Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?

Auteur Topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?  (gelezen 33116 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2011, 23:54:35
Wij (brandweer) rijden al een aardige tijd met Martinhorn en daar ben ik erg over te spreken,zéker de dubbele  O0
Je wéét en voelt gewoon dat men je niet mist.
Jammergenoeg zijn deze hoorns in de ambulance of politiewereld, niet of nauwelijks in gebruik.
Wat me nogal eens opvalt is dat de Sprinter-ambulances die in onze regio beschikken over electronische drie toons in het verkeer vrij matig waarneembaar zijn,terwijl ze toch over de 90 db. beschikken hierdoor zou men een onveilige situatie kunnen krijgen omdat ze niet of slecht worden gehoord.
Ik heb de indruk dat de nieuwe twee-toons ambulances toch beter hoorbaar zijn.
Misschien is hier wat vergelijkings ervaring mee?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2011, 23:07:42
Ook met knipperende koplampen blijf ik mij verbazen over het aantal mensen dat je niet ziet. Ik heb vaak genoeg HV voertuigen achter mij gehad en ik hoor ook gewoon dat je de sirene op de snelweg pas op het laatste moment hoort maar de zwaailampen zie je echt wel.. En toch heb ik zo verschrikkelijk vaak dat mensen vlak voor mij naar links gaan en dan ineens schrikken of mij pas zien als zij alweer naar rechts zijn. Spiegelen is lastig.

Binnen de bebouwde kom is voor mijn gevoel ook veel makkelijker al moet je er rekening mee houden dat de uitwijkmogelijkheden veel beperkter zijn. Het rijdt meestal wel lekker door. Buiten de bebouwde kom is het heel wisselend maar meestal vind ik mijn weg wel. Veel meer ruimte om je eigen ding te doen en als iedereen een beetje helpt dan komen we er met zijn alleen wel :).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2011, 10:27:15
Ik heb wel eens 10 minuten achter een aannemersbusje gehangen met een A1 rit. Meneer was veel te druk met zijn collega, had een 'dichte' achterklep (geen ruit), lekker op de cruise-control, en vooral niet spiegelen.

Maar zo heb je ook weer dagen dat alles en iedereen meewerkt, en je vlot door kunt rijden. En zo heb je ook weer dagen dat alles tegenzit. Overigens heeft het ook te maken met het weer, als de zon vol schijnt op je balk, zien ze die niet flitsen. Als het wat donkerder is, of regent, dan ben je toch weer een stuk beter zichtbaar.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2011, 10:59:31
Tja, het is heel wisselend.
De ene dag let iedereen goed op en kun je zonder problemen kruisingen oversteken en kun je mooi tussen de rijen voor een verkeerslicht doorrijden.
De andere dag lijkt het net alsof men moedwillig je hindert. Gisteren zag ik een ambulance met OGS achter een file voor een verkeerslicht staan niemand van de voorste auto's reageerde zodat de ambulance op enig moment gewoon het OGS uitschakelde en wachtte totdat de groene fase zou inschakelen waarna het OGS weer erop ging.

Overigens merk ik wel dat in een daglicht situatie de auto eerder wordt opgemerkt door de alternerende koplampen, 's avonds worden de blauwe lampen "overschenen" door de alternerende koplampen die wisselend groot licht geven, dit werd ook aan mij bevestigd door een ambu-chauffeur die met OGS voor mij uit reed onderweg naar een gezamenlijke inzet.

Ruud


sylvester1986

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 10 april 2012, 23:47:09
Hier in ieder geval wel, wat een ruimte wordt er gecreëerd.
Snohomish County Sheriff's Office Responded Code 3 to Possible Shots Fired 04/10/2012
andrewkim101


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #15 Gepost op: 10 april 2012, 23:50:43
Hier in ieder geval wel, wat een ruimte wordt er gecreëerd.
Snohomish County Sheriff's Office Responded Code 3 to Possible Shots Fired 04/10/2012
andrewkim101

Het is in Amerika naar mijn weten ook verplicht voor verkeer in beide richtingen om zoveel mogelijk aan de rechter zijde van de weg te stoppen, wanneer er een hulpdienst met OGS aan komt rijden. Daarom wordt dat daar ook gebruikt om voertuigen tot stoppen te dwingen. Maar het filmpje laat inderdaad wel zien dat er (mede daardoor?) erg veel ruimte wordt gecreëerd.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 10 april 2012, 23:52:08
Je ziet in het filmpje dat men al heeeel erg vroeg reageert op de politiewagen, of dit komt door heel goed opletten of door de OGS, geen idee.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #17 Gepost op: 10 april 2012, 23:54:05
Vooral die oplettendheid blijft inderdaad gewoon ontzettend belangrijk. Hoe goed je OGS ook zijn, als je zit te dromen achter het stuur kan het je nog steeds niet opvallen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 10 april 2012, 23:55:53
Dan kunnen veel Nederlanders hier een voorbeeld aan geven.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #19 Gepost op: 11 april 2012, 01:13:18
Nu we toch bezig zijn om ervaringen te delen, zal ik ook maar een bijdrage leveren.

Mijn ervaring is dat op de snelweg men je niet goed hoort. Zoals al vaker gemeld blijkt spiegelen toch een van de meest moeilijke handelingen te zijn tijdens het rijden. Dat men je niet hoort is ook niet raar. Door de snel en dat de hoorn aan de voorzijde zit van het voertuig en dan een stukje natuurwetenschappen erop los laten. Dan kom je er snel op uit dat de geluidsgolven naar de zijkant van het voertuig de gestuwd worden en niet ver naar voren.

De stad gaat meestal goed. Alleen worden mensen zenuwachtig door de beperkte uitwijk mogelijkheden. Daarnaast kan er enigzins verwarring ontstaan waar het voertuig vandaag komt door de weerkaatsing van het geluid.

Provinciale wegen rijden over het algemeen ook soepel.

Maar ik ben het er zeker niet mee eens dat het gemakkelijker gaat en dat men beter oplet. Daarvoor kom ik nog te vaak personen tegen die de gekste capriolen uithalen op het moment dat je met OGS aan komt rijden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.