Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011

Auteur Topic: Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011  (gelezen 54741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Zeg je dat ook tegen AT5 en al die andere media?

Ja dat zeg ik ook tegen de media Hunter !!!!!
Ik ga niet alle media site's er voor af zoeken maar als ik zoiets tegen kom zeg ik er wel wat van.
Met zo'n onderwerptitel veroordeel je in mijn ogen al iemand terwijl er nog helemaal niets bekend is.

Ik vind niet dat je er vanuit mag gaan dat een agent iemand expres doodschiet en die suggestie wordt met zo'n titel wel gewekt.
Of de media er ook iets mee doet is een tweede en een reactie krijg je meestal niet eens terug.
Men is wat dat aangaat puur op sensatie uit zonder de feiten en omstandigheden te kennen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Sorry, maar dit is het bekende slakken en zout verhaal. Het is inmiddels bevestigd dat het slachtoffer overleden is ten gevolge van een politiekogel. Het slachtoffer is dus gedood door een politiekogel en is dus gedood door een agent. Je kunt de titel verdraaien zoals je wilt, maar het zijn de feiten. Als er had gestaan "...vermoord door agent" dan zou je gelijk hebben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik als blauwe zie het probleem ook niet. Ik zou het tactischer brengen, maar er staan geen leugens/onwaarheden in de titel. Ik sluit me bij Peter aan, alhoewel ik de kop van de nos beschaafder vind: "Dode in Amsterdam door politiekogel"
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Hondenbegeleider politie schiet man dood in Amsterdam

http://www.hulpdienstenonline.nl/hondenbegeleider-politie-schiet-man-dood-amsterdam
Bron tekstbijdrage: Martin Damen
Laatst bijgewerkt op 14 mei 2011 om 22:05

Zaterdagavond 14 mei heeft er om  22:10 uur een schietpartij plaatsgevonden op de hoek van de Weteringschans en de Spiegelgracht in Amsterdam Centrum.

Volgens getuigen zouden daar wat problemen zijn geweest met een aantal personen en een politieagent van de hondenbrigade (hondengeleider). De politieagent zou in een zodanige doodsbedreigende situatie hebben gezeten, dat hij zijn vuurwapen trok en drie personen heeft neergeschoten. Eén persoon werd ter plaatse gereanimeerd, maar overleed ter plaatse. Twee andere personen raakten gewond en werden met spoed door met een ambulance overgebracht naar een ziekenhuis in Amsterdam.

Deze beide slachtoffers zijn tevens verdachten en staan in het ziekenhuis onder politiebewaking. De politieagent in kwestie is direkt door collega's overgebracht naar het politiebureau. De politie zette direkt het gebied rond plaatsdelict ruim af met het bekende rood-witte afzetlint.

Personeel van de afdeling Forenische Opsporing (FO) verrichte sporenonderzoek. Omdat het een politeiagent betrof die vermoedelijk geschoten heeft, doet de rijksrecherche onderzoek naar dit schietincident.

Foto's: Martin Damen
http://www.hulpdienstenonline.nl/hondenbegeleider-politie-schiet-man-dood-amsterdam
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
GETUIGEN GEZOCHT SCHIETINCIDENT SPIEGELGRACHT (15-05-2011)

http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=9537&d=0

Bij een schietincident op de Spiegelgracht/ hoek Weteringschans is zaterdagavond 14 mei een man overleden. Bij het schietincident dat plaatsvond om 22.15, was een agent betrokken. Hij heeft met zijn dienstwapen geschoten.

Getuigen gezocht
De districtsrecherche Centrum wil graag spreken met mensen die iets gezien of gehoord hebben. U kunt hen bellen op 0900-8844.

Twee mensen raakten gewond en zijn overgebracht naar een ziekenhuis. Een groot gebied rond de Spiegelstraat werd afgezet.  Omdat er een politieman betrokken is, wordt het incident in onderzoek genomen door de Rijksrecherche.
Samen sterk in de hulpverlening!


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
'Agent Spiegelgracht werd belaagd en valt niets te verwijten'

16 mei 2011 | 11:35

AMSTERDAM De agent die afgelopen zaterdagavond betrokken was bij een schietpartij op de hoek van de Spiegelgracht en de Weteringschans in het centrum van Amsterdam, handelde puur uit noodweer. Dat vertelt een anonieme getuige aan RTV Noord-Holland.

Bij de schietpartij kwam een 31-jarige man uit Amsterdam om het leven, twee anderen raakten gewond.

De getuige vertelt: "De agent kwam aan met zijn bus, stapte uit en wilde twee jongens arresteren. Die twee maakten deel uit van een grotere groep. Waarom ze gearresteerd werden, weet ik niet. Ik heb niet gezien of ze iets vernield hadden."

Wapenstok helpt niet
"Toen de agent de twee in de bus wilde meenemen, liep het uit de hand. Een deel van de groep, duidelijk dronken, begon zich ermee te bemoeien en greep de agent vast, bij zijn keel dacht ik," aldus de getuige. "Zo'n vier mannen begonnen op hem in te beuken. De agent probeerde de belagers van zich af te slaan met zijn wapenstok, maar dat hielp helemaal niks. Ze gingen maar door met schoppen en slaan."

Volgens de getuige klonk er vervolgens een schot. Eén van de mannen in de groep viel volgens hem direct achterover. "Hij was volgens mij op slag dood. Opvallend was dat de anderen zich daar niet door lieten stoppen en doorgingen met het geweld tegen de agent. Waarschijnlijk heeft hij daarna nog een keer geschoten, maar dat weet ik niet precies."

Aangehouden personen zitten nog vast
De negen personen die werden aangehouden in verband met de schietpartij zaten maandagochtend nog vast. Onder hen zijn de twee personen die gewond raakten bij het incident. Dat liet de politie maandagochtend weten.

"Respectloos"
Omstanders probeerden na het schot in te grijpen, vertelt de getuige. Er waren binnen no-time vijf of zes politiewagens ter plaatse. Pas toen zou het geweld zijn gestopt. De getuige vindt het ongelofelijk dat iemand in functie zó wordt tegengewerkt door een groep dronken mannen. "Het sloeg helemaal nergens op. Respectloos. De agent kon waarschijnlijk niet anders."

Spiegelgracht
Het incident gebeurde zaterdagavond rond kwart over tien op de Spiegelgracht. Wat er precies is gebeurd, is volgens de politie nog onduidelijk. Wel staat vast dat een politieagent schoten heeft gelost. Hoe het met de gewonden gaat, is nog niet duidelijk.

bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/56846/%27Agent+Spiegelgracht+werd+belaagd+en+valt+niets+te+verwijten%27


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Voetbalteam dodelijke schietpartij was RKAVIC

Het voetbalelftal dat zaterdagnacht bij een dodelijke schietpartij betrokken is geraakt met de politie, blijkt een team te zijn van de Amstelveense club RKAVIC.

Bij de schietpartij kwam de 31-jarige Michael, aanvoerder van het team, om het leven. Ook zijn broer Nick werd geraakt door een kogel. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis, maar is buiten levensgevaar.

De broers spelen allebei in het vierde van RKAVIC. Het team werd dit jaar kampioen en dat werd afgelopen zaterdag gevierd met een boottocht door de grachten. Maar eenmaal weer op de kant ontaarde het feest in een drama.

Volgens ooggetuigen kreeg een deel van het team het aan de stok met de politie, omdat die ze wilde aanhouden voor het vernielen van een fiets. Er ontstond een vechtpartij, waarbij een agent zich zo in het nauw gebracht voelde dat hij zijn wapen trok. Op het moment dat Michael tussenbeide wilde komen, loste de agent een schot. Michael werd in zijn hart geraakt en was op slag dood.

Justitie onderzoekt de zaak. Op dit moment zitten nog 9 leden van het team vast. De recherche zal ze aankomende week allemaal verhoren.

http://www.at5.nl/artikelen/62390/voetbalteam-dodelijke-schietpartij-was-rkavic


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Op onderstaande link staat een geluidsfragment van een verslaggever die beelden van een bewakingscamera heeft gezien. Deze camera heeft de situatie vastgelegd.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/56846/Verdachten+nog+vast+na+dodelijke+schietpartij/

De tekst is verder voor een groot deel gelijk aan mijn eerdere post. Ik probeer te bedenken wat ik verder nog voor commentaar hier neer kan zetten, maar ik weet het echt niet. Ik hoop alleen, op basis van dit verslag, dat ik dit nooit mee hoef te maken.

Sterkte voor de meeste betrokkenen...


sylvester1986

  • Gast
Als je een agent bedreigt cq in het nauw drijft, dan moet men ook niet janken dat ze iemand doodschieten en men moet maar eens weten wat wel en niet kan, want men denkt in dit (...) landje maar alles te kunnen maken >:(

Schietende agent zat in doodsnood

door John van den Heuvel
AMSTERDAM -  De politieman die zaterdagavond in Amsterdam de 31-jarige amateurvoetballer Michael Koomen van het Amstelveense RKAVIC doodschoot, zegt dat hij bijna werd gewurgd en uit noodweer schoot.

Dat blijkt volgens justitie uit de eerste resultaten van het rijksrechercheonderzoek. Volgens de lezing van de politieman, een ervaren hondengeleider van het Amsterdamse korps, reed hij zaterdagavond in de buurt van de Spiegelgracht in een politiebusje. Hij zag dat twee mannen een meisje van de fiets sleurden en besloot in te grijpen. De agent slaagde erin de mannen te arresteren en geboeid in de politiewagen te zetten.
Volgens getuigen werd plotseling het autoportier opengetrokken en probeerden twee tot drie andere mannen, die deel uitmaakten van een grotere groep, de politieman naar buiten te trekken. De politieman zelf verklaart dat de mannen hem bij de keel grepen en dat hij geen lucht meer kreeg.
Arts
Deze verklaring van de agent wordt ondersteund door een verklaring van een arts, die duidelijke verwondingen en sporen van verwurging aan de hals van de politieman constateerde. Ook andere getuigen hebben bevestigd dat de agent door meerdere personen zeer hardhandig werd belaagd.
De politieman zegt in pure doodsnood enkele schoten te hebben gelost om zichzelf te redden. Een van de politiekogels trof Michael Koomen dodelijk in het bovenlichaam. Twee andere mannen, onder wie de broer van het slachtoffer Nick Koomen, werden ook geraakt. Volgens de agent was er geen tijd om pepperspray of een wapenstok te gebruiken.
Het slachtoffer en de verdachten, onder wie de twee gewonden, behoren tot het vierde elftal van RKAVIC. Het elftal vierde feest in Amsterdam omdat het kampioen was geworden.

Bron:Telegraaf