Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?

Auteur Topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?  (gelezen 33319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #50 Gepost op: 20 augustus 2012, 20:17:36
Ik denk dat het meer te maken heeft met een ingeburgerde handeling, die van ouder op kind overgaat. Als je op de achterbank zit zie je het al gebeuren, dus doe je het later zelf ook. In Nederland zie je als kind op de achterbank alleen maar gestuntel, dan kun je niet van zo iemand verwachten dat hij/zij dat later uit zichzelf al weet  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #51 Gepost op: 20 augustus 2012, 21:12:27
En het is daar gewoon wettelijk verplicht om op die manier ruimte te maken voor de hulpdiensten.
Is vanaf dit jaar ook zo in Oostenrijk.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #52 Gepost op: 20 augustus 2012, 22:18:13
Is het dan geen idee dat hier ook in te voeren icm een goede campagne, of zeg ik dan iets heel geks?
Lijkt me dat deze methode simpelweg ideaal is, zowel bevorderend voor de veiligheid en voor de snelheid...


Timoo0oo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #53 Gepost op: 21 augustus 2012, 08:40:33
Helaas hebben wij in de stad veel bottlenecks zitten, waardoor het overig verkeer simpelweg niet aan de kant KUNNEN. Wat ik wel hoor van onze chauffeurs is dat ze inderdaad merken dat het beter gaat. Meer welwillendheid en ietwat oplettender.

Alleen op de snelweg ben ik pasgeleden ook vervelend opgeschrikt door een drietal wagens achter elkaar met zwaailicht/sirene. Op een driebaans weg (weet niet meer welke) reed ik op de middelste baan, netjes 120/125. Ik moet bekennen dat ik vreselijk opgeschrikt werd door een tweetal BMW's met daarachter een dikke audi met mooie grill flitsters en een sirene (geen daklicht zeg maar). Het leek mij een arrestatieteam of ondersteunings team. Ze reden (ruwe schatting) zo'n 160 tot 200 km/h, wat daar meer dan mogelijk was door lege linkse baan, en niet erg druk bezaaide weg, maar gaf mij ook niet de kans om ze in mijn spiegel te zien. En zoals meermaals hier gezegd, was de sirene pas hoorbaar als ze langsrazen.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #54 Gepost op: 2 september 2012, 18:16:52
Onze oosterburen besteden er veel meer aandacht aan. Hier zie je af en toe een bord waarop staat dat de hulpdiensten midden over de weg komen. De Duitsers hebben ook een hoop van die borden staan maar gebruiken ook filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=l1UbZFYuPEE#ws


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #55 Gepost op: 3 september 2012, 16:23:28
Onze oosterburen besteden er veel meer aandacht aan. Hier zie je af en toe een bord waarop staat dat de hulpdiensten midden over de weg komen. De Duitsers hebben ook een hoop van die borden staan maar gebruiken ook filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=l1UbZFYuPEE#ws

Heel mooi en goed filmpje. Ik zou dit ook wel in NL willen. Maar dan ben ik misschien een zwartkijker. De bussen kunnen dan niet meer over de vluchtstrook, dat gebeurd namelijk vaak. De lijnbussen rijden in de regio Amsterdam bij file over de vluchtstrook. Daarnaast betekent het dus dat men al zo gaat rijden zodra men in de file komt en niet pas op het moment dat er een HV-voertuig aan komt. Dit geeft een positief effect voor motorrijders, want die krijgen hierdoor ook meer ruimte en een betere gelegenheid om de file te passeren.

Alleen ben ik wel bang dat de gemiddelde NL'er niet zo beschaafd is om zo te rijden, helaas.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 3 september 2012, 18:35:26
Duidelijk filmpje. O0


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #57 Gepost op: 3 september 2012, 21:58:35
Misschien een domme vraag, maar waarom is dit voor hulpdiensten veiliger dan met gematigde snelheid over de vluchtstrook rijden?
Senior GGP / Oost-Brabant


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #58 Gepost op: 3 september 2012, 22:04:36
Misschien een domme vraag, maar waarom is dit voor hulpdiensten veiliger dan met gematigde snelheid over de vluchtstrook rijden?
Als ik er een andere vraag van moet maken; is men er bewuster van dat er hulpdiensten tussendoor (tussen rs 1 en rs 2) komen als men er speciaal ruimte voor maakt, of is men bewuster van dat er hulpdiensten 'ineens' over de vluchtstrook langs komen rijden?

Dan zeg ik 1, en minder (eventuele) schrikreactie's, en minder kans op lekke banden door de rotzooi op de vluchtstrook; rs 1 en rs 2 worden immers bereden en zijn relatief schoner.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #59 Gepost op: 3 september 2012, 22:24:33
Als ik er een andere vraag van moet maken; is men er bewuster van dat er hulpdiensten tussendoor (tussen rs 1 en rs 2) komen als men er speciaal ruimte voor maakt, of is men bewuster van dat er hulpdiensten 'ineens' over de vluchtstrook langs komen rijden?

Dan zeg ik 1, en minder (eventuele) schrikreactie's, en minder kans op lekke banden door de rotzooi op de vluchtstrook; rs 1 en rs 2 worden immers bereden en zijn relatief schoner.

Dacht zelf ook zoiets, komt ook logisch over. Weet alleen nog niet of ik overtuigd ben van deze methode  :-\
Iig bedankt!
Senior GGP / Oost-Brabant