Alarmeren zonder P2000

Auteur Topic: Alarmeren zonder P2000  (gelezen 5149 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Gepost op: 10 mei 2011, 17:40:07
Ik vraag me het volgende af. Dit betreft zowel de beroepsbrandweer (met kazernebezetting) en vrijwilligers (die van huis/werk opgepiept moeten worden).

Op welke manieren kunnen zij worden gealarmeerd buiten P2000 om?
Hoe vaak gebeurd dit in de praktijk en in welke gevallen?
Als dit mogelijk is, zijn er situaties waar dit wordt gebruikt om te voorkomen dat nieuwsgierigen/pers/fotograferen van een melding weten?

Ik heb wel is een melding gezien op P2000 dat i.v.m. een update of onderhoud aan het P2000 systeem, tijdelijk een SMS alarmering wordt ingeschakeld. Maar wordt dit bijvoorbeeld ook in andere situaties gebruikt?

Er zijn hier vast mensen die mij er meer over kunnen vertellen.

Alvast bedankt,
Koen


Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2011, 17:53:13
Er zijn een aantal mogelijkheden:

- via c2000: een voertuig dat al op straat is krijgt van de RAC een doormelding. Dit gebeurt veel op dagen met zeer veel incidenten (storm/oud&nieuw etc.). In de VRU wordt er dan op een aantal posten een 'vaste post' ingericht, waarvandaan de voertuigen die al op straat zijn worden aangestuurd. Vandaag nog een voorbeeldje van een doormelding via C2000:

p2kflex
16:24:24 10-05-11GROUP-1P 1 CONTAINERBRAND Soestdijkerweg - N234 10 b DLR Ernst Sillem Hoeve Eenh: DLR722 ZST712
0709350BRW Zeist (Den Dolder) (Blusploeg)
0709357BRW Zeist (Kazernealarm)
0709358BRW Zeist (Beroepspersoneel)
0709561BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode district Binnensticht - Lekstroom)


Terwijl beide voertuigen aanrijdend waren kwam er nog een OMS-Brandalarm van de Willem Arntsz Hoeve op de Dolderseweg. De 722 is naar de containerbrand gegaan en de 713 heeft de OMS afgehandeld.

- via SMS: als alarmering via P2000 (mogelijk) niet werkt heeft de RAC de nummers van de brandweerlieden. In het geval van een melding worden ze dan per SMS opgeroepen

- Via de telefoon: de -meestal-  bevelvoerder neemt contact op met de RAC voor gegevens omtrent een melding of voor overleg of uitrukken noodzakelijk is. Voor vrijwillige posten zal er dan alsnog een alarmering moeten volgen, voor beroepskorpsen kan er via het kazernealarm ook een ploeg verzameld worden.... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2011, 18:03:36
Er zijn een aantal mogelijkheden:

- via c2000: een voertuig dat al op straat is krijgt van de RAC een doormelding. Dit gebeurt veel op dagen met zeer veel incidenten (storm/oud&nieuw etc.). In de VRU wordt er dan op een aantal posten een 'vaste post' ingericht, waarvandaan de voertuigen die al op straat zijn worden aangestuurd. Vandaag nog een voorbeeldje van een doormelding via C2000:

p2kflex
16:24:24 10-05-11GROUP-1P 1 CONTAINERBRAND Soestdijkerweg - N234 10 b DLR Ernst Sillem Hoeve Eenh: DLR722 ZST712
0709350BRW Zeist (Den Dolder) (Blusploeg)
0709357BRW Zeist (Kazernealarm)
0709358BRW Zeist (Beroepspersoneel)
0709561BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode district Binnensticht - Lekstroom)


Terwijl beide voertuigen aanrijdend waren kwam er nog een OMS-Brandalarm van de Willem Arntsz Hoeve op de Dolderseweg. De 722 is naar de containerbrand gegaan en de 713 heeft de OMS afgehandeld.

- via SMS: als alarmering via P2000 (mogelijk) niet werkt heeft de RAC de nummers van de brandweerlieden. In het geval van een melding worden ze dan per SMS opgeroepen

- Via de telefoon: de -meestal-  bevelvoerder neemt contact op met de RAC voor gegevens omtrent een melding of voor overleg of uitrukken noodzakelijk is. Voor vrijwillige posten zal er dan alsnog een alarmering moeten volgen, voor beroepskorpsen kan er via het kazernealarm ook een ploeg verzameld worden.... ;)

Dank voor je snelle reactie.

Hoe groot is de kans dat P2000 niet gebruikt wordt? En in welke gevallen zou dan voor gekozen worden voor zover daar een verklaring voor is?
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2011, 18:12:24
Brabant-Noord

Den Bosch(Beroeps),
Worden altijd gealarmeerd met de kazernealarm, dat is de centralist die door een omroepinstallatie praat en na 1/2 minuten gaat de P2000 pieper af.
Ook heb je daar net als de vrijwilligersposten een vaste telefoon, dus via die weg kan ook.
In Den Bosch wordt bijna niet alarm gegeven als ze voor de politie/ambulance moeten werken, zoals lijk in het water, soms afhijsing patiënt.

Vrijwilligers:
Meestal via P2000, of er moet een kader oproep zijn geweest, dan word er gevraagd of de bevelvoerder wil bellen, deze belt dan en die beslist of hij de brandweermannen zelf belt, of de post rustig laat opkomen via P2000.
Bij uitval hebben ze in Brabant-Noord nog een speciale nood p2000code(werkt volgens mijn via PANCRAS?).
En als dat niet werkt hebben we altijd nog de communicator, De centralist spreek een bandje in en het communicatorsysteem belt na de betreffende brandweermannen en speelt het bandje af(Volgens mijn 15/25 lijnen te gelijk)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2011, 19:08:47
Dank voor je snelle reactie.

Hoe groot is de kans dat P2000 niet gebruikt wordt? En in welke gevallen zou dan voor gekozen worden voor zover daar een verklaring voor is?

Klein. Veruit de meeste meldingen gaan via P2000. Ik heb zelf in een halfjaar tijd nu twee keer een doormelding via C2000 meegemaakt en nog geen SMS-alarmering.

In veruit de meeste gevallen zullen uitrukken tijdens de procedure 'grote drukte' via C2000 gaan, waardoor je op die manier een hoop meldingen zal missen als P2000-volger. Normaliter wordt er vrijwel altijd gealarmeerd via P2000, ook bij minder prettige klusjes. Ik ken echter ook een paar gevallen waarbij na telefonisch contact is uitgerukt voor nare klussen. Maar dat zijn toch de gevallen waar je als fotograaf echt niet bij wil zijn............
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2011, 09:27:46
Dit gaat dan via sms.

Bevelvoerder(en eventueel ook de commandant) ontvangen een sms van de AC.

Deze worden geacht hun ploeg z.s.m. op de hoogte te brengen van het feit dat p2000 niet werkt. Bij een eventuele melding, wordt hetzelfde gedaan. Alleen dan met het verzoek zich met prio 1 (of 2, hangt van de melding af) naar de kazerne te begeven.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2011, 22:53:27


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2011, 12:13:59
Hier nog even een voorbeeldje van een storing P2000/C2000:

http://www.webregio.nl/groot-alkmaar/regionaal-nieuws/artikel/1937264/korte-storing-p2000-noordholland-noord-.aspx

Ik schrok om half 12 'savonds wakker van mij GSM die afging. Nadat ik had opgenomen kreeg ik van een computer te horen dat ik met Prio 1 naar de kazerne moest. In de kazerne hebben we de AC gebeld en de alarmering zou die nacht via de postcommandant lopen die rechtstreeks door de AC zou worden gebeld.

Had toch wel een uitdaging geworden als je moet communiceren met de AC via een telefoon en je maakt grote brand...
Hoe ga je communiceren met de 120 en 130 en OVD?  ???
Alles komt goed!


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2011, 22:28:47
Naast P2000 kan ook gebruik gemaakt worden van de Communicator. Dit is een alarmeringscomputer, die telefonisch een boodschap verzendt. Via scenario's kunnen groepen mensen gebeld worden.

De GHOR Kennemerland gebruikt dit standaard om bijvoorbeeld de Geneeskundige Combinatie te alarmeren (waaronder AMBU-team en het Hoofd Gewondennest).
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2011, 23:30:55
Hier nog even een voorbeeldje van een storing P2000/C2000:

http://www.webregio.nl/groot-alkmaar/regionaal-nieuws/artikel/1937264/korte-storing-p2000-noordholland-noord-.aspx

Ik schrok om half 12 'savonds wakker van mij GSM die afging. Nadat ik had opgenomen kreeg ik van een computer te horen dat ik met Prio 1 naar de kazerne moest. In de kazerne hebben we de AC gebeld en de alarmering zou die nacht via de postcommandant lopen die rechtstreeks door de AC zou worden gebeld.

Had toch wel een uitdaging geworden als je moet communiceren met de AC via een telefoon en je maakt grote brand...
Hoe ga je communiceren met de 120 en 130 en OVD?  ???

Als P2000 of GMS plat ligt, hoeft C2000 niet ook plat te liggen....
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!