Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011

Auteur Topic: Politieagent schiet verdachte dood op Weteringschans - Amsterdam 14-05-2011  (gelezen 54988 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Zo is het zéker niet bedoeld!
Sorry!


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Er staat een voetbalelftal bij de deur van je bus aan je te duwen en te trekken... Hoe lang denk jij dat dan 2 a 3 minuten duren?  >:(
Tuurlijk, meer procedures. Lost alles op in Nederland.

Je gaat gezellig stappen, met je vrienden van de politieschool, het leger of zoals in dit geval je voetbalclub. Er ontstaat baldadigheid, de politie grijpt in, de situatie loopt volledig uit de hand, er wordt geschoten... Eén dode, twee gewonden.
Dit was niet de opzet van deze politie man toen hij eerder die dag aan zijn dienst begon
Dit was niet de opzet van de vrienden toen zij eeder die dag vrolijk op pad gingen.

Dit is een verschrikkelijke gebeurtenis met inderdaad enkel verliezers. Laten we nou met respect afwachten wat de onderzoeken uitwijzen en niet met ongefundeerde uitspraken en smilies op deze gebeurtenis reageren.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Hoe lang zou het geduurd kunnen hebben tot er assistentie voor de hondengeleider kon komen,2 of 3 minuten?
Zijn hiervoor geen procedures,een man alléén,middenin het uitgaansgewoel?
Die zullen er nu wél uitgebreid komen,zo gaat dat toch vaker.......


Of daar ''speciale'' procedure's voor zijn? Ik ken ze in ieder geval niet! Ik weet wel dat ik me voor kan stellen dat je ingrijpt en iets doet. Je bent namelijk altijd nog politieagent (waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat er opgetreden wordt én dat de men geen rare grappen gaat uithalen) ...

Afvragen of de agent (of de Nederlandse Politie) hier speciale aandacht aan moet (gaan) schenken is in mijn opinie die omgekeerde wereld :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Advocaat: 'Agent is de schuldige'        
Nieuws - Moord  
dinsdag 17 mei 2011 14:33  
De advocaat van twee van de leden van voetbalclub RKAVIC die betrokken waren bij het schietincident in het centrum van Amsterdam zegt dat de agent niet uit noodweer handelde tegen AT5. Advocaat Rob Meerman: 'Je mag alleen van je vuurwapen gebruik maken bij noodweer, en dat was volgens de getuigen die wij hier op kantoor hebben, en dat zijn er nogal wat, niet aan de orde.' De agent is volgens hem zeker geen slachtoffer maar een dader en terecht verdacht: 'Ik denk dat de agent een grote mate van schuld heeft, dat hij in zo'n precaire situatie terecht is gekomen.' Zie video na de break.

Op dit moment zitten twee van de negen zaterdag gearresteerde voetballers nog vast. De Rijksrecherche onderzoekt de zaak. In de wet staat dat een agent pas van zijn vuurwapen gebruik mag maken als er sprake is van 'ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding', dan is sprake van noodweer.

Het verhaal van Rob Meerman, zelf oud-politieman, staat lijnrecht tegenover het verhaal dat een andere oud-politieman, John van den Heuvel, vanmorgen naar buiten bracht in De Telegraaf. Allebei werkten ze begin jaren negentig bij het pseudokoop-team van de Amsterdamse politie.

Eén van de cliënten van Meerman ligt in het ziekenhuis, de ander is vrijgelaten maar kan nog wel worden opgeroepen voor verhoor.

 
Bron: http://www.crimesite.nl/nieuws/moord/21228-advocaatl-agent-is-de-schuldige.html

Via de link is er ook een filmpje te zien van de advocaat.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
"Je mag alleen van je vuurwapen gebruik maken bij noodweer?"

En dat van een oud politieman. Sorry advocaat, lees jij de boeken nog maar eens door.
Er zijn meer gronden wanneer je je vuurwapen mag gebruiken.

Het zou strafbaar moeten zijn als advocaten leugens staan te vertellen. Feitelijkheden, daar moeten ze zich mee bezig houden.

Aanvulling, heb net het filmpje zitten kijken.
Wat een drol van een advocaat, excuus voor de woorden.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
De precieze regels m.b.t. het vuurwapengebruik voor de geďnteresseerden:

AMBTSINSTRUCTIE  VOOR  DE  POLITIE,  DE  KONINKLIJKE  MARECHAUSSEE  EN  ANDERE  OPSPORINGSAMBTENAREN
Hoofdstuk 2. Geweld
§ 2. Vuurwapens


http://www.st-ab.nl/wettennr03/0237-004_Ambtsinstructie_voor_de_politie,_de_Koninklijke_marechausse_en_andere_opsporingsambtenaren.htm


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Bij deze bestempel ik de advocaat als appelflap van 2011 !!

Toch vraag ik mij af, waar deze man zijn studie heeft genoten...


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
goed.. ik ben vaak kort door de bocht en bij deze ben ik dat ook.. je blijft gewoon af van een hulpverlener.

Het (als het zo is) heel spijtig dat een persoon die de zaak wil sussen juist net het slachtoffer is geworden maar wat het ook mag zijn, als je met een groep een agent aanvalt dan vraag je erom.

Enige die schuldig zijn in mijn ogen aan de dood van deze jongen is zijn eigen voetbal team.

Als hun gewoon hun poten thuis hadden gehouden dan was dit niet gebeurd.
Want ik er wel van uit (al is het een aanname) dat een agent echt niet zo maar schiet. Als hij het aan had zien komen dan had hij eerder zijn hond gepakt dan zijn wapen lijkt me.
Want (corrigeer me als ik het fout heb) het gaat hier toch om een hondebegeleider?

Persoonlijk heb ik veel te danken aan de politie.. ben niet misschien dan niet geheel objectief.. voor mij is het gewoon.. hou je poten thuis..


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Want (corrigeer me als ik het fout heb) het gaat hier toch om een hondebegeleider?

Klopt, het was een hondengeleider. Hebben ze trouwens geen op afstand bedienbare kooi+klep/raam op die wagen zitten (heb ik vaker gezien namelijk)? Uiterst handig, maar ja, achteraf hé.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
gebruik maken bij noodweer, en dat was volgens de getuigen die wij hier op kantoor hebben, en dat zijn er nogal wat, niet aan de
De rest van het voetbalteam zeker. Ja..... Die zijn objectief....  :-X