Minister schuift advies papegaaienziekte opzij

Auteur Topic: Minister schuift advies papegaaienziekte opzij  (gelezen 3046 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 9 mei 2011, 11:21:25
Minister schuift advies papegaaienziekte opzij

Staatssecretaris Bleker van landbouw en minister Schippers van gezondheidszorg wijzen de adviezen tegen de opkomende papegaaienziekte grotendeels van de hand, zo blijkt uit een brief die zij 4 mei aan de Tweede Kamer stuurden.
Het Bureau Risicobeoordeling en Onderzoeksprogrammering van de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) had in februari zes extra maatregelen geadviseerd tegen de ziekte, omdat zij ‘het nodig acht dat de kans op blootstelling van het publiek aan C. psittaci verkleind wordt.’ Schippers en Bleker relativeren in hun brief: ‘Het risico om psittacose op te lopen is voor de algemene bevolking verwaarloosbaar klein.’
De nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) had om de maatregelen gevraagd omdat de incidentie van psittacose laatste jaren toeneemt.De Besmetting met C. psittaci geeft bij 30 procent van de blootgestelde mensen een besmetting. 60 procent van hen krijgt griepachtige verschijnselen, van wie de helft in het ziekenhuis moet worden opgenomen met een ernstige longontsteking, die ongevoelig is voor penicillines. Jaarlijks gaat het naar schatting om 300 mensen met een ernstige longontsteking, vaak wordt psittacose niet herkend als oorzaak. Voor een besmetting is contact met zogeheten kromsnavels zoals de papegaai nodig.
De nVWA adviseerde dat een dierenarts voortaan de antibiotica voor vogels op recept voorschrijft en het gebruik vastlegt. Daarbij moet de dierenarts zeker zijn dat de vogel besmet is, om preventief gebruik en daaruit volgende antibioticaresistentie tegen te gaan. Schippers en Bleker wijzen erop dat verkoop van antibiotica via de dierenwinkels al aan banden wordt gelegd en dat dierenartsen zelf mogen beslissen over het voorschrijven.
Verder adviseert de nVWA dat voor het publiek van een vogelshow, de ziekte in de laatste zes maanden moet zijn uitgesloten bij de vogels en dat bezoekers standaard een folder krijgen over de ziekte. Schippers en Bleker willen eerst weten of testen van de vogels kosteneffectief is. Het RIVM en de gemeenten gaan de informatie voor zorgverleners en patiënten beter beschikbaar maken.  
Ten slotte wil de nVWA dat de bron van de uitbraak eerder wordt ontdekt door een bredere inzet van een snelle, gevoelige PCR (polymerase chain reaction) in de humane diagnostiek. Schippers en Bleker spelen de bal terug naar hun uitvoerende organen door aan te geven dat het RIVM en de nVWA dit samen mogen uitzoeken.  
http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdschriftartikel/Minister-schuift-advies-papegaaienziekte-opzij.htm

(n)iets geleerd van Q-koorts?!




Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2011, 12:17:16
Er is ooit een organisatie geweest onder de naam Bestrijdingsplan Papegaaienziekte. Daar konden liefhebbers zich aanmelden om hun collectie kromsnavels te laten bemonsteren. Hierbij werd, steeksproefgewijs, een aantal vogels bemonsterd. Werd er geen papegaaienziekte vastgesteld, dan kreeg je een sticker die je op je vogelverblijf kon plakken. Daarmee liet je zien dat je vogels vrij van de bacterie waren. Dit onderzoek kon jaarlijks herhaald worden.

Geen idee of die organisatie nog bestaat, maar een goede controle was het wel, mits natuurlijk iedereen mee zou doen.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2011, 15:49:35
En in die controle zit het hem juist,
die is vrijwel onmogelijk.

Mijn partner en ik zijn verleden jaar getest op papagaaienziekte ivm een uitbraak in een dierenwinkel omdat er 1 personeelslid ziek geworden was en pos. getest erop.
Mijn partner werkt ook in die winkel en alle personeel en partners moesten getest worden.
Wij kwamen beide neg. uit de test gelukkig.

Die dieren kwamen bij een fokster vandaan die het niet zo nauw bekeek en zo zieke dieren heeft verspreid.

En wat te denken aan de (grijze) import van dieren vanuit Polen,Roemenie,Bulgarije en noem ze maar op uit die kant van de EU ?
Denk je dat daar alles 100% getest en gezond is ?
Je wilt niet half weten hoe dat eraan toegaat daar en dat komt allemaal lekker NL in.
Groetjes, Marco


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2011, 12:26:09
Ben er volledig mee op de hoogte hoe de import van dat soort dieren gaat. Ben zelf tijden op zoek geweest naar een goede vogel, maar ben heel vaak de "zaak" voorbij gelopen, juist omdat van de buitenkant het al een bende was.
Uiteindelijk een goede vogel gevonden bij een hobby kweker die het wel allemaal netjes voorelkaar had, wel een paar centen meer betaald, maar uiteindelijk vast goedkoper uit ;)

Wanneer je vogelmarkten bezoekt, heb je genoeg gezien. (de goeden daar gelaten). Als je dat ziet, is het een wonder dat er niet vaker ernstige ziektes uitbreken.

Ben (mede) om die reden gestopt met de hobby, en bezit nu nog 1 paartje parkieten.

Het BPP is twee maal bij mij geweest (uiteraard op mijn verzoek) om mijn collectie te bemonsteren. Beide keren negatief, dus twee maal een BPP sticker gehad.

Hoe het in het oostblok gaat, daar kan ik me wel een voorstelling van maken..... Dan zullen "onze" markten nog wel "heilig" zijn ;)