Zware aardbeving Spanje - 11-05-2011

Auteur Topic: Zware aardbeving Spanje - 11-05-2011  (gelezen 5784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 12 mei 2011, 09:55:32
Citaat
Dertig naschokken in Zuidoost-Spanje

In de Spaanse stad Lorca zijn tot nu toe zo'n dertig lichte naschokken geweest. De stad in het zuidoosten van Spanje werd gisteren getroffen door twee aardbevingen. Een groot deel van de gebouwen in het historische centrum is verwoest of onveilig geworden voor de bewoners.

De stad telt zo'n 90.000 inwoners. Ongeveer 10.000 van hen konden of durfden niet terug naar hun huis, meldt correspondent Rop Zoutberg: "Ze hebben met hun hele hebben en houen, mannen, vrouwen en kinderen, doorgebracht op markten en schoolpleinen".

Het leger heeft tenten opgezet om de inwoners tijdelijk in op te vangen en er is een loods opengesteld waar normaal een jaarmarkt wordt gehouden. Patiënten van een plaatselijk ziekenhuis zijn geëvacueerd.

Minder doden
Er kwamen gisteren zeker acht mensen om het leven. In eerdere berichten was sprake van tien doden, maar dat aantal is naar beneden bijgesteld. De doden zijn vijf mannen, twee zwangere vrouwen en een kind.

Premier Zapatero bezoekt het stadje later vandaag.

De laatste zware aardbeving in het zuidoosten van Spanje was eind jaren 90. Toen raakten twintig mensen gewond.
Bron:NOS


Gast

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 12 mei 2011, 10:08:52
Ik zie blauw/oranje zwaailichten.
De kleur oranje is in gebruik voor ambulances en brandweer, blauw is expliciet voor de politie, dus die blauw/oranje balk zou een dienst kunnen zijn die voor beiden werkt of ze gaan in Spanje over naar de combi-kleuren.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #32 Gepost op: 12 mei 2011, 10:20:23
In Spanje reed toch alleen de politie met blauwe zwaailichten, want op 1:30 zie ik een hulpverleningswagen met blauw/rode zwaailichten staan.

Er staat een site op die wagen: http://www.112rm.com/ . Nou is m'n Spaans niet zo goed, maar via google translate: Seguridad ciudadana y emergencias = Openbare veiligheid en noodsituaties.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 12 mei 2011, 11:14:18
Ik zie blauw/oranje zwaailichten.
De kleur oranje is in gebruik voor ambulances en brandweer, blauw is expliciet voor de politie, dus die blauw/oranje balk zou een dienst kunnen zijn die voor beiden werkt of ze gaan in Spanje over naar de combi-kleuren.
Het blauw/oranje verhaal is nog uit de Franco tijd en daarom vond ik deze combi zo apart.
Verder rijden Ambulances daar ook met Amber/Rood.