Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's

Auteur Topic: Samen naar de beste overzichtskaarten van de regio's  (gelezen 197666 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #130 Gepost op: 5 november 2011, 12:33:54
Hoi,
Als de IJsbaan niet op risicokaart.nl staat, dan heb ik 'm ook niet, want al mijn risico-gevende objecten komen regelrecht uit risicokaart.nl.
Dat betekent dat gemeente Dordrecht achterloopt met het bijhouden. Ik zal 'm toevoegen en een mailtje naar Dordrecht sturen.

Dank je! Wel slecht, Dordrecht is immers een stad met behoorlijk wat risicogebieden en als ze het dan niet goed bijhouden  :-X


En nog gaver (echt een test):
Ga bij regio's 10 t/m 21 eens over het woord "Waterschap" staan in de legenda. Toont maximale overstromingsdiepte. Ook uit risicokaart.nl. Is wel een behoorlijk zware overlay, die even tijd nodig heeft om te laden. Ik ben erg benieuwd hoe snel die "performt" bij jullie?
N.B. werkt nog niet op regio 16 omdat "Waterschap" daar nog niet in de legenda staat  ;D wordt verholpen.

Bij mij laadt hij snel (<5s), alleen snap ik de legenda niet helemaal. Zo zijn de Hoekse waard en Overflakkee grotendeels blanco, terwijl dat toch echt wel gebieden zijn die fors onder NAP liggen.


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #131 Gepost op: 5 november 2011, 12:55:09
Dank je! Wel slecht, Dordrecht is immers een stad met behoorlijk wat risicogebieden en als ze het dan niet goed bijhouden  :-X
Zeker slecht, want die ijsbaan is al tig jaar oud.

Bij mij laadt hij snel (<5s), alleen snap ik de legenda niet helemaal. Zo zijn de Hoekse waard en Overflakkee grotendeels blanco, terwijl dat toch echt wel gebieden zijn die fors onder NAP liggen.
Bij mij laadt hij nog sneller (<1s) vwb regio 18 {Windows XP1 + Firefox 7 met UPC-kabel}.


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #132 Gepost op: 5 november 2011, 13:11:32
Fijn dat de overstroming overlay snel laadt. Kaart R16 Hollands Midden is nu ook beschikbaar.

Over het overstromingsbeeld: dit toont niet alles onder NAP, maar de maximale overstromingsdiepte bij 'een' dijkdoorbraak van een dijkring. Als je bij Noord-Holland-Noord kijkt, dan zie je dat de Beemster gewoon droog blijft, terwijl die onder NAP ligt.
Op risicokaart.nl staat de volgende uitleg:

Citaat
"Hoe een overstroming precies verloopt, hangt af van allerlei factoren. Voor veel gebieden zijn computerberekeningen gemaakt om te laten zien hoe een overstroming zou kunnen verlopen. Bij zo'n berekening worden aannamen gedaan over de plaats en grootte van een dijkdoorbraak en de waterstanden op de rivier of op zee. Men berekent vervolgens hoe het gebied kan onderlopen en welke overstromingsdiepte op elke locatie bereikt kan worden. Door de uitkomsten van de berekeningen te combineren is voor elke locatie een maximale overstromingsdiepte bepaald. De overstromingsdieptekaart geeft daarmee een beeld van de gebieden die kunnen overstromen en een indicatie van de waterdiepten. Voor de overstromingsdiepte langs de Maas in Limburg is gebruik gemaakt van het overstromingsscenario met een kans van 1 op 250 per jaar."

Dus zo'n beeld kan op het eerste gezicht inderdaad verwarrend zijn.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #133 Gepost op: 5 november 2011, 14:41:15
Nu zijn in de legenda de "Waterschap" knoppen in alle regio's actief.
De 'bruine lijntjes' die je soms ziet lopen zijn de markeringen van de dijkringen.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #135 Gepost op: 5 november 2011, 22:26:33
Het werkt perfect en ziet er nog steeds goed uit.
Echter heb ik een ander probleempje.

Bij het kijken naar b.v. Drenthe komt de kaart netjes in beeld. Emmen ligt onder het beeld wat mij meteen getoond wordt.
Dus dan moet ik naar beneden scrollen, geen probleem, daar is ook de legenda te zien. De legenda is echter hard onder de kaart gezet en loopt niet mee over het scherm. Kijk ik nu b.v. naar Tynaarlo, boven Assen dan heb ik die legenda niet meer in beeld. En kan ik dus de actieve legenda niet gebruiken daar.

Zou je de legenda niet mee kunnen laten lopen over het scherm. Gewoon rechtsonderaan en sleepbaar. Dat laatste als je onder de legenda zou moeten kijken.
Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb.

vr. gr.
Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #136 Gepost op: 6 november 2011, 07:55:57
Het lukt mij niet om de legenda los te koppelen van de kaart.
De oplossing is om in het menu van je browser de paginagrootte op 75% te zetten (dit menu heet in elke browser net iets anders).
Nu krijg je wel de hele kaart in beeld (minder leesbaar, maar voor de actieve legenda wel handig).
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #137 Gepost op: 6 november 2011, 09:12:52
Het lukt mij niet om de legenda los te koppelen van de kaart.
De oplossing is om in het menu van je browser de paginagrootte op 75% te zetten (dit menu heet in elke browser net iets anders).
Nu krijg je wel de hele kaart in beeld (minder leesbaar, maar voor de actieve legenda wel handig).



Misschien is er iemand op het forum die je hiermee kan helpen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #138 Gepost op: 6 november 2011, 09:19:04
Het lukt mij niet om de legenda los te koppelen van de kaart.
De oplossing is om in het menu van je browser de paginagrootte op 75% te zetten (dit menu heet in elke browser net iets anders).
Nu krijg je wel de hele kaart in beeld (minder leesbaar, maar voor de actieve legenda wel handig).
Ideetje - is het te doen om met shift klik op een object alle gelijke objecten ook op te laten lichten?


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Reactie #139 Gepost op: 6 november 2011, 10:04:24
Ideetje - is het te doen om met shift klik op een object alle gelijke objecten ook op te laten lichten?

Voor de blauwe thema's in de legenda is het in theorie mogelijk om op een "mousedown" (dus muisknop indrukken maar niet loslaten) alle objecten van dat type te laten oplichten. Als je je muisknop loslaat op het object, spring je naar de website; als je je muisknop loslaat buiten het object, gebeurt er niets (wordt het kaartbeeld weer normaal).
Het probleem is alleen dat dit de grootte van de HTML/javascript code enorm opblaast, omdat je deze "mousedown" check moet opnemen bij alle klikbare objecten (nou ja, die in de legenda blauw zijn dan). Aan de andere kant merk ik dat de laadtijden van de kaarten erg meevallen. Ik zal wel 'ns poging wagen.
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst