PreCom pager met beschikbaarheid bevestiging (terugmelding)

Auteur Topic: PreCom pager met beschikbaarheid bevestiging (terugmelding)  (gelezen 93664 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #40 Gepost op: 12 april 2013, 22:36:25
Als je je afmeld, komt er achter je naam ipv een groen bolletje, een rood bolletje te staan. Wanneer er tekort manschappen / bevelvoerders / chauffeurs zijn, geeft het bord een signaaltje naar degene die zich als laatste afmeldde. Hij of zij krijgt dan een bericht dat ie op de kazerne moet blijven. Wanneer er dan een melding is, kan je direct op het bord zien of je als manschap of als bevelvoerder nodig bent. Ook houdt het bord rekening met de personen die zijn opgeleid voor de WvD.

Als ik in Opmeer vrijwilliger was zou ik mijn pager meteen laten omprogrammeren! Als ik met mijn vriendin ergens heen wil en ik meld mij af, wil ik geen melding krijgen waarin ik verplicht word om te blijven. Ik ben toch vrijwilliger? Dan is het risico van de gemeente dat er wel eens een onvolledige bezetting kan zijn. Zo niet, moet je vrijwilligers gaan kazerneren en laten uitbetalen. Maar dan kan je deze pagers ook wel wegdoen.

Dat je bij onvoldoende bezetting bijvoorbeeld de postcommandant een melding geeft om de acute onderbezetting aan te geven is beter, maar wat hij er dan aan moet doen blijft dan ook weer een vraag. Moet hij dan het voertuig uitmelden? Moet hij mensen gaan verplichten weer inzetbaar te zijn? Moet hij de laatste die zich heeft afgemeld gaan opbellen om hem thuis te houden? Het is en blijft de keus van de gemeente (straks regio) om met vrijwilligers te blijven werken en zal hier de consequenties ook van moeten inzien.
Dat je de achterliggende agenda gebruikt om te inventariseren op welke dagen/tijden je een structurele onderbezetting hebt, is een goede keuze. Dan kan je er namelijk wat aan doen. Maar gebruik het systeem niet om de vrijwilliger vast te leggen.

In de gemeente waar ik werk loopt er al een aantal maanden een proef met PreCom pagers. Deze pagers worden voornamelijk gebruikt om de opkomst na een melding te inventariseren. Wij zijn namelijk als "koude" beroepsorganisatie in de kazerne aan het werk om de vrijwilligers aan te vullen als er een uitruk is. De achterliggende agenda gebruiken wij om het rooster van de "beroeps" op de kazerne te bepalen.

Bij een uitruk kunnen de vrijwilligers binnen ongeveer 40 seconden aangeven of ze opkomen, afwijzen of ze kunnen vergeten te drukken. Mocht je per ongeluk het verkeerde knopje indrukken, kan je binnen deze tijd nog wijzigen. Het scherm in de kazerne is nu leeg en bevat alleen de melding. Na 45 seconden gaat de server inventariseren en stuurt een overzicht van de melding en de opkomende personen naar het scherm. Hierbij kan je meteen zien of je een bevelvoerder, chauffeur en voldoende manschappen hebt. Daarnaast gaat een tijdbalk lopen waarna wij als beroepsorganisatie na 4 minuten aanvullen en wegrijden met de vrijwilligers die wel opkomen.

Het voordeel van het systeem is dat de terugmeldfunctie geheel los staat van de paging. Je kan je afmelden maar bij een melding zal je pager evengoed afgaan en kan je alsnog aangeven dat je komt. Dit is makkelijk als je bijvoorbeeld net thuis komt en je agenda staat nog op afwezig. Ook bij onvoldoende bereik van het GSM netwerk krijg je evengoed je melding, alleen komt niet op het scherm te staan dat je opkomt.

Het systeem van PreCom is erg handig alleen zijn er mijn inziens drie grote nadelen:
1. Je bent totaal afhankelijk van de vrijwilliger. Als hij/zij de agenda niet goed gebruikt (invult) kan je het achterliggende systeem wel wegdoen.
2. De pager is erg groot en log. Hij is 1,5x breder en bijna 2x hoger dan de Galaxy, daarnaast is hij zwaarder door de grote accu.
3. De pager moet bijna iedere dag aan de lader, waarbij de Galaxy het soms wel een week volhoudt.
Alles komt goed!


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #41 Gepost op: 13 april 2013, 13:11:53
Als ik in Opmeer vrijwilliger was zou ik mijn pager meteen laten omprogrammeren! Als ik met mijn vriendin ergens heen wil en ik meld mij af, wil ik geen melding krijgen waarin ik verplicht word om te blijven. Ik ben toch vrijwilliger? Dan is het risico van de gemeente dat er wel eens een onvolledige bezetting kan zijn. Zo niet, moet je vrijwilligers gaan kazerneren en laten uitbetalen. Maar dan kan je deze pagers ook wel wegdoen.

Bij nader inzien, het kan ook alleen naar de postcommandant worden verzonden. Ik dacht van niet maar zal het nog wel ff navragen. Ik ben het wel met je eens dat het vervelend is al zou je dan niet weg kunnen maar je bent niet verplicht om te blijven.

Het systeem van PreCom is erg handig alleen zijn er mijn inziens drie grote nadelen:
1. Je bent totaal afhankelijk van de vrijwilliger. Als hij/zij de agenda niet goed gebruikt (invult) kan je het achterliggende systeem wel wegdoen.
2. De pager is erg groot en log. Hij is 1,5x breder en bijna 2x hoger dan de Galaxy, daarnaast is hij zwaarder door de grote accu.
3. De pager moet bijna iedere dag aan de lader, waarbij de Galaxy het soms wel een week volhoudt.

Ik heb geen ervaring met de pager (zal ik zeer waarschijnlijk ook niet krijgen) maar ik krijg er regelmatig dingen dingen over te horen. Mijn vader regelt deze dingen allemaal en hij loopt al 1 - 2 maanden met de PreCom rondt. Desondanks:

1) Gedeeltelijk waar. Wanneer er een melding binnenkomt kan je deze alsnog afwijzen en zal het systeem bij onderbezetting een signaaltje doorgeven naar de AC, die daarop een buurtkorps alarmeert. (Denk dat het zo werkt).

2) Wen er maar aan  ;). Maar daar in tegen kan je er ook meer mee. Denk aan de agenda en etc. Dit kost natuurlijk extra batterij en daarom zal de accu ook groter zijn...

3) Kan, ik weet van mijn vader (en veel van het korps) dat hij/hun de Galaxy bijna elke dag aan de lader legt. Op lange termijn verslechtert de batterij dan maar dat is minimaal.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 14 april 2013, 19:43:39
2) Wen er maar aan  ;). Maar daar in tegen kan je er ook meer mee. Denk aan de agenda en etc. Dit kost natuurlijk extra batterij en daarom zal de accu ook groter zijn...

Het is een beetje een non-argument om het toe te schrijven aan de technische mogelijkheden, men kan inmiddels alle techniek en functionaliteit uit een digitale portofoon in een apparaatje stoppen dat kleiner en dunner is dan mijn smartphone... Het is meer de kwestie dat er een goed product voor ontwikkeld moet worden... ::)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #43 Gepost op: 15 april 2013, 02:39:49
Als ik met mijn vriendin ergens heen wil en ik meld mij af, wil ik geen melding krijgen waarin ik verplicht word om te blijven. Ik ben toch vrijwilliger? Dan is het risico van de gemeente dat er wel eens een onvolledige bezetting kan zijn. Zo niet, moet je vrijwilligers gaan kazerneren en laten uitbetalen. Maar dan kan je deze pagers ook wel wegdoen.

Bestaat er in jouw voorbeeld een beurtrol met meerdere ploegen die elk afwisselend een weekdienst hebben of is iedereen altijd van dienst?

Wij zijn namelijk als "koude" beroepsorganisatie in de kazerne aan het werk om de vrijwilligers aan te vullen als er een uitruk is.

Interessant om het eens zo te lezen. Doorgaans is het hier in Vlaanderen andersom (vrijwilligers vullen beroeps aan). Is jullie werkwijze geen dure werkwijze? Beroepskrachten zijn immers relatief duur terwijl hun inzet (en dus return) zeer variabel is (hangt namelijk af van de opkomst van vrijwilligers).

Bij een uitruk kunnen de vrijwilligers binnen ongeveer 40 seconden aangeven of ze opkomen, afwijzen of ze kunnen vergeten te drukken. Mocht je per ongeluk het verkeerde knopje indrukken, kan je binnen deze tijd nog wijzigen. Het scherm in de kazerne is nu leeg en bevat alleen de melding. Na 45 seconden gaat de server inventariseren en stuurt een overzicht van de melding en de opkomende personen naar het scherm. Hierbij kan je meteen zien of je een bevelvoerder, chauffeur en voldoende manschappen hebt. Daarnaast gaat een tijdbalk lopen waarna wij als beroepsorganisatie na 4 minuten aanvullen en wegrijden met de vrijwilligers die wel opkomen.

Twee bedenkingen hierbij:

1. Loop je niet het risico dat vrijwilligers enkel voor interessante meldingen gaan bevestingen? Voor een woningbrand komen we graag, een reinigen openbare weg drukken we maar gauw effe weg?

2. Waarom pas na 4 minuten aanvullen? OK, ik begrijp de logica binnen jullie systeem maar is het voor de burger niet beter om meteen de beroeps te laten instappen en aan te vullen met vrijwilligers?

Hier is het vaak de werkwijze dat mensen zich aan- en afmelden via sms of internet vòòr een alarm binnenkomt. Daardoor heb je geen terugmeldpagers nodig en ben je verplicht "te eten wat de pot schaft". Je terugtrekken na een ontvangen alarm gaat immers niet meer, dat had je dan maar vroeger moeten doen. Wie beschikbaar is, wordt bij een alarm dan ook meteen ingepland en dit ongeacht de soort melding. De pc neemt hiervoor als basis de aanwezige beroepsmensen en vult vervolgens aan met de geselecteerde, dus beschikbare vrijwilligers. Je weet dus meteen wie er zal komen. Eenmaal de opgeroepen manschappen in de kazerne zijn, wordt er vertrokken. Dit systeem laat ook toe om vòòr een alarm al te anticiperen op een mogelijk tekort, dat ook wordt gemeld door de pc die voortdurend de boekhouding bijhoudt.

Ik begrijp dus niet goed waarom men het zo moeilijk maakt met terugmeldpagers.

Collegiale groeten ;)


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #44 Gepost op: 18 april 2013, 17:33:07
Bestaat er in jouw voorbeeld een beurtrol met meerdere ploegen die elk afwisselend een weekdienst hebben of is iedereen altijd van dienst?

Wij hebben bij onze blusploeg geen diensten en kennen ook geen ploegenindeling. In principe hebben wij dus altijd dienst. Wij hebben namelijk te kort uitrukken om in ploegen te gaan werken. Daarnaast zijn wij van mening dat als je diensten moet gaan draaien, je eigenlijk geen vrijwilliger meer bent. Ook zou je dan de terugmeldpager niet nodig hebben.

Citaat
Interessant om het eens zo te lezen. Doorgaans is het hier in Vlaanderen andersom (vrijwilligers vullen beroeps aan). Is jullie werkwijze geen dure werkwijze? Beroepskrachten zijn immers relatief duur terwijl hun inzet (en dus return) zeer variabel is (hangt namelijk af van de opkomst van vrijwilligers).

Wij kennen 2 soorten beroeps, de repressieve "warme" beroeps (in de steden) en de ondersteunende "koude" beroeps op kantoor. Ik ben aangenomen als ondersteunende beroeps en heb dus primair geen uitruktaak en kan mij vrij door de hele gemeente verplaatsen. Alleen is het probleem opgetreden dat er in een van de blusploegen onvoldoende bezetting is overdag.
Wij (ik en mijn collega's) hebben de opdracht gekregen om op de betreffende kazerne kantoor te houden en te zorgen dat de bezetting is aangevuld. Dit heeft dus niets met kosten te maken en is alleen een tijdelijke oplossing totdat er voldoende nieuwe vrijwilligers zijn opgeleid. Hierna zal mijn standplaats weer veranderen naar het gemeentehuis.

Citaat
1. Loop je niet het risico dat vrijwilligers enkel voor interessante meldingen gaan bevestingen? Voor een woningbrand komen we graag, een reinigen openbare weg drukken we maar gauw effe weg?
2. Waarom pas na 4 minuten aanvullen? OK, ik begrijp de logica binnen jullie systeem maar is het voor de burger niet beter om meteen de beroeps te laten instappen en aan te vullen met vrijwilligers?

Antwoord op je vragen:
1. Als je een melding ontvangt (ongeacht welke) en je bent binnen een bepaalde tijd van de kazerne en beschikbaar, bevestig je je komst. Als je echt niet beschikbaar bent (omdat je bijvoorbeeld buiten het dorp aan het werk bent) kan je afwijzen. We gaan er vanuit dat je natuurlijk wel een gemotiveerde vrijwilliger bent en dus ook op bijvoorbeeld een wegdekreiniging zult afkomen. Het bevestigen van een melding is alleen om te zien of je 6 mensen hebt om de TS te bezetten en anders kan je vervanging aanvragen en komt er een ander korps.
2. Het zou sneller (en daardoor beter) zijn om als beroeps in te stappen, alleen is het een vrijwilligerskorps en moet je deze vrijwilligers voor laten gaan.

Citaat
Ik begrijp dus niet goed waarom men het zo moeilijk maakt met terugmeldpagers.

Men maakt het op zich niet moeilijk met terugmeldpagers. De terugmeldfunctie is alleen bedoeld om na een melding te kunnen zien wie er opkomen en of dit voldoende mensen zijn om de TS te bezetten. Het geval met aanvullen van vrijwilligers, zoals dat op mijn werk gaat is namelijk een uitzonderlijk geval voor de meeste korpsen in onze regio. In principe zit er niemand op de kazernes, waardoor het terugkoppelen van de opkomst heel belangrijk is.

Ik hoop dat ik je hiermee wat meer duidelijkheid op je vragen heb kunnen geven.
Alles komt goed!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #45 Gepost op: 18 april 2013, 17:48:04
Loop je niet het risico dat vrijwilligers enkel voor interessante meldingen gaan bevestingen? Voor een woningbrand komen we graag, een reinigen openbare weg drukken we maar gauw effe weg?

Daarin zie ik geen verschil met de 'oude' werkwijze. Als iemand niet kan (of in jouw voorbeeld "niet wil") dan weet je dat nu in elk geval en kun je er (als AC) sneller op anticiperen. Uiteindelijk kun je er ook statistieken op loslaten waaruit blijkt dat Jantje steevast wegdekreinigingen 'weigert' en maar al te graag bevestigt zodra er sprake van brand is.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #46 Gepost op: 18 april 2013, 23:56:47
@ HTI, bedankt voor de info!

Het grote verschil zit 'em er in dat de 'vrijwilligersfilosofie' bij jullie breder wordt toegepast (wat ook normaal is als er geen ploegen zijn en iedereen altijd van dienst is). Daardoor weet men natuurlijk minder goed wat te verwachten inzake opkomst en worden terugmeldpagers haast noodzakelijk om toch een adequaat beeld te hebben.

Daarin zie ik geen verschil met de 'oude' werkwijze. Als iemand niet kan (of in jouw voorbeeld "niet wil") dan weet je dat nu in elk geval en kun je er (als AC) sneller op anticiperen. Uiteindelijk kun je er ook statistieken op loslaten waaruit blijkt dat Jantje steevast wegdekreinigingen 'weigert' en maar al te graag bevestigt zodra er sprake van brand is.

Ja maar als je specifiek de mogelijkheid aanreikt om meldingen weg te drukken, kan je er nadien als AC moeilijk iets over zeggen, hé. Als die mannen dan nog 50% van de interventies doen (maar dan enkel de 'leuke') zijn die mensen nog altijd een meerwaarde en kan je ze weinig verwijten.
 
Nu ja, als je geen ploegen hebt, moet je als vrijwillger wel zelf die keuzes maken of je draait 24/7 beschikbaarheden voor de brandweer. Een systeem met relatief veel vrijheid geeft altijd risico op plantrekkers.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #47 Gepost op: 19 april 2013, 09:09:23
Ja maar als je specifiek de mogelijkheid aanreikt om meldingen weg te drukken, kan je er nadien als AC moeilijk iets over zeggen, hé.

Bij individuele meldingen niet nee, maar zoals ik al zei zie ik zo 1,2,3 geen verschil met het oude systeem. Vroeger dacht je "ik ga niet". Nu meld je "ik kom niet". Op de lange termijn kun je dan exact zien wie wel/niet opkomt voor welk type melding (voor zover dat nog niet geregistreerd werd). Daar kun je wel degelijk iets mee, niet als AC, maar wel als korps/regio.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2013, 19:26:24
Citaat van: Hunter link=msg=1152228 date=1366355363
Bij individuele meldingen niet nee, maar zoals ik al zei zie ik zo 1,2,3 geen verschil met het oude systeem. Vroeger dacht je "ik ga niet". Nu meld je "ik kom niet". Op de lange termijn kun je dan exact zien wie wel/niet opkomt voor welk type melding (voor zover dat nog niet geregistreerd werd). Daar kun je wel degelijk iets mee, niet als AC, maar wel als korps/regio.

Het nadeel van de PreCom-pagers (eigenlijk meer het systeem) is dat je pas op het moment van alarmering weet of er genoeg mensen zijn. Er zit geen controlemogelijkheid in om vóór een alarmering te kunnen zijn of er genoeg mensen zijn. Van een paar posten in onze regio die met dit systeem werken begreep ik dat zij een bezettingsrooster hanteren en daarnaast de PreCom-pagers hebben om zowel voor als tijdens een alarmering te kunnen monitoren of er genoeg mensen zijn (iemand kan vergeten zijn zich uit te melden bijvoorbeeld).

Wat ik wel een prachtige optie vind is de terugkoppeling van de pager welke 'functies' ontbreken. Als er bijvoorbeeld een chauffeur ontbreekt kan de pager gelijk nog een keer piepen voor een chauffeur, die dan alsnog kan besluiten op te komen. Dat werkt niet als er echt niemand in het dorp is, maar bij gevalletjes 'een ander lost het vast wel op' is dat erg handig! ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2013, 21:42:03
Er zit wel degelijk een bezettingsrooster in de PRECOM pager.

Je kunt je via een agenda en adhoc aan en afmelden.
Bij een onderbezetting krijgt de postcommandant een onderbezettingsmelding zodat hij iets kan regelen.
Die onderbezettingsmelding is zelfs op functie.

Je weet dus al voor de alarmering of er een onderbezetting is of niet...