Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 38217 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Gepost op: 17 mei 2011, 11:11:18
Eerst zal ik mijzelf voorstellen.
Ik ben een derdejaars student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.

Ik ben bezig met mijn bachelor eind project.
Hiervoor moet ik een product ontwerpen voor Schuurman BV, die handelt in quad en kart onderdelen.

Voor de mensen die niet weten wat een quad is:



Nu wil ik kijken of ik wat voor de reddingsbrigade kan ontwerpen.
In het buitenland worden er al quads gebruikt voor slachtoffer vervoer, ik wil kijken of ik onderdelen kan ontwerpen om deze te verbeteren.

Ik had een paar vragen, en zou blij zijn als jullie die willen beantwoorden.
Opmerkingen of suggesties zijn ook welkom!


Hebben jullie wel eens problemen met het vervoeren van slachtoffers uit lastig bereikbare gebieden?

Is het belangrijk dat het slachtoffer stabiel en schokvrij kan liggen (ivm met het moeilijk begaanbare terrein, bij huidige  quads liggen de slachtoffers zonder vering achterop)
Welke spullen zouden er minimaal mee moeten kunnen met de quad?

Wat is het huidige gebruik van quads bij de reddingsbrigade in Nederland?


Alvast bedankt!




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2011, 19:46:20
Citaat
Hebben jullie wel eens problemen met het vervoeren van slachtoffers uit lastig bereikbare gebieden?

Dit is, met name voor kustbrigades, één van de hoofdtaken van de Reddingsbrigade. We worden dus ingezet om slachtoffers, materialen en dergelijke van en naar lastig bereikbare plekken te brengen. Denk aan; duinen, strand, bos, ondergelopen gebied, recreatiegebieden.  

Citaat
Is het belangrijk dat het slachtoffer stabiel en schokvrij kan liggen (ivm met het moeilijk begaanbare terrein, bij huidige  quads liggen de slachtoffers zonder vering achterop)

Dit is zeker voor de slachtoffers met (mogelijk) wervelletsel van essentieel belang. Tevens is het een prettigere ervaring voor de patient.

Citaat
Welke spullen zouden er minimaal mee moeten kunnen met de quad?

Dat ligt aan de taken waarvoor de ATV wordt ingezet... Dit lijstje bestaat uit algemene zaken waar ik zo snel even aan denk;
  • Volledige BLS uitrusting (incl. AED en Zuurstofkoffer)
  • Rescuecan
  • Werpzak
  • Brandblusser en blusdeken
  • Werkverlichting
  • Verbindingsmiddelen
  • Afzetmiddelen
  • Pionnen/Amber signalering (In het geval dat de ATV ook op de openbare weg wordt ingezet in bijv. een recreatiegebied)
  • Iets van een geintregeerde soundcommander/megafoon/signaalgever zou bijzonder handig zijn
  • Mogelijkheid om je reddingsvest ergens kwijt te kunnen

Citaat
Wat is het huidige gebruik van quads bij de reddingsbrigade in Nederland?

Dat ligt eraan wat je verstaat onder "quad". Er zijn talloze (naar eigen wensen aangepaste) kleine ATV's in omloop, ik ken echter maar 2 brigades die echt met quads zoals op het plaatje rijden. In bijvoorbeeld Duitsland worden deze veel meer gebruikt.

Wat je de laatste jaren steeds meer ziet is dat er kleine ATV's zoals de Kawasaki Mule en Yamaha Rhino in gebruik worden genomen als patrouille en snel interventie voertuig. Bij onze brigade hebben we al jaren ervaring met Mules, maar wij gebruiken deze voertuigen dan ook weer totaal anders dan op het strand. Daarbij moet je dan aan alles denken tussen het te water laten van boten tot het met spoed begeleiden van ambulances.

Hierbij lopen we tegen de volgende zaken aan: We hebben geen goede mogelijkheid om (kuip) brancards en wervelplanken goed te zekeren voor transport. Deze worden nu overdwars op de laadbak geplaatst (Zwaartepunt brancard in het midden, en er is mogelijkheid om bijv. door te gaan met reanimatie) en dan gezekerd met enkele bandjes, als er geen andere optie is. Dit transport gaat uiteraard stapvoets, maar iets in de vorm van een brancarddrager zou geweldig zijn.  

De dynamo van de motor kan niet voldoende spanning opwekken om naast de primaire accu, ook de secundaire accu geladen te houden. Dit levert met langdurig gebruik van de signalering wel eens probelemen op.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2011, 19:56:50
Even voor de beeldvorming;



Dienst:                   Reddingsbrigade Zeeland
Standplaats:              Vlissingen (Nollestrand)
Soort voertuig:           quad
Merk en type:             Yamaha
Overige bijzonderheden:   foto is in Vlissingen genomen op het Nollestrand






Citaat van: © Hans Schotvanger


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2011, 10:37:58
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Weet je misschien of er nog meer problemen optreden bij het gebruik van de huidige quads/atv's? Of anders verbeter punten?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2011, 11:31:51
De voertuigen moeten voornamelijk heel erg goed bestand zijn tegen zware omstandigheden en het betere gooi- en smijt werk... Zo staat regelmatig zo'n voertuig tot z'n assen aantoe in de prut en rijdt hij 5 minuten later weer met vol gas over de openbare weg. Er is ook niet altijd tijd om even rustig warm te draaien, dit proberen we echter 's ochtends wel zo veel mogelijk te doen. En daarnaast heb je aan de kust ook nog last van zout water...

Een windscherm zou ook een must zijn voor de ogen, buiten dat je dan in winterse omstandigheden wat minder snel "doodvriest". En het lijkt me bijna logisch, maar een kogel voor en achterop zijn niet te missen. Goede handvaten zijn, metname voor de bijrijder, ook niet te missen, het gaan soms écht hard, over ruw terrein...

Daarnaast zou het mij persoonlijk handiger lijken, als alle bediening centraal "voor" je zit (Mobilofoon, verlichting etc.). In ons geval moet je nu onder je zitplaats duiken om het volume van de mobi aan te passen, terwijl de schakelaars voor de signalering en werkverlichting tegen het dak zitten...  

Het voertuig moet echter wél compact, snel en wendbaar blijven, daarom gebruiken wij ze namelijk...

Als ik op nog meer zaken kom, hoor je van mij! ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2011, 22:29:34
Weet je misschien of er nog meer problemen optreden bij het gebruik van de huidige quads/atv's? Of anders verbeter punten?

Even contact opnemen met de brigade van IJmuiden  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2011, 23:16:21
Even contact opnemen met de brigade van IJmuiden  ;)
Die is volgens mij niet van hun zelf..
Maar die kan zeker verbetert worden staan alleen 2 grote lijken kisten op lijkt het wel.
surfplank etc. kan geen kwaat


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2011, 21:51:50
Die is volgens mij niet van hun zelf..
Maar die kan zeker verbetert worden staan alleen 2 grote lijken kisten op lijkt het wel.
surfplank etc. kan geen kwaat

Apart, striping, flitsers en communicatiemiddelen :

Foto's van vandaag op www.incidentnet.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2011, 22:03:16
Hierbij nog wat plaatjes van quads in dienst van de hulpverlening. Wellicht dat het je nog op ideëen brengt :)

Het wagenpark van stichting MOS (medische ondersteuning sportevenementen)
(...)




Dienst: Stichting MOS
Afdeling: nvt
Standplaats: Gronsveld
Roepnummer: MOS 09
kenteken: 41-SF-BP
Soort voertuig: ambulance-quad
Merk & type: Suzuki Kingquad 750AXi 4x4
Bijzonderheden: voertuig is nog in opbouw, gaat met name gebruikt worden voor off-road evenementen, voorzien van lier



Dienst: Ambulance Event Service
Standplaats: nb
Roepnummer: nb
Soort voertuig: Quad
Merk & type: Yamaha Rhino
Bijzonderheden:

Yamaha Rhino, nu met oranje-rode lichtbalk.

Dienst:                    Ouddorpse Reddingsbrigade
Roepnummer:                Oud 1-30
Soort voertuig:            Quad
Merk en type:              Yamaha Rhino
Overige bijzonderheden:    Enige quad met KNBRD striping. Bevat tevens voorbouwlier.

Hierbij ook nog een foto van de quad die rondreed voor promotie tijdens de resque Vlissingen:


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2011, 21:44:25
Wederom bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

Ik heb nu met meerdere reddingsbrigades contact gehad en ga zaterdag in Ouddorp meekijken.

Ik heb nu concepten liggen voor een aparte kar achter de quad, die probeer ik zo licht en compact mogelijk te krijgen, maar toch de basis voorzieningen van een ambulance te geven.
Maandag moet ik het presenteren voor het bedrijf.

Suggesties blijven welkom!