Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 38347 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2011, 22:17:35
Wederom bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

Ik heb nu met meerdere reddingsbrigades contact gehad en ga zaterdag in Ouddorp meekijken.

Ik heb nu concepten liggen voor een aparte kar achter de quad, die probeer ik zo licht en compact mogelijk te krijgen, maar toch de basis voorzieningen van een ambulance te geven.
Maandag moet ik het presenteren voor het bedrijf.

Suggesties blijven welkom!

Leuk dat je in Ouddorp langs komt! Ik ben er zelf niet dit weekend, maar ben benieuwd wat je ervaringen zijn!


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2011, 23:48:25
Dit wil ik even volgen. Leuk dat je meegaat kijken, hopelijk komt er iets nuttigs uit voort.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2011, 17:23:18
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen ATV voor snel ter plaatse zijn met spullen... en een ATV die geschikt is voor patienten vervoer...

Een multi-trauma patient vervoeren op een simple Quad, is domweg onverantwoord.. (kinetische energie tijdens transport en schokken zijn te groot..)
In on effen terrein in dragen met 6 personen het meest veilig voor de patient..    

Een daarop geprepareerde ATV of 4x4 die min of meer stapvoets rijdt (Vergelijkbaar met de MULE van EMS..)  is redelijk goed te gebruiken...  Echter een de patient op een wervelplank, en echter in een laadbak en stapvoets rijden kan natuurlijk al snel..  
In een ruime laadbak van een grote ATV , kan je zelfs al reanimerend  stap voets rijden..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2011, 11:41:49
Voor mijn gevoel moet je een atv alleen gebruiken om snel ter plaatse te kunnen zijn, eventueel ambu personeel ter plaatse te krijgen. Of het wenselij is om slachtoffers op een atv mee te nemen weet ik niet heeft niet mijn voorkeur.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2011, 00:52:22
Voor mijn gevoel moet je een atv alleen gebruiken om snel ter plaatse te kunnen zijn, eventueel ambu personeel ter plaatse te krijgen. Of het wenselij is om slachtoffers op een atv mee te nemen weet ik niet heeft niet mijn voorkeur.

Voorkeur: Absoluut niet... Nodig: In sommige gevallen wel.

Daarnaast hebben we het natuurlijk niet alleen over multi-trauma slachtoffers. Ook iemand met een gebroken been of iemand met net teveel drankjes, pilletjes en dergelijke op...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2011, 18:34:07
Mijn voorkeur zou nog altijd gaan, om met 6 personen, het slachtoffer over alle hindernissen te dragen...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2011, 11:36:35
met 6 man dragen is over een afstand van 800m door mul zand is tillen met 6 man niet altijd de meest wenselijke manier.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 1 juni 2011, 10:37:07
met 6 man dragen is over een afstand van 800m door mul zand is tillen met 6 man niet altijd de meest wenselijke manier.

9910001

Grijns, tuurlijk heeft ook lopen een beperking, en kan natuurlijk ook anders met 8 mensen, of afwisselen... Een goed en laag bij de grond terreinvaardigvoertuig die stapvoets rijdt kan altijd ook nog..  de meeste terreinvoertuigen zijn namelijk hoog van de grond af, (daarmee is het ook een terreinvaardigvoertuig).

Het probleem ontstaat voornamelijk bij een chauffeur die niet of onvoldoende bewust is van de kinetische energie die op het slachtoffer komt, bij te snel optrekken, hobbels, en snelrijden over oneffenterrein.

Gemotoriseerd patienten vervoer over oneffenterrein is niets wat je zo maar aan elke vrijwilliger kan overlaten..  het vergt domweg wat training en zelfdiscipline, en flink omgaan met stress en druk van het incident..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 1 juni 2011, 12:55:24
Daar zijn we het dan over eens dat niet iedere vrijwilliger deze taak kan vervullen. Het zelfde is van toepassing op andere rollen binnen de brigade.

9910001
9910001


eddyvW

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #19 Gepost op: 1 juni 2011, 22:23:43
Vergeet vooral ook de Gator van Strandreddingsbrigade Westerschouwen (WSC-130) niet!



Een scan uit een duits vakblad voor de brandweer (Feuerwehr magazin, nr 12 2007) beschrijft iets wat op jouw project lijkt - wellicht heb je er wat aan.
(tijdelijk online, tot eind juni)