Gebruik van quads bij de reddingsbrigade

Auteur Topic: Gebruik van quads bij de reddingsbrigade  (gelezen 38359 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #80 Gepost op: 22 maart 2014, 15:42:39
Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van deze opbouw van een Yamaha Rhino.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2014, 18:49:20
Ik denk dat ik zojuist verliefd ben geworden op een machine. ''Strandwacht'' aan de voorkant en klaar is kees!


guest11765

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 24 maart 2014, 07:45:05
Geen last van dat hij topzwaar is?


guest11765

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2014, 10:45:55
Citaat van: -Joost- link=msg=1253016 date=1395496357
Je weet waar Haeck werkt?  ;)


Ik werk bij de ANWB als Wegenwacht. Daar verdien ik mijn brood. Dat is het enige waar jullie mij mee mag associëren.
De rest is hobby of bijzaak, waar ik elk jaar maar weer moet kijken of ze mij goed genoeg vinden. Of ik binnen het plaatje pas, en of ze mij kunnen plaatsen.
Neemt niet weg dat ik daar ook diploma's voor heb, die ik deels al had vanuit de wegenwacht. Daar heb ik ook al het 1 en ander in meegemaakt, dus heb er ook al wat ervaring in. Niet zoveel als vele hier.

Mijn kennis komt voort uit waar ik voor geleerd heb, wat ik meegemaakt of aangetroffen heb en wat ik dagelijks nog aan het bijleren ben.

Ik weet dat sommige mijn woorden in twijfel trekken. Ik geef ze gelijk, ik neem ook niet alles voor zoete koek. Eigenwijs zijn is ook een positieve eigenschap, tenslotte leer je veel van fouten. En alles wat goed gaat, ga je maar van uit dat jij het op dat moment goed gedaan hebt.

Ik vind het wel amusant dat sommige hier reageren over techniek alsof zij er ook voor geleerd hebben. Sommige hebben dat ook en weten ook waar ze over praten. Andere, tja......
Sommige zitten wat hogerop in een organisatie en mogen mee beslissen. Horen dan ook wat andere zeggen, en worden een papegaai. Leuk, maar totaal onzinnig.
Ze mogen dan ook wel eens mee als er dingen getest worden, denken er wat uit te leren en gaan dat dan ook rondspuien als waarheid. Terwijl de mensen in een organisatie die nieuwe dingen mogen testen ZELDEN mensen zijn met een technische achtergrond. Zij vragen dan wel eens advies aan technische mensen, maar zodra geld of andere belangen in het spel komen en tegenstrijdig zijn worden al heel snel deze adviezen van tafel geveegd.
Tevens is het nog zo, dat de mensen die de testen doen en de beslissingen maken, zelden met het spul moeten werken, en dus eigenlijk nooit werkelijk de praktijk mee maken. Nooit voelen, zien of meemaken wat de werkvloer voelt, ziet of meemaakt.

Een product is bij mij goed als het hufterproof is. Eigenlijk is dat raar, want waarom mag je er als een hufter mee omgaan en moet het nog goed blijven ook? Dat heeft een aantal redenen, maar een paar zijn:
1) we zijn niet allemaal hetzelfde en we gaan niet allemaal hetzelfde met spullen om (helaas).
2) In onze gedeelde hobby vraagt de situatie er soms om dat we anders met spullen om gaan. Dit kan als gevolg hebben dat dingen veel eerder slijten.
3) Vanuit hogere hand komen werk voorschriften zonder wat voor soort technische onderbouwing dan ook. Gemaakt door beleidvoerders die totaal geen idee hebben wat technisch wel of niet goed is. Maar wat ergens een keer opgevangen is en voor waarheid word aangezien. Vergelijkingsmateriaal is er nog niet, dus word het de hit and error methode.

En het volgende is niet naar 1 persoon gericht:
Plak eens een spiegel of dat bord voor je kop, en kijk eens naar je werkelijke kennis van materiaal voor je een ander afvalt. Als je dat dan doet, zorg voor bewijzen. Stel eens vragen daar leer je misschien nog wat van, of misschien wel de beweegreden waarom iemand iets zegt/schrijft.

Alles wat wij gebruiken valt of staat met onderhoud. We weten dat de zee met zijn zout en de zon een hele slechte combinatie is voor eigenlijk alles wat wij gebruiken. Dat iets bij jullie wel lang mee gaat, wil niet zeggen dat het een goed product is, misschien hebben jullie wel de juiste onderhoudsmethode te pakken. En iets wat 4 jaar het goed doet en vervolgens is alles tegelijk aan vervanging toe hoeft ook niet per definitie een goed product te zijn.
Je kan natuurlijk wel praten over dat het een goed product voor jullie was, als je er van uit ging dat het maar 4 jaar mee hoeft te gaan. Dan heeft het zijn doel volbracht.

Feit blijft, zolang aandrijfassen en tussenlagers niet goed zand/zout vrij gemaakt kunnen worden, niet goed ingevet kunnen worden, deze niet geschikt zijn voor op het strand.
Feit blijft, zolang stekkers en zekering kasten niet goed waterdicht zijn en er zout bij kan komen, deze niet geschikt zijn voor op het strand.
Feit blijft, zolang onderdelen niet van een dergelijk materiaal gemaakt zijn, dat zij minimaal 2 jaar mee kunnen zonder compleet weg te roesten of af te breken, zij niet geschikt voor het strand zijn.
Feit blijft, zolang er tijdens normale rijomstandigheden niet normaal gecommuniceerd moet worden met de post/collega's of omstanders. Dat het dus zijn doel voorbij gaat en het niet geschikt voor het strand is. (ik denk even aan de post waar het over die headsets ging. Want communiceren met je omgeving is nog niet mogelijk)

Dat jullie ATV Rhino, Polaris, Mule, weet ik veel welk merk en type wel heel blijft, heeft dus te maken met goed onderhoud. Juiste moment schoonmaken, niet overmatig schoonmaken, goed invetten, op tijd dingen herkennen en herstellen en zo nog veel meer.
Bij een Quad is dit allemaal iets simpeler. Je komt veel beter bij componenten om te controleren en schoon te maken.
Ga mij nou a.u.b niet vertellen dat de ene beter is dan de andere. Ik heb een Yamaha Grizzly die technisch identiek is aan een Rhino onderhanden gehad. Die was 4 jaar verwaarloost. En er is voor 6500euro aan versleuteld.

Alles valt en staat met het juiste onderhoud (en er ook bij kunnen komen om te controleren.)
 
Als iemand zich hierin herkent, sorry dat ik je ogen hebt geopend. Je mag er volle bak tegen in gaan, dat ben ik wel gewend. Niet alles wat ik zeg is misschien jullie waarheid. Ik zeg dingen uit mijn visie en mijn kennis.

Tenslotte werd er om een mening gevraagd.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2014, 11:38:52
Een apparaat wat weinig onderhoud nodig heeft, betrouwbaar is en een lange levensduur heeft dat zal een voorkeur hebben. Maar prijs is ook bepalend, als dit twee keer zo duur is dan kan je wel afwegen. Een atv heeft voordelen maar ook een aantal nadelen, het vermogen om een boot te trekken is beperkter als bij een auto, er is beperkte ruimte voor slachtoffers. Hierdoor kan je denk ik niet zonder auto in een gebied. De keuze twee auto's of een auto en een atv is een andere.

9910001
9910001


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #85 Gepost op: 25 maart 2014, 06:10:06
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1252918 date=1395472306
Kan jij is een foto posten van jullie Rhino? Ik ben benieuwd naar de opbouw.

Hier een linkje naar de website met wat foto's.
Indien specifieke foto's gewenst zijn, kan ik die maken voor je.
http://www.ouddorpsereddingsbrigade.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=53

De lier is inmiddels verwijderd (kapot gegaan toen we onszelf weg wilden trekken uit de modder).
De oranje flitsers zijn verwijderd ivm waterschade en zijn vervangen voor een rood/gele maxim90 die ik over had uit de collectie. (Iemand nog blauwe kappen over?)
De zender zit ingebouwd in het dashboardkastje.
Verder zit er achterin een houder gemonteerd voor de EHBO koffer.


guest11765

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 25 maart 2014, 10:04:22
ik kan om de 1 of andere reden jullie foto's niet openen in het groot. Ik zie dan alleen een wit scherm (zowel IE als chrome..)

Maar op de kleine foto's zie ik vooral een lege Rhino.
Liggen de planken niet standaard op het dak?


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #87 Gepost op: 25 maart 2014, 10:31:33
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1253770 date=1395738262
ik kan om de 1 of andere reden jullie foto's niet openen in het groot. Ik zie dan alleen een wit scherm (zowel IE als chrome..)

Maar op de kleine foto's zie ik vooral een lege Rhino.
Liggen de planken niet standaard op het dak?

Nope, bij de Ouddorpse Rhino is er geen mogelijkheid om rescueboards te vervoeren. Het dak is voorzien van een rood/oranje lichtbalk...