Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?

Auteur Topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?  (gelezen 33076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #20 Gepost op: 11 april 2012, 01:18:55
Ik weet ook niet of je de USA met Nederland kunt vergelijken. Andere wegen, andere mensen, andere regelgeving en niet te vergeten; andere OGS


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #21 Gepost op: 11 april 2012, 08:20:42
Binnen de bebouwde kom reageren mensen beter omdat geluid door de bebouwing wordt weerkaatst. Daardoor horen mensen de sirene sneller en gaan ze door de weerkaatsing van het geluid opzoek naar de oorzaak van het geluid.
Op de snelwegen en buitenwegen verdwijnt de sirene in de ruimte en is het gebruik van de toeters absoluut zinloos tot het moment dat men dichtbij de ander is.

Voor de zwaailampen geldt precies het omgekeerde: blauwlicht wordt weerkaatst en veroorzaakt door reflectie verwarring. Het menselijk oog heeft al moeite met blauw licht, in de nacht nog meer en bij weerspiegeling is het een drama. Je kan het zelf testen: ga bij een auto met blauwe lampen aan maar eens op een afstand staan en probeer de afstand in te schatten. Meet daarna de afstand. Je zal zien dat je er ver naast zit. Doe hetzelfde met oranje lampen en je schatting is veel beter. (wel een andere afstand gebruiken uiteraard 0098)

Maar om terug te komen op het onderwerp van deze topic: de weggebruikers reageren echt niet beter of slechter dan vroeger. En ja het ligt geheel aan het soort weggebruiker waar je mee te maken hebt.

Even een kam gebruiken:
- bouwvakkers: een drama
- buitenlandse voertuigen: prima
- vrouwen:  :-X (ik ben getrouwd dus hou ik mijn mond)
- mannen: beter dan vrouwen behalve als het bouwvakkers zijn

Wat mij wel opvalt is dat vrachtwagenchauffeurs steeds slechter reageren op OGS voertuigen. Kan komen omdat er steeds meer buitenlandse chauffeurs in de nederlandse wagens rijden, kan ook betekenen dat de opleiding achteruit gaat (net als de standaard rijlessen  :'()

Ik zag gister trouwens nog een lesauto (met bordje) fanatiek door een roodkruis rijden, bij het passeren zag ik alleen een instructeur in de auto zitten. Mooi voorbeeld dacht ik zo maar......wat een L*L! Ik had hem graag even gesproken maar ja dat ging helaas niet  >:(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 11 april 2012, 09:33:22
Even een kam gebruiken:
- bouwvakkers: een drama
- buitenlandse voertuigen: prima
- vrouwen:  :-X (ik ben getrouwd dus hou ik mijn mond)
- mannen: beter dan vrouwen behalve als het bouwvakkers zijn

Vergeet de categorie jongeren niet. Die denken dat op het moment dat je met toeters achter ze zit, het ineens geoorloofd is om keihard voor je uit te gaan rijden.. (zul je in een politievoertuig niet zo gauw meemaken, maar overige hulpdiensten helaas wel)

En de catagorie grijs / jampotglazen hoeven we het niet eens over te hebben.  >:D


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #23 Gepost op: 11 april 2012, 09:51:54
Wat mij wel opvalt is dat vrachtwagenchauffeurs steeds slechter reageren op OGS voertuigen. Kan komen omdat er steeds meer buitenlandse chauffeurs in de nederlandse wagens rijden, kan ook betekenen dat de opleiding achteruit gaat (net als de standaard rijlessen  :'()

Nu wil ik niet alle vrachtwagenchauffeurs over een KAM scheren. Maar van de week zat ik bij mijn zwager in de cabine(ja was even een avondje met hem mee) en die is dusdanig geïsoleerd dat je van het buiten gebeuren weinig meekrijgt als je niet continue je spiegels gebruikt en om je heen kijkt. Hij rijd in een gloednieuwe Mercedes Actros.

Nu zijn niet alle vrachtwagens zo geïsoleerd als die van hem, dus zal het grotendeels aan de chauffeur liggen.

Verder zijn mijn ervaringen op zich prima maar dat komt omdat ik eigenlijk alles op de motor doe. Echter heb je dan ook mensen/bestuurders er tussen zitten die je niet zien of willen zien. Vorige week had ik er nog een op de A10 zuid die me de doorgang probeerde te versperren. Ik reed met OGS aan tussen rijstrook 1 en 2 door ivm het ontbreken van een vluchtstrook. Deze bestuurder reed dusdanig krap tegen de middenlijn aan dat ik er niet tussendoor kwam. Hij heeft mij gezien want hij zat steeds in zijn linkerbuitenspiegel en achteruitkijkspiegel te kijken. Op een gegeven moment begon hij zelfs met zijn handje te gebaren dat ik rustig moest doen. Heb hem later op kenteken maar even lid gemaakt van de club.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #24 Gepost op: 11 april 2012, 11:24:58
Dan kunnen veel Nederlanders hier een voorbeeld aan geven nemen.
;)

Amerikanen ook!
Vooral in de grote steden reageert men toch minder op OGS. New York spant de kroon. Hier een voorbeeld, tel het aantal auto's en voetgangers dat toch even oversteekt/optrekt etc... (met een echte near miss op 1.10):
ALS Ambulance St. Vincent's Midtown Hospital
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #25 Gepost op: 11 april 2012, 12:30:52
*mompelt iets over grid-netwerk*  ::)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #26 Gepost op: 11 april 2012, 14:47:23
Heb hem later op kenteken maar even lid gemaakt van de club.
@dielangemotormuis, wat geef jij zo'n figuur voor een verbaal, art 5? met een e.m.g.?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #27 Gepost op: 11 april 2012, 14:56:16
@dielangemotormuis, wat geef jij zo'n figuur voor een verbaal, art 5? met een e.m.g.?

m R 486 voorrangsvoertuig niet voor laten gaan 220 220 150 85 65 85(categorie 1 t/m 6)
werden optische en geluidssignalen gevoerd; mate van hinder

Dus meneer krijgt een aankondiging van beschikking ter waarde van 220,= euro en een uitgebreide mutatie voor bureau art. 130. Die gaan dan kijken of het voldoende is voor een EMG.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #28 Gepost op: 11 april 2012, 15:20:00
Maar in amerika zetten ze ook wel voor iedere scheet de sirenes en lichten aan he 98uiye


Gast

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 11 april 2012, 15:30:39
Omdat ze daar zich krom lachen om STOP bordjes op een politie-auto en niet de meldkamer voor elke poep en scheet toestemming hoeven te vragen O0