PreCom pager met beschikbaarheid bevestiging (terugmelding)

Auteur Topic: PreCom pager met beschikbaarheid bevestiging (terugmelding)  (gelezen 93683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Had het hier nog niet zien staan
Kwam zojuist het volgende tegen;


PreCom
Helaas komt het steeds meer voor dat er onderbezetting is bij hulpverleningsdiensten ten tijde van een alarmering. Het grootste probleem is dat men hierin geen duidelijk overzicht heeft en er derhalve niet op kan anticiperen. In het PreCom innovatie project is een alarmontvanger in ontwikkeling die hiervoor de oplossing zal bieden.
Globaal is het nieuwe systeem in twee delen op te splitsen, ten eerste het op voorhand beheersbaar maken van de inzetbaarheid en ten tweede inzicht te geven van de daadwerkelijk opkomst ten tijde van een alarmering.
In de praktijk komt het helaas meer en meer voor dat een tijd na een alarmering men pas constateert dat de opkomst van bepaalde functies te laag is. Of dat de volledige inzetbaarheid van de vrijwilligers te laag is.
Het probleem is, dat dit pas kan worden geconstateerd nadat iedereen is opgekomen op bijvoorbeeld de brandweer kazerne, ongeveer een 6 minuten na de daadwerkelijke alarmering. Op deze nieuwe generatie alarmontvangers kan men na een alarmering direct zijn beschikbaarheid bevestigen door een druk op de knop. De verantwoordelijke kan zo direct zien wat de inzetbaarheid gaat zijn. Indien nodig kan hij direct terugkoppelen naar de centralist om een tweede groep te alarmeren.

Naast de beschikbaarheid ten tijden van alarmering is deze ook op voorhand te beheersen door een ingebouwd aan- en afwezigheids systeem in de alarmontvanger. Via een kalender kan de vrijwilliger op korte en lange termijn ingeven dat hij niet inzetbaar is op bepaalde dagen / tijden vanwege bijvoorbeeld vakantie of cursussen buiten de regio. Via een led indicator kan de gebruiker zijn eigen inzetbaarheid controleren en zo nodig met een druk op de knop wijzigen. Wanneer er onderbezetting dreigt te ontstaan kan de vrijwilliger of verantwoordelijke op voorhand actie ondernemen om onderbezetting te vermijden.
Met deze nieuwe generatie alarmontvangers kan eerder actie worden ondernomen, kan de betrouwbaarheid van directe inzet van vrijwilligers beter worden gegarandeerd maar ook de efficiëntie van een alarmering worden verhoogd.

Bron: P2000shop.nl




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2011, 11:08:09
Heel interessant, wij hebben eerder al eens gezocht naar zo'n systeem maar werken nu nog steeds met excel-bestandjes en mail- en sms-groepen.
De vraag is alleen welk achterliggend systeem je nodig hebt? Wat moet er in de centrale komen aan hard- en software om het te laten werken, of is het Saas??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2011, 15:22:06
In Brabant-Noord vragen ze het nu de post commandanten

Voldoende opkomst

(Regiegroep OV 15-9)

Semafoon met GPS.
Ja / nee
Toelichting:

 

Aan- en afmelden opkomst per semafoon
Ja / nee
Toelichting:

 

Brandweerrooster
Ja / nee
Toelichting:


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2011, 15:29:39
Heel interessant, wij hebben eerder al eens gezocht naar zo'n systeem maar werken nu nog steeds met excel-bestandjes en mail- en sms-groepen.
De vraag is alleen welk achterliggend systeem je nodig hebt? Wat moet er in de centrale komen aan hard- en software om het te laten werken, of is het Saas??

En nog interessanter .... Wat moet er aan zender en accu in zo'n pager zitten, om een terugmelding te verzenden; en welke frequentie / netwerk wordt daarvoor gebruikt ?

Het betrouwbaar terugmelden van een keuze is vaak in strijd met zaken als draagbaarheid en accu levensduur. Anders gezegd: als je er een zender bij moet bouwen ....

Peen
Redacteur van


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2011, 15:38:37
Iemand bekend met de technologie die men hierin gaat gebruiken?

Het meeste logische lijkt mij de alarmeringen, zoals nu het geval is, via het FLEX protocol en de terugkoppeling via een (particulier) LTE netwerk (3G/4G) naar een willekeurige applicatie. Dit betekend dan ook dat je met het LTE netwerk nog veel meer mogelijkheden kan creëren, een spraakboodschap die wordt meegestuurd bijvoorbeeld. Zo behoud je de stabiliteit van P2000, maar zijn er (indien beschikbaar) veel aanvullende diensten mogelijk...

Maar ik ben net als peen erg benieuwd naar het formaat, en metname ook hoe stevig het geheel wordt... Kan je er dan nog steeds mee gooien en smijten? ::)


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2011, 16:02:30
En hoe waterdicht is het terugmelden?? als ik nu zie hoeveel mafkezen die niks met hulpdiensten te maken hebben een P2000 pager op zak hebben.......lijkt mij de stap 'voor de gein' terugmelden niet zo groot?? >:(
1:87 modelletjes:  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2011, 16:07:27
En hoe waterdicht is het terugmelden?? als ik nu zie hoeveel mafkezen die niks met hulpdiensten te maken hebben een P2000 pager op zak hebben.......lijkt mij de stap 'voor de gein' terugmelden niet zo groot?? >:(

Ontvangen en zenden zijn twee gescheiden systemen. Je moet je voor kunnen stellen als een korps 10 leden heeft en er lopen 100 hobbyisten met zo'n pager, dan is het echt niet mogelijk dat er meer terugmeldingen zijn dan korpsleden :) De terugmelding zal dan via een UMTS/LTE netwerk gaan en daarvoor is logischerwijs een simkaart nodig. Of de pager ook niet ontvangt zonder simkaart dat weet ik niet en weet ook niet of dat wenselijk is. Alarmering lijkt me de primaire functie, terugmelden secundair.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2011, 16:15:50
En hoe waterdicht is het terugmelden?? als ik nu zie hoeveel mafkezen die niks met hulpdiensten te maken hebben een P2000 pager op zak hebben.......lijkt mij de stap 'voor de gein' terugmelden niet zo groot?? >:(

Dat is natuurlijk niet mogelijk... P2000 werkt met het FLEX-protocol, hierbij is geen mogelijkheid tot terugkoppeling of andere 2-weg communicatie. De "terugmeldpagers" zullen dus een extra zender/ontvanger krijgen, die volgens een ander beveiligd digitaalnetwerk  terugkoppelt aan andere systemen (GMS, roostersysteem etc).

De stap om ook de callout bij eenzelfde netwerk onder te brengen wordt met dit wel erg klein. Het probleem wat je daarmee krijgt is dat bijvoorbeeld een privaat 3G netwerk nooit zo stabiel kan zijn als het P2000 systeem.

Een andere mogelijkheid is dat op den duur het hele paging gebeuren wordt geintregeerd in het TETRA netwerk. Wellicht is tegen die tijd het C2000 uitgebreid met TEDS, dat is de breedband versie van TETRA, waarbij bijvoorbeeld ook videostreaming mogelijk is. Een ander onafhankelijk (breedband) netwerk voor de hulpdiensten is natuurlijk ook een optie.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #8 Gepost op: 30 december 2011, 23:25:06
Ik was op het internet op het brandweerforum aan het rondkijken en kwam een terugmeldpager van onze zuiderburen tegen.

http://212.123.1.53/sonal.be/template_product2.asp?PL0=3&PL1=49&PL2=129&lng_iso=nl

Citaat
RES.Q Digitale pager van de nieuwe generatie

- Primair alarm dmv digitale paging (POCSAG)
- Automatische ontvangstbevestiging via terugmeldingskanaal
- Manuele ontvangstbevestiging via terugmeldingskanaal
- GPS positionering
- Geo alarmering
- GSM en/of paging communicatie opties
- Qualiteitscontrole van het alarmeringsproces
- Ondersteuning van Express Alarm™, IDEA™ encryptie, turbo paging
- Web interface voor lokalisatie
- On air configuratie
- Dual frequency alermering (DFA)
- Eenvoudige integratie in bestaande operationele systemen


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2011, 23:29:47
Wij werken met het brandweerrooster. Prima systeem als iedereen het gewoon netjes invult en je kunt precies zien wanneer er problemen zijn kwa bezetting.