 nummer hebben in een straat die al is 'dichtgenummerd' ineens 100 extra huisnummer moeten maken (1a, 1b)....Met alle besluiten en BAG-aanpassingen die daarbij horen. Of juist bejaarden hun eigen huisnummer moeten afnemen met alle issues die daarbij horen, zoals recht op huurtoeslag of een eigen telefoonaansluiting....

En het meest spannende is dat de wet GBA (sinds 1-1-2014 BRP), wet BAG en wet WOZ (belastingen) niet zijn afgestemd en dat iets wel een eigen huisnummer moet krijgen van de BAG, maar je geen eigen belastingaanslag krijgt of juist andersom....

Dat is echt nog geen gelopen race 98uiye
Wat ik ook begrepen heb is dat het BAG ook niet tot doel heeft de functies te registreren. Het is wel aanwezig maar niet compleet. Zo kan er een kdv ontbreken omdat een bijgebouw geen eigen adres heeft en functies alleen op het 'adresgebouw' worden toegekend.


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #395 Gepost op: 25 maart 2014, 08:53:34
Zo langzamerhand begin ik mijn update-ronde van kazernes en posten weer, voor de zomervakantie-release van de kaartbladen.

Wie weet van nieuwbouw of verhuizingen van kazernes/posten de komende tijd? Graag hier melden!

Dank  O0
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #396 Gepost op: 25 maart 2014, 08:59:04
Ik weet er al eentje, niet gekeken of deze al genoemd is (sorry hiervoor).

Brandweerkazerne Almere-Haven, nu aan de Steiger 223 in Almere verplaatst zo rond de zomer naar de Veluwsekant nabij de busbaan (huisnummer bij mij nog onbekend).


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #397 Gepost op: 25 maart 2014, 09:26:17
Is dit (http://www.opentopo.nl/) je meest recente kaart?

Zo ja, dan staat de brandweerkazerne in Asperen (Gelderland) niet goed. Deze moet staan aan de Heukelumseweg 6c in Asperen.  O0


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #398 Gepost op: 26 maart 2014, 21:23:15
Hoi,
Asperen: dank je wel. Grappig, in mijn bronbestand staat die al aan de Heukelumseweg 6c, maar mijn bijbehorende (x,y) coördinaten kloppen inderdaad niet. Via de BAG viewer heb ik het juiste pand gevonden. Mijn bronbestand heb ik nu bijgewerkt, vanaf OpenTopo 2014Q3 (juni) staat-ie ook op de kaart goed.

Almere: de kazerne aan de Veluwsekant staat al goed ingetekend op OpenTopo.nl. Bekijk 'm op http://www.gigapan.com/gigapans/151781.

Wie volgt?
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #399 Gepost op: 12 april 2014, 18:42:48
Beste allen, de OpenTopo kaartbladen zijn weer flink onderhanden genomen, natuurlijk weer met speciaal oog voor de hulpdiensten.  :D

De snelle toevoeging van het AHN2 reliëf vorige maand had toch wat onverwachte visualisatie-gevolgen. Sommige onverharde wegen werden slecht zichtbaar, net als sommige oude gebouwen. Bovendien bleven de hulpdiensten mij met klem verzoeken om toch de bekende traditionele bostype-markeringen toe te voegen. Dat zette een hele reeks verbeteringen in gang. Ter illustratie:

Het lichter visualiseren van onverharde wegen bleek een fikse verbetering voor de bossen. De bostype-markeringen zijn relatief onopvallend toegevoegd, maar nog wel voldoende zichtbaar en in lijn met het symboolgebruik op de Top25raster. Tijdens deze verbetering bleek dat ook het lijntype “Kade, wal” op meerdere terreintypen nagenoeg onzichtbaar was, dus deze zijn ook duidelijker opgemaakt.    

O.a. bij de Ring A10 Amsterdam bleken allerlei S-wegenlabels niet goed te staan in TopNamen. Bij het corrigeren daarvan heb ik besloten om alle wegenlabels toch maar hun traditionele “schildje” te geven conform de Top25raster. De kaartinformatie over de ondergrond die je daarmee verliest blijkt nog best mee te vallen. Daarnaast bleek dat meerdere NWB afritlabels niet werden gerenderd omdat ze werden weggedrukt door andere labels. Dit is verholpen.   

Hoogbouw is niet uit de BAG te halen, wel uit de Top10NL. Tot nu toe plotte ik de hoogbouw als extra donkere vlakken, maar dit werkte niet altijd goed; twee BAG panden bovenop elkaar levert ook een donkere kleur op. Vandaar de hoogbouw nu ingekleurd conform Top25raster. Hierdoor moest ik wel het icoon van Brandweerkazerne iets aanpassen. Merk ook op dat het symbool voor monumenten nu van stip naar driehoek is gegaan.   

Door de specifieke labeling engine van QGIS werden veel TopNamen labels (die voor gebruik in ArcGIS zijn gemaakt) ongelukkig gelabeld (over andere symbolen heen). De afgelopen weken zijn dan ook honderden van dergelijke gevallen bijgewerkt. Liever wacht ik op een update van de bron, maar dat gaat nog even duren. Merk ook op dat de AHN2 nog iets meer contrast heeft gekregen. Dit betekent ook dat nog wat duidelijker wordt dat het buitenland nog geen reliëf toont…   

Er zijn nog meer subtiele details verbeterd, waaronder een lichte aanpassing in de kleur van water, en in de verzadiging van de kleuring van bouwjaarindicatie van BAG panden. Ook is het symbool van Reddingsbrigades aangepast, en is er nu onderscheid tussen kerktorens en “gewone” torens, om nog eens wat te noemen.  Zie ook de legenda op www.opentopo.nl. Al met al vind ik de verbeteringen groot genoeg voor een tussentijdse update. Ik heb voor nu geen inhoudelijke data-actualisaties toegepast, dat komt eind juni weer.
Ik hoop dat jullie de kaarten weer veel gaan gebruiken en aanraden!   0098
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst