Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 38435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 25 november 2013, 16:14:33
Citaat van: Live link=msg=1222498 date=1385246957
Brandweer ZHZ ‏@BrandweerZHZ 12h
Hulpdiensten oefenen vanochtend op #Sophiapolder in @gemeenteHIA  Inzet van KNRM en Quad voor vervoer naar/ op eiland

10:55 AM - 23 Nov 13

Brandweer ZHZ ‏@BrandweerZHZ 11h
De oefening op de #Sophiapolder  is ten einde. Gewonden gered. De hulpdiensten ervaren de oefening als leerzaam. pic.twitter.com/t3LtoNT1uh

12:04 PM - 23 Nov 13

Multidisciplinaire oefening Sophiapolder Hendrik-Ido-Ambacht
Multidisciplinaire oefening Sophiapolder Hendrik-Ido-Ambacht
rstuij
Gepubliceerd op 24 nov 2013
Citaat
Luchtbeelden vanuit drones tijdens een multidisciplinaire oefening op de Sophiapolder in Hendrik-Ido-Ambacht.

Samenwerking tussen:
-brandweer
-ambulance
-politie
-gemeenschappelijke meldcentrale
-gemeente
-KNRM
-Dordtse Reddings Brigade
-Zuid-Hollands Landschap
-Schippers veerdienst
Samen sterk in de hulpverlening!


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #61 Gepost op: 25 november 2013, 17:14:49
Kapitein,

ik heb niet zo veel technisch inzicht, maar de banden die RWC's nu hebben, zijn toch ballon banden?
http://www.regiogolf.nl/nieuws/30658-reddingsbrigade-schoorl-loopt-vooropnieuw-vaartuig-met-veel-voordelen-klaar-voor-de-zomer

Of zit ik er naast?

Overigens denk ik dat voor patiëntenvervoer een afgesloten auto/KHV toch het meest ideaal is. (mits hier budget voor is) Ik vind zelf werkruimte en privacy voor respectievelijk mijzelf en slachtoffer erg belangrijk.


guest11765

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 27 november 2013, 10:07:30
1) band diameter is te klein. Hierdoor is elke hobbel al een berg. Zie het verschil tussen een kind wat over het strand moet ploeteren of een volwassen mens die er over heen loopt. (het is niet voor niets dat een unimog zulke grote banden heeft)
2) noppenbanden op een niet aangedreven as???? WAAROM????
3) Velen laten de banden van de trailer niet aflopen of staan überhaupt op +2 bar, welk ballon effect heb je dan? Dan kan je net zo goed massieve banden monteren. Want je hebt 400 kilo over 4 banden van +2 bar staan (even voor de brein als voorbeeld; de meeste auto's staan vanaf 1,8 bar OP DE WEG met +1000 kilo)
4) 4 banden produceren veeeeeeel meer weerstand in het zand dan 2 banden
5) door een dubbele as is er op zo'n korte trailer bijna geen bocht te maken zonder gigantische wrijvingskrachten (wederom weerstand > allemaal onnodig!!)
5) De meest belangrijke vind ik > door een dubbele as sta jij als Lifeguard ALTIJD 1 as op te tillen om de aanhanger aan te koppelen. Nou hoop ik voor jou dat de kogeldruk niet meer dan 70 kilo is, maar als je dan ook nog eens 1 extra as van de grond moet tillen, wens ik je veel succes de hele zomer. Lekker voor je rug.........
Even voor het brein; 1 compleet wiel weegt zomaar 10 kilo x 2,  2 hub's (lagers) 5 kilo het stuk, dan komt er nog een stuk trailer bij. Dus een lege trailer aankoppelen is zomaar 30 - 40 kilo. Dan te bedenken dat een ouder mens uit naturen met een gebogen rug tilt en je hebt je hernia compleet. En dan moet de scooter er nog op, het is te hopen dat die een beetje meehelpt. Maar aangezien de motor richting de dissel ligt......................


guest11765

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 27 november 2013, 10:28:19
Citaat van: De reddende engel link=msg=1222915 date=1385396089
Kapitein,

ik heb niet zo veel technisch inzicht, maar de banden die RWC's nu hebben, zijn toch ballon banden?
http://www.regiogolf.nl/nieuws/30658-reddingsbrigade-schoorl-loopt-vooropnieuw-vaartuig-met-veel-voordelen-klaar-voor-de-zomer

Of zit ik er naast?

RWC Bedoel ik de waterscooter mee. Dus de trailer van de waterscooter.

Op een quad zijn ook veel grotere banden te monteren. Maar een persoon op een quad leggen lijkt met niet zo gewenst. Het kan wel in de breedte als het echt niet anders is. Dan zou er een brancard standaard op de achterkant gemaakt kunnen worden. Alleen houd je vrij weinig wieldruk aan de voorzijde over.

Maar als een brigade een klein budget heeft en qua onderhoud niet aan een complete auto vast wil zitten is een quad een betere optie dan b.v. een Rhino (mits de quad bestuurder weet wat hij doet en alle veiligheid in acht neemt) Het voordeel is gewicht en zicht van een quad. Je hebt alle ruimte om je heen. Het nadeel: officieel mag je er maar met 1 persoon op. Rhino 2.

Wat de trailer betreft, er is zooooooo verschrikkelijk veel mogelijk! Een mooi voorbeeld is b.v. mijn eigen aanhanger. Ik heb een oude vouwwagen omgebouwd tot aanhanger. Hier zat al in de jaren 80 een onafhankelijke wielophanging onder met schroefveren en een schokbreker per kant. Deze aanhanger kan met de juiste vering en belading als een vliegend tapijt over het strand. Als je de trailer zo construeert kan je er nog een brancard standaard op maken en eventueel een stoel voor de bijrijder. Als je hem breed genoeg maakt kan er ook nog van alles mee of zelfs reanimeren op de trailer met alle benodigd heden uit het zand. Er is zoveel mogelijk ten opzichte van een dure 4x4 waar je vaak alsnog geen ruimte in hebt.

Ik denk dat als je een beetje trailer laat bouwen je snel aan 2000 euro zit + 8000 euro voor een degelijke quad. Zit je samen voor 10000 met een op maat gemaakt voertuig.
Als je een 4x4 wilt met een beetje ruimte zit je snel aan 20.000 - 40.000 euro en dan moet hij nog op maat gemaakt worden.

Overigens denk ik dat voor patiëntenvervoer een afgesloten auto/KHV toch het meest ideaal is. (mits hier budget voor is) Ik vind zelf werkruimte en privacy voor respectievelijk mijzelf en slachtoffer erg belangrijk.


Shane

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #64 Gepost op: 13 maart 2014, 17:35:16
Dit seizoen gaan wij (de reddingsbrigade den haag)  de Yamaha Rhino Se testen.  Wanneer dit gedaan is zal ik wel stuk posten wat onze ervaring ermee is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #65 Gepost op: 13 maart 2014, 17:59:49
Citaat van: Shane link=msg=1250572 date=1394728516
Dit seizoen gaan wij (de reddingsbrigade den haag)  de Yamaha Rhino Se testen.  Wanneer dit gedaan is zal ik wel stuk posten wat onze ervaring ermee is.

Wat gaat de taakstelling daarvan worden en hoe gaat de uitrusting eruit zien?

Dit in het kader van discussies/heroverwegingen die op verschillende plekken gaande zijn over de inzet en uitrusting van dergelijke ATV's ;)


Shane

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #66 Gepost op: 13 maart 2014, 18:08:32
Aankomend zomer seizoen gaan wij de Reddingsbrigade Den Haag een ATV (Yamaha Rhino SE) Testen, met de kijk op de toekomst wat betreft snelle inzetten en S.O. Vervoer. Zal de test verslagen sturen na dat we dit getest hebben zodat jullie hieruit ook wat punten uit kunnen trekken.


Shane

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #67 Gepost op: 13 maart 2014, 18:27:31
Citaat van: -Joost- link=msg=1250583 date=1394729989
Wat gaat de taakstelling daarvan worden en hoe gaat de uitrusting eruit zien?

Dit in het kader van discussies/heroverwegingen die op verschillende plekken gaande zijn over de inzet en uitrusting van dergelijke ATV's ;)

We hebben een paar doelen waar we naar gaan kijken:
- Manoevreerbaarheid ten opzichte van huidige voertuigen (Mitsubishi L200)
- Gemakken met mooi weer (Aanspreekbaarheid)
- Of het een waterscooter kan trekken
Dit zijn globaal wat punten.

Verder willen we kijken of we het kunnen gebruiken als snelle inzets voertuigen, dus een combinatie van een ATV met een RWC. Of dit ook werkt.

Wat we op het voertuig willen hebben:
- Standaard EHBO materiaal
- Lifebouy (Rescue Can)

Maar na het testen kunnen we pas een concreet plan schrijven met wat zijn taken gaan worden.
Maar zoals er nu naar gekeken wordt vooral Snelle inzetten en met druk strand (Mooier weer) Patrouille Rijden


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #68 Gepost op: 16 maart 2014, 14:15:45
Citaat van: Shane link=msg=1250591 date=1394731651
We hebben een paar doelen waar we naar gaan kijken:
- Manoevreerbaarheid ten opzichte van huidige voertuigen (Mitsubishi L200)
- Gemakken met mooi weer (Aanspreekbaarheid)
- Of het een waterscooter kan trekken
Dit zijn globaal wat punten.

Verder willen we kijken of we het kunnen gebruiken als snelle inzets voertuigen, dus een combinatie van een ATV met een RWC. Of dit ook werkt.

Wat we op het voertuig willen hebben:
- Standaard EHBO materiaal
- Lifebouy (Rescue Can)

Maar na het testen kunnen we pas een concreet plan schrijven met wat zijn taken gaan worden.
Maar zoals er nu naar gekeken wordt vooral Snelle inzetten en met druk strand (Mooier weer) Patrouille Rijden

Wij hebben nu 3/4 jaar (ik weet het niet precies) een Yamaha Rhino en waterscooters. De Rhino voldoet prima. Hij is alleen erg lawaaierig. Als je rijdt moet je goed op de communicatie letten. Ondanks dat we een speaker in het "plafond" hebben geplaatst, is het nog steeds moeilijk alles mee te krijgen.
hij trekt een waterscooter wel en we hebben wegtrailers met ballonbanden, maar liever pakken we de 4x4 hier voor. Lanceren met de Rhino is vaak geen probleem, er uit halen wel. dan mist hij net dat beetje extra power.

- Je bent veel beter benaderbaar voor het publiek, en is handiger op een druk strand vanwege het formaat.
- Ondanks de leverancier vertelde dat je hem niet op zijn kant krijgt, is dit wel mogelijk  :-X
- De trekhaak is afneembaar en zit daarom met een beetje speling in het chassis. Indien mogelijk zou ik er voor kiezen de trekhaak achter de Rhino uit te laten steken. De ruimte tussen kop en onderkant laadbak is best klein waardoor we al eens pijnlijke handen hebben overgehouden bij het losmaken van een traier. Omdat er een beetje speling op zit en dus mee beweegt, wil de trailer wel eens moeite hebben met loskomen.
- Je haalt hem heel makkelijk uit elkaar, wat handig is met schoonspoelen.

Ik kan niet zeggen of je hem wel of niet moet nemen. Je zal het zelf moeten testen. Ieder strand is weer verschillend. Wij zijn er best gelukkig mee.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #69 Gepost op: 16 maart 2014, 14:53:21
Citaat van: EvEs link=msg=1251300 date=1394975745
Hij is alleen erg lawaaierig. Als je rijdt moet je goed op de communicatie letten. Ondanks dat we een speaker in het "plafond" hebben geplaatst, is het nog steeds moeilijk alles mee te krijgen.

Het is op het strand niet erg praktisch, maar een portofoon + oortje doet wonderen. Met een mob en al helemaal met losse portofoons kan je blijven roepen tot je een ons weegt. Zeker als die ATV een tweetoon of ander geluidsignaal krijgt hoor je er helemaal niks meer van, weet niet of dat in DH de bedoeling is(?)