Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?

Auteur Topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?  (gelezen 32938 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Het is de beste titel die ik kan bedenken, alhoewel misschien wat misleidend. Wat ik bedoel:

Sinds een jaar of zes rijd ik op de HAP's in Amsterdam met OGS. Vandaag realiseerde ik me, na een U1 rit, dat iedereen verdomd goed reageerde. Tijdig naar rechts, ruim op tijd stoppen bij verkeerslichten die voor mij op dat moment rood zijn en ga zo maar door. Nu hebben we hier sinds enige maanden nieuwe wagens (touran) opgebouwd volgens de nieuwe richtlijn. Beter hoorbaar en zichtbaar en door het hogere type wagen ook beter zichtbaar dan de audi A3 die we voorheen hadden. Aan de andere kant ging het volgens mij ook al steeds beter voordat we die hadden. Wat zijn ervaringen van jullie? Zou het iets te maken kunnen hebben met alle programma's die hier aandacht aan besteden (Blik, wegmisbruikers, etc)? Wordt er meer aandacht aan besteed in de rijopleiding? Ben ik de enige met die indruk? Ben benieuwd! Overigens zijn suggesties voor een betere titel welkom!  O0




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2011, 17:55:18
Er zijn dagen dat alles en iedereen je tegen lijkt te werken. En soms gaat een ritje ineens met vrijwel alle medewerking. Je kan er geen pijl op trekken. Ik zie geen verbetering in weggedrag van overige weggebruikers. Soms zit het mee, soms zit het gewoon tegen. En daar anticipeer je op.

Dat is mijn ervaring.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2011, 18:11:15
Soms zit het mee, soms zit het gewoon tegen. En daar anticipeer je op.
Hoe kun je anticiperen als je niet weet of het mee of tegen zit..?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2011, 18:51:19
Hoe kun je anticiperen als je niet weet of het mee of tegen zit..?

Door sowieso ten alle tijden te anticiperen en ver vooruit te kijken. Ongeacht wat je ''gevoel'' van die dag is. M.a.w: ook als het een dagje meezit, het verkeer, het onverwachte verwachten.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2011, 18:52:33
Door sowieso ten alle tijden te anticiperen en ver vooruit te kijken. Ongeacht wat je ''gevoel'' van die dag is. M.a.w: ook als het een dagje meezit, het verkeer, het onverwachte verwachten.
Ah, worst case scenario dus. Je le comprends, merci! O0
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2011, 18:57:22
En ondanks dat....zijn er zijspiegels die dat niet meer na kunnen vertellen. 998765 ;D


Ryanduhhh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2011, 16:03:56
Ik heb laatst toevallig tijdens een dienst dat ik mee was de twee ritten gefilmd! Daar viel het mij idd ook op dat er een betere reactie komt vanuit mede weggebruikers! Daarnaast helpen volgens mij de nieuwe sirenes ( mijn geval nieuwe martinhoorn ) wel een hoop!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2011, 21:59:09
Nu heb ik zelf geen ervaring met het OGS rijden zelf. Echter zie ik wel regelmatig voertuigen met
OGS rondrijden waarop ik ook de reacties van andere kan observeren. Het is ook heel wisselend
waar er gereden word en op wat voor tijden. Tot nu toe vind ik dat op de snelwegen toch wel vaak
goed word gereageerd, al heb je er blinden tussen zitten. In stedelijk gebied valt mij op, en zeker
op de drukke perioden, dat er zeer slecht word geanticipeerd op voertuigen met OGS. Als het rustiger
is werd er dan wel weer goed door de overige weggebruikers gereageerd.

Waar het precies aan ligt, ik weet het niet. Misschien dat tijdens de drukke tijden dat mensen meer met
zichzelf bezig zijn en niet goed opletten. Misschien dat ze het gewoon niet zien vanwege de drukte of zien
ze het wel maar kunnen ze niet reageren.

Wat wel een observatie van mij is, dat er een hele boel mensen zijn die niet spiegelen. Gebeurd regelmatig
dat ik de transparant voor aanzet en dat ik dan alsnog een stuk door blijf rijden voordat de bestuurder voor
mij (al dan niet met behulp van diverse lichtsignalen) het eindelijk door heeft. Echter vooruit kijken is ook
lastig, hoe vaak ik al niet het excuus gehoord heb dat ze de transparant niet gezien hebben terwijl ik toch
echt vlak voor ze reed. Of ze dachten dat het niet voor hen bedoelt was  :o 98uiye.

Nee het beste advies blijft denk ik nog altijd dat je gewoon moet zorgen dat jij veilig door het verkeer heen komt
en dat jij als rijder met OGS (of enkel transparanten) goed op je omgeving moet letten en niet moet denken dat
jij opvalt en ze aan de kant gaan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2011, 22:09:31
Helemaal mee eens , anticiperen op de medeweggebruikers, de een gaat aan de kant of ineens op de rem  etc.
En dan is het ook nog eens van belang wat voor voertuig je zelf mee rijd, opdat je zelf ook optijd kunt remmen.
Bij instappen begint de inzet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2011, 23:14:48
Tot nu toe vind ik dat op de snelwegen toch wel vaak goed word gereageerd, al heb je er blinden tussen zitten. In stedelijk gebied valt mij op, en zeker op de drukke perioden, dat er zeer slecht word geanticipeerd op voertuigen met OGS.
Als het rustiger is werd er dan wel weer goed door de overige weggebruikers gereageerd.


Wat wel een observatie van mij is, dat er een hele boel mensen zijn die niet spiegelen. Gebeurd regelmatig
dat ik de transparant voor aanzet en dat ik dan alsnog een stuk door blijf rijden voordat de bestuurder voor
mij (al dan niet met behulp van diverse lichtsignalen) het eindelijk door heeft.


Op snelwegen is wigwag een must. Met alleen blauw (en met sirene,  al hoor je nauwelijks op een autosnelweg) val je haast niet op en moet je veel ''vegen'' (linkerbuitenspiegel-rechterbuitenspiegel) en veel gebruik maken van de beschikbare ruimte. Zonder wigwag (of ''knippervinger'') en vegen is het een drama.

Binnen de bebouwde kom (en zeker wanneer het drukker is) reageren mensen redelijk goed. Men rijd met lage snelheden vaker met het raam open en hoort je beter aankomen. Op onverzichtelijke wegen is het gewoon zaak je snelheid aan te passen aan de verkeersdrukte en de reactie's. Er zijn dagen bij dat alles aan de kant vliegt en er zijn dagen dat niemand je hoort).

Over het stopteken ben ik het gedeeltelijk met je eens. Als ik een paar honderd meter een politie-auto achter me heb rijden blijf ik toch altijd spiegelen wachtend op het stopteken (die nooit gegeven wordt). Als ik een Douane of IVW auto achter me heb rijden doe ik dat niet meer als normaal. Daarnaast merk ik dat veel mensen die in voertuigen rijden met stoptransparanten dat men veel te weinig afstand houd waardoor de bestuurder van het te stoppen voertuig niet of nauwelijks het stopteken kan lezen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !