Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011

Auteur Topic: Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011  (gelezen 54742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Geen vervolging van politieman
Amsterdam , 10-7-2014

​De door het Openbaar Ministerie genomen beslissing om niet tot vervolging over te gaan van de politieman die op 14 mei 2011 heeft geschoten op leden van een voetbalteam rust op goede gronden. Dit heeft het gerechtshof Amsterdam vandaag beslist in twee zaken. Het hof stelt vast dat het uitermate betreurenswaardig is dat de man die is overleden juist heeft geprobeerd escalatie te voorkomen. Hij heeft zich op geen enkel moment gewelddadig gedragen tegen de politieman.
In de beslissing is een gedetailleerde beschrijving opgenomen van hetgeen is waargenomen op de beelden die zijn opgenomen door beveiligingscamera’s die waren gericht op de plek waar alles zich afspeelde.

Schoten
Het hof is tot de conclusie gekomen dat de kans dat de later oordelende strafrechter in deze zaken tot een veroordeling zou komen of een beroep op noodweer of noodweerexces niet zou honoreren zo goed als uitgesloten is. De reden daarvoor is dat de politieman geconfronteerd werd met aanhoudend tegen hem gericht geweld. Hoewel de politieman bij zijn verweer daartegen gebruik maakte van geweldsmiddelen met oplopende intensiteit, hield dit geweld niet op. Aannemelijk is daarom dat de politieman vreesde voor een noodlottige afloop en hij geen andere mogelijkheid zag dan het lossen van schoten.

Informatie over de artikel 12 Wetboek van strafvordering-procedure staat op de informatiepagina.

Het vonnis valt hier te lezen:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2014:2707

Wat mij opvalt is de gedetailleerde omschrijving van wat er op de camerabeelden te zien is. Wat mij betreft heeft het hof hier dus de enige juiste conclusie getrokken.

Na meer dan drie jaar dus eindelijk een afronding van de zaak. De familie heeft aangegeven nog wel naar het Europese hof te stappen, maar dat kan niet meer leiden tot een nieuwe vervolging.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Ik kan deze beslissing van het gerechtshof wel begrijpen.

Toch kan ik mij ook de emoties bij de familie wel voorstellen, want uit deze beslissing van het hof om de politieagent niet te vervolgen, blijkt ook dat het dodelijk verwonde slachtoffer geen geweld gebruikt heeft tegen de politieagent.

Een zaak met meerdere kanten dus ...