Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 38215 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 13 juni 2011, 18:21:45
Ik ben nog wel benieuwd naar de behoeftestelling binnen de reddingsbrigades :)

Is het concept van een ATV + aanhanger een concept dat zij willen gaan gebruiken voor patiëntentransport? Ik heb tot nog toe nooit een dergelijk concept gezien namelijk. Meestal wordt dit d.m.v. terreinvoertuig (al dan niet met opbouw) of een Unimog (KNRM) gedaan.

Vandaar dat ik me afvraag of men werkelijk via dit concept wil gaan werken. Ik zou ook denken dat een aanhanger meer schommelt dat een voertuig en daarom minder gewenst is.


Ik zie dat Joost net een vergelijk punt aanhaalt ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2011, 18:43:40
Het is een kwestie van uitproberen, denk ik. Ik zie veel voordelen van quad's. Of patiëntenvervoer mogelijk/wenselijk is... tsja.

Om te zien of er soortgelijke ontwikkelingen buiten ons kikkerlandje zijn even ge-googled op "quad" en "lifeguard" leverde dit interessante vehikel op:



Bron: http://asap911.com/

ASAP/Alternative Support Apparatus (field ambulance)

Verder veel "gewone" quads met alleen wat kisten (EHBO?), reddingsmiddelen en als trekker voor trailer-met-jetski.

Het is dus niet echt het ei van Columbus, maar hoe meer initiatieven hoe sneller het als concept breed ingezet zal worden?


Niels Student

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #32 Gepost op: 13 juni 2011, 18:46:26
Die clearance zal er uiteindenlijk wel zijn.
Ik weet dat het geheel nogal groot en zwaar overkomt, maar het zal uiteindelijk licht genoeg worden om met een behoorlijke snelheid voor uit te kunnen trekken. Het voordeel ten op zicht van een ambulance wagen is zijn kleine voorkomen waardoor hij makkelijker en minder opvallend over een druk strand kan. (waar nodig kan hij natuurlijk wel opvallend genoeg gemaakt worden).

Zijn veel lagere aanschafkosten zijn ook belangrijk, het zal een fractie zijn van wat een ambulance voertuig kost.
Enkele reddingsbrigades hebben al een ATV, ze lijken steeds meer in opkomst te komen.
Een ATV kan ook los gebruikt worden waardoor je voor het geld een grotere inzetbaarheid.

Ik snap dat jullie bedenkingen hebben over het plan, maar ik wil jullie vragen of jullie ook reacties willen geven op het ontwerp van het concept, niet alleen over het nu  van het hele concept.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #33 Gepost op: 13 juni 2011, 19:49:18
Ik zie wel wat in de voordelen die Niels noemt. Kleine snelle voertuigjes als deze komen denk ik sneller over onze drukke stranden dan de "normale" terreinwagens.



(eigen designstudie op basis tekening van ASAP, ik laat de uitwerking en invulling verder aan Niels over  8) )


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 13 juni 2011, 22:29:49
en dat je dan die plank met slachtoffer vanaf de waterscooter kunt overdragen aan de quad, waarbij die op een klein, geveerd aanhangerframe komt te liggen. De verzorger kan dan ruggelings achterop de quad zitten bij het hoofd. Dit is geen luxe-vervoer, maar een noodmaatregel waarbij je weinig meer materiaal hoeft aan te schaffen: de quad, waterscooter en de plank heb je immers al..?

Zoiets als dit bedoel je?



Dit bedrijf maakt ze ook: http://www.allterrainresq.com/atr-trailers/


Ik ben zelf zeer gecharmeerd van de ARGO ATV :) En in 'ambulance' uitvoering ziet dat er zo uit:



http://www.argoatv.com/utility/whatsnew_detail.aspx?x=P3%2bVSUd%2briw%3d

of zo:



Goed, ik droom weer verder 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 14 juni 2011, 20:03:19
Misschien ook even kinetische energie die op het slachtoffer komt meenemen..


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #38 Gepost op: 14 juni 2011, 21:22:26
Misschien ook even kinetische energie die op het slachtoffer komt meenemen..

Chinese energie? Nee, zonder gekheid, maar leg toch even uit.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 14 juni 2011, 22:59:10
Tijdens transport van een slachtoffer komt er Kinetische energie , op het slachtoffer, door optrekken en remmen, en door allerlei hobbeltjes en kuilen in de ondergrond..

Tijdens het schokken van het transport kunnen er dus verergering van bestaande letsels ontstaan. Bij een aanhanger, of rijden op oneffenterrein worden die schokken veel groter.

Men heeft het dus over met snelheid slachtoffers te vervoeren in een aanhanger, dan zal de schokken en de impact op een slachtoffer erg groot zijn..